Home / MotoGP / Racing kit do Yamahy R1

Racing kit do Yamahy R1

Jakiś czas temu pisałem o tym jak z fabrycznej Yamahy R1 zbudować rasowego Superbike, teraz chciałbym opisać co występuje w poszczególnych zestawach części przeznaczonych do takowej rozbudowy, a także co uzyskujemy poprzez zamontowanie ich.
Jakiś czas temu pisałem o tym jak z fabrycznej Yamahy R1 zbudować rasowego Superbike, teraz chciałbym opisać co występuje w poszczególnych zestawach części przeznaczonych do takowej rozbudowy, a także co uzyskujemy poprzez zamontowanie ich.

Tym artykułem chciałbym kontynuować serię artykułów technicznych na naszej stronie, mam nadzieję że przypadną one Wam do gustu. Mnie zawsze interesowało coś więcej niż tylko wyścig, walka o pole position i zimowe testy. Zawsze byłem ciekaw jak są zbudowane motocykle wyścigowe, jak się je obsługuje i co ci wszyscy mechanicy tam robią.
Teraz wróćmy do tematu. Zestaw części do modelu 2006 przystosowujących R1 do specyfikacji Superbike, zgodnej z regulaminem FIM zawiera zestaw podstawowy, opcjonalne części do silnika a także opcjonalne części zawieszenia.

Zestaw podstawowy.
Zestaw ten ma za zadanie ulepszyć silnik na potrzeby wyścigów zgodnie z przepisami technicznymi Międzynarodowej Federacji Motocyklowej dla klasy SBK, a zawiera on:
1. zestaw wyścigowych świec zapłonowych R0045Q-10 produkowanych przez NGK
2. uszczelkę pod głowicę o grubości 0,3 mm (standardowa ma grubość 0,4 mm), zastosowanie niższej uszczelki skutkuje zwiększeniem stopnia sprężania
3. wałki rozrządu ssący i wydechowy — kąty otwarcia i zamknięcia zaworów, a także kąt współ otwarcia zaworów są zmienione by polepszyć osiągi
4. zestaw sprężyn zaworowych — zmienione wzniosy krzywek na wałkach rozrządu wymuszają zastosowanie sprężyn o innej twardości niż te, w które jest zaopatrzony motocykl w fabryce
5. zestaw lejków do filtra powietrza, zawiera dwie specyfikacje lejków — w związku z innymi charakterystykami zasysania powietrza do silnika, w tym miejscu można dużo zyskać, albo stracić
6. zestaw korków do systemu AIS — w związku z tym że na torze wyścigowym mało kto patrzy na czystość spalin, a system AIS dostarcza powietrze za zawór wydechowy w celu dopaleniu spalin
7. zestaw sprężyn sprzęgła — to oczywiste że po wzmocnieniu silnika musimy wzmocnić sprzęgło, a sprężyny w tym zestawie mają twardszą charakterystykę od fabrycznych
8. zestaw sprężyn sprzęgła do modelu YZF-R1 SP ( wersja SP posiada fabrycznie sprzęgło poślizgowe )
9. kompletny rotor – lżejszy rotor wraz z cewką impulsatora w celu zwiększenia osiągów
10. wyścigowa wiązka — zaprojektowana do sprintów, ciężar jej względem fabrycznej został zmniejszony dzięki eliminacji zbędnych obwodów elektrycznych, zawiera złącza do zestawu telemetrycznego
11. moduł sterujący (ECU) — mapy zapłonu zostały poprawione względem ubiegłorocznych, uzyskamy dzięki jego zastosowaniu optymalne charakterystyki zapłonu w zastosowaniach wyścigowych, zapisane wartości zostały zmodyfikowane w celu dostosowania do wyższych wzniosów zaworów. Moduł sterujący używa się zawsze z wyścigową wiązką, wtrysk paliwa może być regulowany w 9 zakresach poprzez standardowy zestaw wskaźników. W module są zapisane dwa rodzaje map zapłonu: do stosowania w silnikach z zamontowanym całym powyższym zestawem podstawowym, a także do standardowego silnika z wyścigowym układem wydechowym
12. instrukcja montażu i obsługi na CD-R

