Home / Moto2 / Pol Espargaro deklasuje rywali, Marquez Mistrzem Świata – Grand Prix Australii

Pol Espargaro deklasuje rywali, Marquez Mistrzem Świata – Grand Prix Australii

Zmagania w klasie Moto2 na torze Phillip Island były dziś niezwykle ekscytujące. Wyścig, pomimo totalnej dominacji Pola Espargaro, miał kilka niespodziewanych zwrotów akcji, które dostarczyły sporo emocji.

W stawce zawodników startujących do wyścigu nie zobaczyliśmy Alexa de Angelisa, który na tym torze triumfował w klasie Moto2 w ostatnich dwóch sezonach. Zwycięzca Grand Prix Malezji doznał w kwalifikacjach urazu lewej dłoni i musiał przejść operację rekonstrukcji palca. Zabieg przebiegł pomyślnie, jednak nie wiadomo, kiedy kierowca z San Marino będzie mógł powrócić do ścigania.

Na Pole Position stanął dziś Pol Espargaro, który zdominował sesje klasy Moto2. Oprócz niego w pierwszym rzędzie zobaczyliśmy Scotta Reddinga i Marca Marqueza. Kiedy zawodnicy ruszyli do walki, Espargaro stracił kilka miejsc. Dobrze rozpoczął Marquez, ale wszystkich pokonał na pierwszym zakręcie Takaaki Nakagami, który podobny manewr wykonał w Malezji. Tym razem Japończyk nie przewrócił się i objął prowadzenie w wyścigu. Nakagami próbował odjechać, ale to skutecznie uniemożliwił mu Marc Marquez. Na prostej rozpoczynającej kolejne okrążenie Hiszpan bez problemu wyprzedził rywala i został nowym liderem. Za nimi jechała cała grupa kierowców, w której byli m.in. Pol Espargaro, Scott Redding, Johann Zarco, Andrea Iannone czy Thomas Luthi. Walka o pozycje była bardzo zacięta już na początkowych okrążeniach. Wkrótce do tej grupy dojechali również Anthony West i Dominique Aegerter, co jeszcze bardziej zwiększyło konkurencję.

Pol Espargaro ruszył do ataku. Najpierw skutecznie wyprzedził Nakagamiego, by zakręt później znaleźć się prze Marquezem. Marca wyprzedził również Scott Redding. Po objęciu prowadzenia, Pol Espargaro narzucił mordercze tempo. Hiszpan był dziś po prostu niesamowity. Czasy jego okrążeń zapierały dech w piersiach. Espargaro bez problemu pobił rekord toru, a czasy jego przejazdu były o ponad sekundę lepsze, niż reszty rywali. To sprawiło, że był poza zasięgiem wszystkich. Momentalnie odjechał od reszty stawiki i zniknął rywalom z pola widzenia.

Także Marc Marquez i Scott Redding uciekli od licznej grupy konkurującej o kolejne lokaty i między sobą walczyli w tym momencie o drugie miejsce. Ciekawie było w walce o pozycję nr cztery, w której brała udział cała grupa zawodników. W pewnym momencie na prowadzenie w niej wyszedł Andrea Iannone. Dla Włocha było ważne, by dzisiejsze zmagania ukończyć na jak najlepszym miejscu, bowiem wciąż walczy on z Thomasem Luthim o tytuł II Wicemistrza Świata. Niestety, chwilę po awansie, motocykl Iannone odmówił posłuszeństwa! Maszyna zaczęła dymić i oznaczało to koniec wyścigu dla Włocha! Kolejny raz Andrea nie mógł nic poradzić na niedoskonałości dosiadanego przez siebie motocykla.

W tym samym momencie zmiana nastąpiła na drugim miejscu. Scott Redding wyprzedził Marqueza. Brytyjczyk próbował odjechać od hiszpańskiego rywala, ale nie mógł nic poradzić na niezwykłą szybkość motocykla Marqueza na prostej i ta para wciąż jechała razem. Tymczasem za ich plecami na czoło grupy goniącej wysunął się Anthony West! Australijczyk jechał znakomicie. Oderwał się od rywali i próbował gonić jadących przed nim kierowców. Jego śladem ruszył również Dominique Aegerter, który także prezentował się bardzo dobrze w tej części wyścigu. Z tej grupy wypadł natomiast Thomas Luthi! Szwajcar przewrócił się i nie wykorzystał szansy, jaką był dla niego defekt motocykla Iannone. Oznacza to, że ta dwójka zawodników do samego końca sezonu walczyła będzie o trzecią pozycję w mistrzostwach.

