Home / MotoGP / Bratobójczy pojedynek Repsol Hondy!

Bratobójczy pojedynek Repsol Hondy!

Zgodnie z przewidywaniami w wyścigu o Grand Prix Ameryk na Circuit of the America doszło do bratobójczego pojedynku o zwycięstwo pomiędzy duetem Repsol Hondy! Walka o 25 puntków do klasyfikacji generalnej toczyła się niemalże do samej mety, a my przewrotnie stwierdzimy, że z pojedynku zwycięsko wyszedł… Hiszpan.

Kiedy na torze Ameryk zgasły światła, na czołow wysunął się Dani Pedrosa, a w pierwszy zakręt nieco zbyt optymistycznie wszedł, ruszjący z pole position Marc Marquez, dzięki czemu na drugie miejsce wskoczył Stefan Bradl. #93 był trzeci, wyprzedzając Jorge Lorenzo, Cala Crutchlowa oraz Valentino Rossiego. Niemiec jednak nie cieszył się ze swojej lokaty zbyt długo, bowiem wkrótce wyprzedził go i Marquez i broniący tytułu #99, a duet Repsol Hondy rozpoczął w międzyczasie ucieczkę. Jeszcze na pierwszym okrążeniu na siódmą pozycję, przed Andreę Dovizioso udało się awansować Alvaro Bautista.

Na początku drugiego okrążenia Bradl próbował skontrować atak Lorenzo, ale sztuka ta mu się nie udała. Podobnie jak #19, który starał się zaatakować jadącego przed nim „The Doctora”. Bautista natomiast swych sił ponownie spróbował na wyjściu na tylną prostą i tym razem jego atak na Rossiego okazał się skuteczny. W końcówce czołowej dziesiątki jechali z kolei dwaj kierowcy Ducati – Nicky Hayden i Andrea Dovizioso, za którymi podążał najlepszy kierowca CRT, Aleix Espargaro.

Crutchlow, próbując wyprzedzić jadącego przed nim Bradla, w zakręcie po tylnej prostej na czwartym okrążeniu popełnił błąd, wyjechał szeroko i spadł na szóste miejsce. Uporanie się z Bautistą i dogonienie Stefana zajęło mu chwilę, ale widać było wyraźnie – gdy już dojechał do Niemca – że jest od niego szybszy i tylko szuka miejsca do ataku.

Na czele z kolei Marquez jak cień podążał za Pedrosą i wszystko wskazywało na to, iż młodszy z Hiszpanów zaatakuje pod koniec wyścigu. Tylko Marc i czwarty wówczas #6 zdecydowali się użyć w tym wyścigu twardych tylnych opon dostarczonych przez Bridgestone. Taki stan rzeczy na czołowych dwóch lokatach utrzymywał się aż do trzynastego okrążenia, kiedy to w siódmym zakręcie #93 pojechał niezwykle ciasno i wyprzedził swojego team-partnera. Za nimi, ze stratą około trzech sekund podążał Jorge Lorenzo oraz, po uporaniu się z Bradlem w serii szybkich łuków na początku okrążenia, Crutchlow. Na szóstą lokatę w międzyczasie awansował natomiast Rossi, który pomału zaczął zbliżać się do Niemca.

Ostatecznie to właśnie Marc Marquez wpadł na metę jako zwycięzca, ostatecznie odjeżdżając w samej końcówce od Daniego Pedrosy na półtorej sekundy. Tym samym, po zdobyciu wczoraj pole position, dziś ten młody Hiszpan został najmłodszym triumfatorem wyścigu w klasie królewskiej. Liczący dziś dokładnie 20 lat i 63 dni odebrał ten rekord, niepobity przez 31 lat, Freddiemu Spencerowi! Dzięki drugiej lokacie #26 Repsol Honda ustrzeliła dzisiaj dublet i udowodniła, że obiekt COTA wyraźnie leżał w ten weekend maszynom RC213V. Czołową trójkę uzupełnił na mecie Jorge Lorenzo, który tym samym w klasyfikacji generalnej dzieli pierwszą pozycję właśnie z dzisiejszym zwycięzcą. #99 przyznał, że nie spodziewał się ukończenia teksańskich zmagań tak blisko pierwszej dwójki.