Opcjonalne części do silnika

Te części są użyteczne wtedy, gdy potrzebujemy jeszcze zmienić charakterystykę silnika, a także do obsługi motocykla i do wykonania przeglądów i napraw silnika.
1. zestaw obsługowy — zawiera 3 komplety uszczelek, o-ringów, uszczelniaczy i innych materiałów potrzebnych do składania silnika po rozłożeniu
2. zestaw frezów do naprawy gniazd zaworowych
3. uszczelka głowicy o grubości 0,35 mm — pozwalająca na uzyskania jeszcze większego stopnia sprężania
4. uszczelki pod cylinder o grubościach 0,1 i 0,15 mm (standardowa ma grubość 0,20 mm) — zakładając jedną z nich również zwiększymy stopień sprężania
5. komplet zaworów — są to stalowe zawory, ważące dokładnie tyle samo co fabryczne zawory tytanowe, jednakże o płaskich grzybkach, co powoduje lepsze napełnienie cylindrów świeżą mieszanką, a to skutkuje lepszymi osiągami
6. wałki rozrządu o takim samym maksymalnym wzniosie krzywek jak w wałkach fabrycznych, ale o szerszych czasach otwarcia zaworów, do użytku tylko ze standardowymi sprężynami zaworowymi
7. regulator ciśnienia paliwa — utrzymuje ciśnienie półtora razy większe w porównaniu ze standardowym
8. komplet tłoków — oferują wyższą kompresję i niższe opory tarcia niż fabryczne tłoki
9. kompletny układ wydechowy firmy AKRAPOVIC
10. chłodnica MB Motorsports, króćce i przewody — powiększona pojemność i wydajność
11. zestaw do regulacji sprzęgła anty poślizgowego (YZF R1 SP) — zawiera nakrętkę i płytki do regulacji momentu zadziałania fabrycznego anty hoppingu
12. zębatki do skrzyni biegów — pozwalają zestroić skrzynię biegów pod wymogi torowej jazdy, 5 i 6 bieg w dwóch wariantach, co pozwala lepiej dopasować motocykl do toru, a konkretniej do najszybszej prostej
13. trzy rodzaje lekkich zębatek zdawczych — 15, 16 i 17 zębów do łańcucha 520 (fabryczny jest szerszy 525)
14. nakrętka do zębatki zdawczej — pasuje do powyższych zębatek
15. quick shifter — włącznik współpracujący ze sportową wiązką elektryczną i ECU, pozwalający na szybką zmianę biegów bez ujmowania gazu
16. wiązka do świateł — na potrzeby wyścigów endurance
17. kompletny zapasowy silnik (YZF R1 SP) — kompletny standardowy silnik z zespołem przepustnic
18. narzędzie do regulacji kątów ustawienia wałków rozrządu
19. zestaw telemetryczny firmy 2D — występuje w kilku wariantach:
• podstawowy — zawiera jednostkę główną, oprogramowanie, mini wyświetlacz, czujnik prędkości i odbiornik lap timera
• zestaw czujników do wtrysku paliwa — czujnik składu mieszanki, temperatury silnika, temperatury powietrza zasysanego… itp.
• jednostka zwiększająca pamięć i komunikująca się z komputerem PC przez port USB
• zestaw czujników zawieszenia i hamulców
• czujniki GPS — mapa toru, a także pozycja motocykla jest określana przez system GPS, dzięki temu wiadomo którędy najszybciej pokonuje się zakręty

Opcjonalne części do „podstawy” motocykla
Ową podstawą są wszystkie części powiązane z zawieszeniem, a także inne, które nie są częściami silnika.
1. crash pady — redukują uszkodzenia motocykla przy upadku
2. zbiornik wyłapujący olej — wykonany z aluminium zbiornik w którym gromadzi się olej wyrzucany przez tzw. odmę — system odpowietrzania skrzyni korbowej, zapobiega dostawaniu się oleju do mieszanki zasysanej do cylindrów ( powoduje to straty mocy )
3. zestaw do regulacji wysokości tyłu
4. dwa komplety sprężyn i podkładek do przedniego widelca o dwóch różnych twardościach
5. twardsza sprężyna do tylnego amortyzatora
6. pokrętło gazu o krótkim skoku
7. kompletne, produkcyjne koła zapasowe — zawierają łożyska, nie zawierają tarcz hamulcowych i zębatki
8. uchwyt do montażu czołowej owiewki, zestawu wskaźników, można też na potrzeby wyścigów endurance zamontować fabryczną lampę
9. wahacz tylny przeznaczony do wyścigów krótkich
10. wahacz tylny przeznaczony do wyścigów endurance
11. zbiornik paliwa o powiększonej pojemności do 24 litrów z dwoma otworami do napełniania — przeznaczony do wyścigów endurance
12. tylne zębatki przeznaczone do standardowego koła, na łańcuch 520, od 41 zębów do 47 zębów

To tak z grubsza… zestaw podstawowy jest do kupienia w całości, pozostałe rzeczy możemy sobie wybrać. Oczywiście można dokupić pojedyncze „zabawki” z zestawu podstawowego. Na koniec taka mała uwaga do czytających zawodników: te zabawki są regulaminowo dozwolone tylko w klasie Superbike, do Superstock można użyć bodajże tylko sprężyn do zawieszenia, a już wybitnie nie należy stosować tu opisanych rzeczy w nowo powstałej w Polsce klasie markowej — R1 Cup!! Panowie!! Niechaj walka będzie czysta!! Będę się jej bacznie przyglądał i od czasu do czasu coś o Was napiszę. Powodzenia na torze.

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
140 zapytań w 1,266 sek