Home / Artykuły / 5 lat innowacji i ewolucji hamulców Brembo w MotoGP

5 lat innowacji i ewolucji hamulców Brembo w MotoGP

W rozpoczętym sezonie MotoGP Brembo po raz kolejny ma okazję zaistnieć dostarczając układy hamulcowe do najlepszych teamów. Na trzy rundy po starcie nowego sezonu królewskiej klasy warto sprawdzić jak przez ostatnie 5 lat ewoluowały innowacyjne systemy hamulcowe Brembo.

Nie każdy jest w stanie utrzymać się na topie w zaciętej rywalizacji MotoGP. Przez ostatnie 5 lat na najwyższych stopniach podium stawało na przemian 6 zawodników z dwóch zespołów fabrycznych. Jedynie Brembo udaje się ciągle nadążać za stawką. 89 zwycięstw w 89 GP od 2011 roku do dzisiaj. Ten wynik nie jest jednak przypadkiem. Brembo stale eksperymentuje z w prowadzaniem nowych rozwiązań technicznych. Wszystko to po to, aby móc sprostać zmianom zachodzącym w MotoGP, które między innymi wprowadziły nowe pojemności silników, motocykle CRT oraz nowe rozmiary tarcz hamulcowych.

2011: czas lekkości
Mistrzostwa w 2011 roku szczególnie zapadły nam w pamięć z powodu debiutu Valentino Rossiego na motocyklu Ducati, który dał Brembo duże pole po popisu przy opracowywaniu nowych innowacji.

Ducati

Zaciski hamulcowe z tamtego sezonu ważyły o 12% mniej od swoich poprzedników.

Kolejną ważną innowacją był system zaworów, który sprawił, że napełnianie i odpowietrzanie układu było łatwiejsze. Ponadto zastosowane nowe złączki ułatwiły montaż i demontaż zacisku.

2012: przede wszystkim sztywność
W roku 2012 po pięciu latach silników o pojemności 800 cc, do rywalizacji powróciły „litry”. Wzrost mocy, a co za tym idzie wzrost prędkości maksymalnych oraz masy podniósł poprzeczkę dla systemów hamulcowych. Dlatego też więcej zespołów w trosce o bezpieczeństwo zaufało Brembo, które posiadało już ponad 30 lat doświadczenia w wyścigach.

pinza

Liczba zawodników których motocykle były wyposażone w hamulce Brembo wzrosła do 18. Ponadto w tym sezonie wystartowała także nowa klasa CRT, do której Brembo opracowało customowe układy hamulcowe, które wpisywały się w ideę tej klasy zakładającą redukcję kosztów. Dla MotoGP (w tym sezonie triumfował Jorge Lorenzo) Brembo stworzyło zaciski, które były sztywniejsze i bardziej efektywne.

Kliknij, aby pominąć reklamy

2013: wzrost wydajności
W 2013 roku, Brembo przezwyciężając opór Federacji, zaprezentowało karbonowe tarcze o zwiększonej średnicy: rozmiary od 320 mm do 340mm które używane były wyłącznie podczas GP Japonii. To rozwiązanie pozwoliło na zwiększenie wydajności hamowanie a tym samym na poprawę bezpieczeństwa zawodników.

Ponownie nie przypadkowo w Mistrzostwach w roku 2013, 21 z 24 zawodników (włączając w to 11 startujących w klasie CRT) wybrało hamulce Brembo. Łatwe w obsłudze hamulce pomogły Markowi Marquezowi zdobyć tytuł mistrzowski MotoGP w jego debiutanckim sezonie.

2014: bezpieczeństwo stało się priorytetem
W roku ponownie zwyciężył Marquez, wygrywając 10 razy w 10 pierwszych GP sezonu. 21 zawodników pozostało lojalnych wobec Brembo, tylko dwóch zdecydowało się na wybór produktów konkurencji.

disco

Brembo nadal naciskało na to, aby można było stosować tarcze hamulcowe o większych rozmiarach, co potwierdziło, że dla firmy bezpieczeństwo zawodników jest najważniejszym priotytetem.

2015: ważne chłodzenie
Pomijając wszelkie kontrowersje, bez wątpienia ostatni sezon tym, który od czasów narodzin MotoGP najbardziej oczarował widzów. Brembo przyczyniło się do tego dostarczając aluminiowo-litowe zaciski. W tym sezonie aż 25 z 26 zawodników zaufało hamulcom Brembo.

disco2

Osiągając ekstremalnie wysoki poziom wydajności, inżynierowie Brembo skupili się na systemach chłodzenia. Aby poprawić ten aspekt, Brembo opracowało aluminiowe zaciski HD ze specjalnymi osłonkami, które pomagają w poprawie wymiany cieplnej.

Dzięki tej technologii Brembo zdobyło wszystkie miejsca na podium (54 z 54).

Kliknij, aby pominąć reklamy

Źródło: inf. prasowa

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarzy 6

  1. Wypadałoby napisać, że artykuł sponsorowany, bo aż bije to po oczach :)

  2. Tak korzystając z okazji wspomnę, że artykuły o tematyce technicznej są bardzo mile widziane (mam nadzieję, że nie tylko przeze mnie).

  3. może coś o słynnych napinaczach z HONDY???

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
154 zapytań w 1,655 sek