Czwarty wynik, najlepszy w sezonie, wywalczył Cal Crutchlow, ale tak jak w Katarze – błąd prawdopodobnie pozbawił go szansy walki o podium. Tak czy inaczej Brytyjczyk był najszybszym z kierowców, którzy nie testowali tutaj w marcu, a Stefana Bradla wyprzedził o sześć sekund. Niemiec, choć wywalczył pierwsze punkty w tym sezonie, był nieco niepocieszony, gdyż przed wyścigiem liczył na więcej. Cztery sekundy po #6 flagę z czarno-białą szachownicą zobaczył zaś Valentino Rossi. Włoch spodziewał się tutaj trudnego zadania i tak też się stało, ale wywozi on z Austin dziesięć punktów, spadając jednocześnie na czwarte miejsce w „generalce”.

Pod sam koniec wyścigu na pozycję numer siedem awansował Andrea Dovizioso, który powtórzył tym samym wynik z Kataru. Włoch raz jeszcze był najszybszym zawodnikiem Ducati, o pół sekundy wyprzedzając – swojego głównego rywala przez sporą cześć dystansu – Alvaro Bautistę. Czołową dziesiątkę uzupełnili – najlepszy dziś Amerykanin – Nicky Hayden oraz jeżdżący także na Desmosedici GP13, Włoch Andrea Iannone.

Ponownie rywali na motocyklach CRT w tyle zostawił Aleix Espagaro, finiszując na jedenastej lokacie ze stratą zaledwie sześciu sekund do poprzedzającego go #29. Hiszpanowi ścigającemu się na motocyklu ART udało się pokonać dwóch rywali jeżdżących na prototypach – debiutującego w MotoGP Bradley’a Smitha oraz jedynego zawodnika z Teksasu w stawce – Bena Spiesa. Lokalny faworyt na metę wpadł z zaledwie półtorasekundową przewagą nad Randym de Punietem! Ostatni, symboliczny punkcik trafił natomiast w ręce, notującego w ten weekend „domowe” zmagania, Kolumbijczyka Yonny’ego Hernandeza.

Solidnych postępów na maszynie zbudowanej przez PBM dokonuje wciąż Michael Laverty, team-partner #68 z zespołu Paula Birda. Brytyjczyk był szesnasty przed dwójką ekipy Avintia Blusens – Japończykiem Hiroshim Aoyamą i Hiszpanem Hectorem Barberą. Stawkę uzupełnili dwaj tegoroczni debiutanci w klasie królewskiej, Claudio Corti i Bryan Staring oraz startujący z dziką kartą Blake Young.

Na mecie próżno było wypatrywać lokalnego faworyta, Colina Edwardsa. Najstarszy zawodnik w stawce wycofał się z wyścigu z powodu problemów technicznych, jakie dopadły go w połowie dystansu. Niedługo później z walką pożegnać się musiał, po wywrotce, Lukas Pesek, a chwilę później do boksu zjechał team-partner Czecha z zespołu Came IodaRacing Project – Danilo Petrucci.

Już za dwa tygodnie zawodnicy Motocyklowych Mistrzostw Świata wezmą udział w pierwszych w tym sezonie europejskich zmaganiach, które odbędą się na andaluzyjskim obiekcie w Jerez de la Frontera. Będzie się działo!