Redding i Marquez, zajęci walką między sobą, nie zdawali sobie sprawy z tego, iż kolejny kierowca ma ochotę powalczyć dziś o podium.  Anthony West tymczasem zbliżał się z każdym okrążeniem. Aegerter nie wytrzymał tempa narzuconego przez Australijczyka i wkrótce stało się jasne, że tylko West będzie w stanie „namieszać” w rywalizacji pomiędzy Reddingiem i Marquezem.

Redding długo utrzymywał się na drugim miejscu. W końcu Marquez podjął próby wyprzedzenia Brytyjczyka. Nie było to jednak takie łatwe. Scott bronił się przed atakami Hiszpana i wciąż jechał na drugiej lokacie. Tymczasem na cztery okrążenia do mety Anthony West był tuż za nimi! W końcu stało się – na prostej rozpoczynającej kolejne kółko Australijczyk skutecznie zaatakował Marqueza i znalazł się na trzecim miejscu! Marc nie miał szansy na kontratak i musiał jechać na czwartej pozycji. West tymczasem nie powiedział ostatniego słowa. Niesiony aplauzem publiczności, zaatakował Reddinga w tym samym miejscu, gdzie okrążenie wcześniej wyprzedził Marqueza. Brytyjczyk nie dał sobie jednak odebrać drugiej lokaty, ale West nie odpuszczał. Udało mu się wysunąć na drugie miejsce na ostatnim okrążeniu! Pięknie po wewnętrznej wcisnął się pod łokieć Reddinga. Nie był to koniec problemów Brytyjczyka, bowiem także Marquez zdecydował się na atak. Na ostatnim zakręcie Marc rewelacyjnym manewrem wyprzedził Scotta. Robił wszystko, by „rzutem na taśmę” znaleźć się również przed Westem, jednak niestabilność motocykla uniemożliwiła mu to i linię mety przejechał o 0,026s później, niż Australijczyk!

Był to wielki dzień dla wszystkich zawodników z Top3. Pol Espargaro pokazał ogromną klasę i wygrał wyścig w Australii z przewagą ponad 16sekund! W tym sezonie w klasie Moto2 nikt nie dokonał podobnego czynu! Drugi na mecie Anthony West udowodnił, że może być mocny także na suchej nawierzchni. Australijczyk był niezwykle szczęśliwy, że po 9 latach udało mu się ponownie stanąć na podium w domowym wyścigu – ostatni raz uczynił to w 2003 roku! Pamiętajmy, że również w Malezji West stanął na drugim stopniu podium, tak więc końcówka sezonu 2012 jest dla niego bardzo owocna. Mimo wszystko, największe powody do radości miał dziś Marc Marquez, który zapewnił sobie tytuł Mistrza Świata klasy Moto2 i jest trzecim w historii najmłodszym zawodnikiem, który zdobył tytuł w pośredniej kategorii.

 

Wyniki wyścigu klasy Moto2 w Australii:

1 Pol ESPARGARO          SPA Tuenti Movil HP 40             KALEX                  39'26.486 
2 Anthony WEST           AUS QMMF Racing Team               SPEED UP               39'43.297 
3 Marc MARQUEZ           SPA Team Catalunya Caixa Repsol    SUTER                  39'43.323 
4 Scott REDDING          GBR Marc VDS Racing Team           KALEX                  39'43.443 
5 Dominique AEGERTER     SWI Technomag-CIP                  SUTER                  39'52.504 
6 Johann ZARCO           FRA JIR Moto2                      MOTOBI                 39'52.514 
7 Simone CORSI           ITA Came IodaRacing Project        FTR                    39'52.577 
8 Esteve RABAT           SPA Tuenti Movil HP 40             KALEX                  39'52.858 
9 Randy KRUMMENACHER     SWI GP Team Switzerland            KALEX                  39'52.960 
10 Takaaki NAKAGAMI      JPN Italtrans Racing Team          KALEX                  39'53.066 
11 Jordi TORRES          SPA Mapfre Aspar Team Moto2        SUTER                  40'03.006 
12 Bradley SMITH         GBR Tech 3 Racing                  TECH 3                 40'03.051 
13 Toni ELIAS            SPA Italtrans Racing Team          KALEX                  40'03.356 
14 Xavier SIMEON         BEL Tech 3 Racing                  TECH 3                 40'04.706 
15 Mike DI MEGLIO        FRA Kiefer Racing                  KALEX                  40'10.836 
16 Yuki TAKAHASHI        JPN NGM Mobile Forward Racing      FTR                    40'15.072 
17 Ricard CARDUS         SPA Arguiñano Racing Team          AJR                    40'15.249 
18 Nicolas TEROL         SPA Mapfre Aspar Team Moto2        SUTER                  40'15.254 
19 Ratthapark WILAIROT   THA Thai Honda PTT Gresini Moto2   SUTER                  40'18.973 
20 Marcel SCHROTTER      GER Desguaces La Torre             SAG BIMOTA             40'19.055 
21 Gino REA              GBR Federal Oil Gresini Moto2      SUTER                  40'19.193 
22 Tomoyoshi KOYAMA      JPN Technomag-CIP                  SUTER                  40'38.573 
23 Alessandro ANDREOZZI  ITA S/Master Speed Up              SPEED UP               40'47.941 
24 Elena ROSELL          SPA QMMF Racing Team               SPEED UP               39'33.846 
25 Marco COLANDREA       SWI SAG Team                       FTR                    39'33.855 