Wyniki wyścigu MotoGP w Teksasie:
1. Marc Marquez      SPA  Repsol Honda Team          RC213V          43:42.123
2. Dani Pedrosa      SPA  Repsol Honda Team          RC213V          43:43.657
3. Jorge Lorenzo     SPA  Yamaha Factory Racing      YZR-M1          43:45.504
4. Cal Crutchlow     GBR  Monster Yamaha Tech 3      YZR-M1          43:48.739
5. Stefan Bradl      GER  LCR Honda MotoGP           RC213V          43:54.797
6. Valentino Rossi   ITA  Yamaha Factory Racing      YZR-M1          43:58.738
7. Andrea Dovizioso  ITA  Ducati Team                GP13            44:04.497
8. Alvaro Bautista   SPA  Go&Fun Honda Gresini       RC213V          44:04.977
9. Nicky Hayden      USA  Ducati Team                GP13            44:15.896
10. Andrea Iannone   ITA  Energy T.I. Pramac Racing  GP13            44:24.235
11. Aleix Espargaro  SPA  Power Electronics Aspar    ART*            44:30.960
12. Bradley Smith    GBR  Monster Yamaha Tech 3      YZR-M1          44:32.828
13. Ben Spies        USA  Ignite Pramac Racing       GP13            44:56.255
14. Randy De Puniet  FRA  Power Electronics Aspar    ART*            44:57.774
15. Yonny Hernandez  COL  Paul Bird Motorsport       ART*            45:01.714
16. Michael Laverty  GBR  Paul Bird Motorsport       PBM**           45:16.514
17. Hiroshi Aoyama   JPN  Avintia Blusens            FTR-Kawasaki**  45:21.946
18. Hector Barbera   SPA  Avintia Blusens            FTR-Kawasaki*   45:22.075
19. Claudio Corti    ITA  NGM Mobile Forward Racing  FTR-Kawasaki**  45:28.896
20. Bryan Staring    AUS  Go&Fun Honda Gresini      FTR-Honda**      45:30.207
21. Blake Young      USA  Attack Performance Racing  APR-Kawasaki*     +1 okr. 
  --- Nie ukończyli ---
    Danilo Petrucci  ITA  Came IodaRacing Project    Suter-BMW**
    Lukas Pesek      CZE  Came IodaRacing Project    Suter-BMW**
    Colin Edwards    USA  NGM Mobile Forward Racing  FTR-Kawasaki**
* zawodnik CRT
** zawodnik CRT ze standardowym ECU

 

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

komentarzy 48

  1. Dobry jest ten młodzian.Pozdro dla fanów MOTOGP

  2. Marquez to kosmita. Szacun ogromny. Co za wyścig! ;D

  3. W przeciwieństwie do niższych klas, wyścig motogp nie był przesadnie porywający. Ale wielkie gratulacje dla Marqueza. Dzieciak ma nieprzeciętny talent.

  4. Pedrosa zaskoczył. Myślałem, że Marquez odjedzie jak Lorek w Katarze. Yamaha także była bardziej konkurencyjna niż mogło się wydawać po testach, treningach czy kwalifikacjach.

  5. Wiedziałem że Marquez wygra, choć szczerze mówiąc spodziewałem się bardziej tego że powalczy z Lorenzo. Ale mimo wszystko jako fan Repsol Hondy cieszę się że dziś zdobyli dublet. Rossi trochę gorzej, ale mam nadzieję że w Jerez już będzie lepiej. Dovizioso wygrał z Bautistą, co może być mimo wszystko jakimś pozytywem dla Ducati.

  6. Wielkie brawa dla Marca, dzieciak ma nieprzeciętny talent na miarę mojego ukochanego Rossiego,jak jeszcze poprawi jazdę na mokrej nawierzchni będzie nie do ruszenia. Zauważyliście,że we wszystkich klasach rządzą Hiszpanie?

  7. Mam takie pytanie..hmmm..bardziej skierowane do prawdziwych motocyklistów- a wiec Powiedzcie jak to jest że zawsze narzekacie na Honde (cbr1000rr fireblade)- a to mało koni stosunkowo do konkurencji (kawasaki ,yamaha,kawasaki,itd..) gorsze osiągi co za tym idzie.. śledząc motogp od 10 lat mam wrażenie że to właśnie Honda robi najlepsze motory.. już nie spomne o tym jak Rossi scigał się na Hondzie=robił z konkurencją co chciał! a więc o co to chodzi?????

    • a pamiętasz wyścig Rossiego na repsolu w Australii? gdzie dostał karę 10sek,a i tak przyjeachał jeszcze 5 sek przed drugim zawodnikem heh, to było coś. Wtedy stwierdziłem,że na tej maszynie osiagnął już wszystko, co mógł

    • Jestem posiadaczem CBR929 RR fireblade i szczerze to nie zamieniłbym go na żaden inny(chyba że nowszy model).Może i odstaje trochę osiągami od konkurencji ale jakość wykonania ,wytrzymałość i długowiecznośc mówią same za siebie.Takie przynajmniej jest moje zdanie.Pozdro dla wszystkich.

    • no ale porównywanie Hondy RC213V do CBR 1000RR jest absolutnie bez sensu…. To dwa zupełnie inne światy , zaczynając od tego ze RC213V to prototyp z silnikiem V4 90 a CBR 1000RR to motocykl drogowy , produkowany masowo, z silnikiem R4. Wiec nijak ma to się do siebie. No i prawdą jest ze Cbr 1000RR znacznie odstaje od np Kawasaki zx10r.

    • ciekawe co masz na myśli używając słowa prawdziwi motocykliści…
      a co do twojego pytania, to może warto sobie zadać pytanie czy Red Bull wygrywając w F1 również robi najlepsze samochody osobowe???

    • Co ma jedno z drugim wspólnego? Chyba nazwę! 10 lat oglądasz a nie wiesz takich podstawowych kwestii :/

    • Miałem i Hondę i Yamahę. Uważam obydwie marki za najlepsze na rynku. Różnica jaką odczułem jest myślę irracjonalna. Honda jedzie jak po sznurku… Tam gdzie spojrzysz tam jedzie Honda, inaczej jest z Yamahą. Z motocyklami Yamahy trzeba się po siłować żeby pojechała tam gdzie chcesz. Może to moje własne odczucie ale zajebiście mi się to podoba kiedy wiesz że musisz powalczyć z motocyklem i siłami grawitacji ;-). Yama ma pazur który prawdopodobnie tak kręci wielu motocyklistów. Dodam że cały czas piszę o motocyklach drogowych które mają mało wspólnego z tymi w MotoGP.

  8. Witam, zna ktoś może adres lub link torrent gdzie można ściągnąć relacje z wyścigu?

  9. Wyścigi Moto3 i Moto2 były bardzo dobre z walką do ostatniego zakrętu, ale wyścig MotoGP mocno mnie rozczarował, owszem – Marquez wygrał swój pierwszy wyścig, ale nic poza tym ciekawego – popatrzcie nawet na przewagi, każdy zawodnik jechał już sam w drugiej części wyścigu, liczę, że w Jerez obejrzymy o wiele lepszy wyścig.
    Dziękuję Polsatowi za to, że pokazał trochę tego, co się dzieje przed wyścigiem, mam nadzieję, że to nie tak jednorazowo, musimy pisać do nich na ich profil „polsatsport.pl” na facebooku przed kolejnym wyścigiem z prośbą czy znowu nie dałoby rady pokazać tego, trzeba tylko chcieć, a widzę, że mało chętni jesteście ;)

  10. jeżeli kogoś obradziłem to najmocniej przepraszam!!! z tego co się orientuje każda RC..V jest na bazie cbr 1000rr,(inie tylko u hondy tak jest, tak samo inni w stawce producenci mają tak samo ) firma jest jedna, pochodzenie te same! prawdziwi motocyklści tzn.którzy jeździli cbr i konkurencją. Red Bull to jest sponosor dla danej fabryki, atu jest macierzysty zespół i macierzysta fabryka.

  11. RC to skrót używany dla wyścigowych maszyn Hondy z przeznaczeniem na tor i to własnie te maszyny są inspiracją dla drogowych motocykli.to co jest wprowadzane na torze po jakimś czasie zostaje przeniesonie do ogólnodostępnych motocykli.

  12. Pamiętam jak Rossi przechodził z NSR 500 na rc-211v i cała stawka na 990cm.. to przecież Honda wyprzedziła wszystkich o lata świetlne! yamaha nie dotrzymywała kroku a suzuki i kawasaki nie istnieli wogóle jak by ich nie było.. Później nastało Ducati które pracowało nad maszyną 15 lat żeby dorównać reszcie Stawki -co zejeło konkurencjii rok! Fakty są faktami! a ze cywilna cbr przyspiesza wolniej do 100km o 0,3 od cywilnej konkurencji to jest śmiech na sali że by tym się kierować.. no ale każdy lubi coś innego,tak było tak jest i tak bedzie i tak ma być! Pozdrawiam wszystkich!Dobrej Nocy

    • Jeśli już porównujesz moto drogowe-torowe to już bardziej „podobne” są motocykle klasy SBK :)a tam honda… (szału nie ma)

      Gratulacje Marquez… jak obstawiacie Jerez :)

      pozdrawiam

      • dokładnie, SBK daje porównanie bo tam są moto drogowe z lekkimi przeróbkami…

      • Wy tak na poważnie?
        Obecnie WSBk to prototypy, które mają produkcyjne jedynie ramy.
        Jak już porównujesz to raczej SSTki są lepszym przykładem.
        I tak, CBRka nie ma co konkurować osiągami z drogową konkurencją, ale popatrzcie na ceny i grupy konsumentów.
        Nowy Kwak czy BMW są ubermocne, ale za to trzeba płacić porządne pieniądze. O Włochach nie wspominając.