--- nie ukończyli ---
Mika KALLIO              FIN Marc VDS Racing Team           KALEX                  36'40.428 
Axel PONS                SPA Tuenti Movil HP 40             KALEX                  36'51.804 
Julian SIMON             SPA Blusens Avintia                SUTER                  36'51.900 
Eric GRANADO             BRA JIR Moto2                      MOTOBI                 39'20.349 
Thomas LUTHI             SWI Interwetten-Paddock            SUTER                  27'43.074 
Andrea IANNONE           ITA Speed Master                   SPEED UP                6'27.845 

AUTOR: Ania Pyzałka

Na portalu MotoSP.pl od 2005 roku. Szczególnie oddnana klasom Moto3 i Moto2. Uwielbia patrzeć, jak rodzą się nowe talenty świata MotoGP.

komentarzy 12

  1. Świetny wyścig w wykonaniu Pola. Po raz kolejny pokazał, że pod względem szybkości nie ustępuje Marquezowi, ba wielokrotnie jest od niego szybszy. Marc jednak posiada coś więcej. Potrafi niczym Lorenzo przejechać sezon praktycznie bez błędów i dlatego to on jest mistrzem, a nie Espargaro.

  2. Świetna końcówka. Anthony West mnie pozytywnie zaskoczył.
    Mam pytania, czy w Moto2 są zespoły fabryczne czy tylko prywatne? I kto jest właścicielem zespołu Marqueza (Catalunya Caixa, Repsol czy ktoś inny) i czy to miało wpływ na przejście Marqueza do Repsol Hondy w 2013?
    I jeszcze pytanie: motocyklami z MotoGP nie można jeździć po ulicy… a jak jest z motocyklem z Moto2 (oraz motocyklem CRT)?

    • W Moto 2 nie ma fabrycznych zespołów bo wszystkie mają jednakowe silniki (Honda Cbr 600 RR). No wpływ na przejście Marca miało ta właśnie firma Repsol, która wziela go pod swoje skrzydła juz na początku jego kariery.

      Więc Motocykle CRT i Moto2 raczej nie były by przystosowane do ruchy gdyz:
      – brak świateł
      – brak migaczy
      – no i po co komu motocykl z toru ? :P

    • Moto2 tak samo jak CRT i Moto3 to maszyny stworzone z dedykacją na tory wyścigowe do jazdy na slicku.
      Ina sprawa, że WSS (które są tylko modyfikowanymi drogowymi 600) osiągają porównywalne czasy ze stratami liczonymi tylko w dziesiątych sekundy w stosunku do prototypowych motocykli z drogowymi silnikami.
      W Moto2 są zespoły traktowane szczególnie przez poszczególnych konstruktorów nadwozia, ale stricte fabryki nie ma.

  3. świetna jazda Westa! :D. W końcu udowodnił, że nie tylko na mokrym torze jest mocny.

  4. A mi jest szkoda Iannone gość wcale nie jest gorszy od dwóch Hiszpanów a dostał gorszego kibla niż w poprzednich sezonach.

  5. Strasznie żałuję, że nie widziałem tego wyścigu, głównie ze względu na Westa. Oczywiście durny polsat nie zrobi żadnej powtórki na żadnym kanale (mimo, że w nocy od 1:00 robią przerwę w programie). Czy ktoś wie gdzie można obejrzeć ten wyścig (najlepiej za darmo :)?

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
31 zapytań w 1,280 sek