  13. halo halo!
    gdzie się podziali fani Rossiego?!
    Tyle było zapowiedzi, że kogo tam nie będzie leczył, heh hhe

    a co do wyścigu nuda straszna… jedyne emocje były jak Dani prawie wjechał w Marca na hamowaniu…
    trochę mało jak na królewską klasę

  14. Rossi, Rossim, ale Pedrosa niby walczył, a wyszło jak zwykle. Jedno wyprzedzenie w czołówce to trochę mało. Przed wyscigiem, byłem przekonany, że to jednak Pedrosa wygra, bo on w wyścigach zazwychaj lepiej sobie radzi niż w treningach, no ale nie udało mu sie odjechać od Marqueza i widocznie nie miał większej chęci do walki i P1.

  15. ”…widocznie nie miał większej chęci do walki i P1…” :) Jeszcze 2-3 takie wyścigi za Marcem i coś czuję że w Barcelonie już będą potężne spekulacje kto w jego miejsce na 2 kierowce Repsola.

  16. Mówiłam wam, że Marquez wygra :-)
    Pedrosa mistrz treningu.. zawsze był i będzie nr2 w teamie.

    • Mistrz treningu? Od początku sezonu Marquez jest w lepszej dyspozycji i praktycznie w każdej sesji deklasuje team partnera. W USA Marquez był zdecydowanym faworytem, bo po prostu Honda była lepsza od Yamahy, a Pedrosa nadal odstawał. Myślę, że Dani po kilku wyścigach złapie formę z końcówki ubiegłego sezonu.

      Ciekaw jestem jakby sobie Espargaro poradził na prototypie. Jeździ gratem, a prototypy ogrywa…

  17. Pisanie, że Pedrosa nie miał większej chęci do walki jest co najmniej śmieszne. Nawet gdy Marc go wyprzedził to siedział mu cały na tylnym kole, dopiero na którymś okrążeniu raptownie zniknął i jak się okazało popełnił błąd. Ale to nie znaczy, że nie miał chęci do walki!

    • Ok masz rację, to czy Dani miał chęci czy nie, to tylko on wie najlepiej. Mam tylko wrażenie, że z Danim od dłuższego czasu jest podobny schemat. Dobrze startuje i próbuje odjechać, i jeśli mu się nie uda odjechać, to przeważnie kończy za kimś.

  18. Tak na marginesie,to wyścig był po prostu nudny tor odpowiadający jedynie hondzie,równie dobrze mogły wyjechać tylko maszyny hondy,od początku było wiadomo że to honda wygra.

  19. Młody jest fenomenalny! :D Trzymam za niego kciuki!
    Te następne 2 tyg. bez wyścigów to dla mnie bd męczarnia.

  20. bicie piany o marquezie że wygrał w drugim wyścigu to przesada-oczywiście że ma duży talent,ale jeżdzi na najlepszym biku w stawce,rossi jeżdził na początku w prywatnej stajni-nostro azzurro iten motor był wtedy słabszy aniżeli fabryczne hondy czy yamachy-pożyjemy zobaczymy.

    • a po czym wnosisz, że ma najlepszego bike’a w stawce?
      nie wydaje mi się, że fabryczne Yamahy są gorszymi sprzętami. Zresztą było to widać w wyścigu. Lorek skrócił dystans do minimum… Jak sam powiedział, poprzez niedopracowane przełożenie w skrzyni tracił 0.1-0.2 na kółku a to już niewiele…

  21. co do pedrosy to już widać że honda rozwija motor pod marqueza,to samo dotyczy duetu lorenzo -rossi,dlatego rossiemu wciąż ucieka przód i nie może dohamować tak jakby chciał.mam nadzieję że burges połapie się w tym i rossi będzie miał perfekcyjnie maszynę.dni pedrosy w hondzie są chyba już policzone-w obwodzie crutchlow.

  22. Do Panów wyżej, o ile się orientuje to pierwszy model CBR 1000RR (2004?) robiony był na „wzór” Hondy z motogp, chodziło bodajże o geometrie ramy, wahacz i ogolny image. Co do pedrosy… nie wydaje mi się aby jego dni w Hondzie były policzone. Przecież jest w ŚCISŁEJ czołówce, Marquez będzie wygrywać i wszystko będzie ok:P A tak poważnie nie skreślajmy nikogo, to dopiero początek sezonu. Różnie bywało :)

  23. Szacun dla Marqueza, naprawdę zrobił dobrą robotę.. Mimo wszystko jego niezwykła forma przypomina mi tą, którą pokazywał Rossi w 500cc w swoim pierwszym sezonie z roku 2000 niezwykła świeżość, profesjonalizm debiutanta i dużo dobrej roboty.. No nic 21 wybiła śmigam na ESPN classic zobaczyć kolejny z 10 najlepszych wyścigów Rossiego > dziś Muggello z 2006r. pozdrawiam i nie mogę się doczekać Jerez.

  24. Pete, jedziesz na VR a to on i Marc dali szoł 2 tygodnie temu, więc już przestańcie, ok Marc jest super ,Dani jest super,Lorek jest super ale tytuły mówią same za siebie więc Lorkowi,Daniemu i Marcowi trochę brakuje.Osobiście myślę że Marc to będzie ten który da moto GP to co dał VALE

    • absolutnie nie jadę po VR
      osobiście bardzo lubię jego styl jazdy, etc.
      po prostu nie przepadam za psycho-fanami #46 :)

      a co do moich komentarzy nt. kto ma jakie tempo itp. to po prostu jestem obiektywny

      jak ktoś komuś dokłada ponad 2 sek. na okrążeniu na poziomie mistrzostw świata, to uważam że gra w innej lidze

  25. Zgadzam się z zeno – Marquez może dać MotoGP to co dotychczas dawał VR46 czyli ostra walkę i widowiskową jazdę. Kibicuję VR46 ale myślę że to jeden z jego ostatnich sezonów w MotoGP, zresztą jak sam powiedział w filmie „Fastest” będzie jeździł do czasu kiedy będzie mu to sprawiało przyjemność. Tor w Austin mimo tego że nowy i zrobiony na najwyższym poziomie to trochę mnie zawiódł bo wyścig MotoGP był faktycznie nudny (z małymi wyjątkami), aż nie chce się wierzyć, że przy projektowaniu brał udział sam K.Schwantz czyli kwintesencja widowiskowej jazdy. Szczególnie liczę na dobre widowisko w Jerez, Mugello no i w Brnie na które mam nadzieję dotrzeć. Pozdrowienia dla wszystkich fanów MotoGP.

  26. A mi się wydaje, że Dani odpuścił (dziwna pusta tablica informacyjna tylko z ilością okrążeń – może TO) a z Marqueza robią gwiazdkę w stylu Vettela – ma talent ale i najlepszy sprzęt w stawce.

    • Być może Dani nie nastawia się na razie na zwycięstwa nad Marquezem za wszelką cenę bo istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia ‚syndromu Lorenzo’ z jego pierwszego sezonu w MotoGP, czyli świetna szybkość ale i seria gleb. Na pewno będzie ciekawie.

  27. wiecie co Pedrosa to tylko zajmuje miejsce w repsolu blokuje kariere innym młodym. dlaczego został tak dlugo ? bo repsol honda musi mieć hiszpana w swoim zespole teraz ma młodego to pedrosa wyleci z tamtąd szybciutko. co robi Cal na niefabrycznym motocyklu?! sorry ale moim zdaniem Rossi znowu w fabrycznej Yamaszce to jest jakas kompromitacja ze strony jego i fabryki Cal powinien być na jego miejscu albo na miejscu Pedrosy to co razem z Dovi prezentowali rok temu to było fenomenalne brakowało tylko lepszych motocykli to co sie dzieje to jest jakas porażka

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
41 zapytań w 2,246 sek