Home / MotoGP / GP Kataru: Aleix Espargaro najszybszy w FP1!

GP Kataru: Aleix Espargaro najszybszy w FP1!

 Aleix Espargaro (NGM Forward Racing)

Jeszcze przed rozpoczęciem pierwszej sesji treningowej na obiekcie Losail International Circuit można się było spodziewać, że najlepszy czas może wywalczyć jeden z zawodników, którzy testowali tu nieco ponad tydzień temu. Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że w TOP10 mieliśmy aż siedmiu takich kierowców, a najszybszy był ten sam, który wygrał katarskie testy – Aleix Espargaro!

Podczas pierwszej sesji treningowej warunki na torze położonym na przedmieściach Doha nie były najlepsze, gdyż tak jak co roku, asfalt był mocno zanieczyszczony. Mimo wszystko wyniki notowane przez zawodników były całkiem dobre, ale nie obyło się też bez wywrotek. Pierwszym pechowcem MotoGP w sezonie 2014 okazał się być Yonny Hernandez, który przewrócił się w szesnastym zakręcie już w dziesięć minut po rozpoczęciu sesji. U Kolumbijczyka podejrzewa się kontuzję prawego barku, a niedługo po jego wywrotce sesję wstrzymano na kilka minut, aby uprzątnąć ostatni zakręt toru.

Z wynikiem 1’55.201 – o zaledwie 0.4sek gorszym od tego uzyskanego w trakcie testów – dzisiejszy dzień na pozycji lidera zakończył Aleix Espargaro. Hiszpan, startujący na Yamasze w specyfikacji „Open” o blisko pół sekundy wyprzedził drugiego w tabeli Alvaro Bautistę, zaś trzeci Bradley Smith był już o ponad sześć dziesiątych wolniejszy. W czołowej piątce znaleźli się jeszcze – tracąc 0.8sek do lidera – Włoch Andrea Iannone oraz Pol Espargaro! Młodszy z rodzeństwa, „Polyccio” podczas katarskich testów złamał obojczyk i przeszedł już operację, ale w ten weekend nie jest w stuprocentowej formie.

Najszybszym z kierowców, którzy nie testowali tutaj blisko dwa tygodnie temu, okazał się Dani Pedrosa. Hiszpan do lidera stracił jedna 1.131sek, a znajdującego się za nim Valentino Rossiego pokonał o dwie dziesiąte. Powodów do radości nie miał drugi z zawodników Movistar Yamaha MotoGP – Jorge Lorenzo, przez całą sesję wściekły z powodu zachowania opon Bridgestone. Po otwierającym sezon treningu FP1 dwukrotny Mistrz Świata spodziewał się więcej niż dziewiąte miejsce i półtorasekundowa strata do lidera! Tylko 0.014sek wolniej od Hiszpana pojechał zaś jego rodak, a zarazem drugi reprezentant Repsol Hondy, powracający po złamaniu nogi Marc Marquez. Broniący tytułu mistrzowskiego #93 był jedenasty i przejechał solidną ilość piętnastu okrążeń.

Kliknij, aby pominąć reklamy

W czołowej dziesiątce znaleźli się też dwaj Amerykanie: Colin Edwards i Nicky Hayden. Najstarszy w stawce, 40-letni „Texas Tornado” był ósmy, minimalnie przegrywając z Rossim i nieznacznie wyprzedzając Lorenzo. Na uwagę zasługuje wynik właśnie „Kentucky Kida”, startującego na Hondzie RCV1000R, bowiem stracił mniej niż półtorej sekundy do lidera.

Poza TOP10 znaleźli się: zaczynający trzeci sezon w MotoGP, Niemiec Stefan Bradl oraz dwójka Ducati – Brytyjczyk Cal Crutchlow i Włoch Andrea Dovizioso. Reprezentujący bolońskiego producenta, i ścigający się w klasie „factory” ale z przywilejami statusu „open”, stracili ponad 1.8sek do lidera. Ani jednego okrążenia nie przejechał natomiast Michael Laverty.

Kolejne dwa treningi wolne MotoGP odbędą się już jutro. W sobotę czeka ich sesja FP4 i – podzielone na dwie części – kwalifikacje. Wyścig zaplanowano na 20:00 naszego czasu w niedzielę, ale jeszcze przed nim rozegrana zostanie sesja warm-up.

Wyniki pierwszej sesji treningowej w Katarze:
1. Aleix Espargaro SPA NGM Forward Racing (Forward-Yamaha) 1’55.201
2. Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (RC213V) 1’55.667 | +0.466
3. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1’55.816 | +0.615
4. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 1’55.996 | +0.795
5. Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) 1’56.020 | +0.819
6. Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V) 1’56.332 | +1.131
7. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1’56.542 | +1.341
8. Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward-Yamaha) 1’56.626 | +1.425
9. Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 1’56.668 | +1.467
10. Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1’56.670 | +1.469
11. Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (RC213V) 1’56.682 | +1.481
12. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 1’56.726 | +1.525
13. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 1’57.046 | +1.845
14. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 1’57.100 | +1.899
15. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 1’57.623 | +2.422
16. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 1’57.779 | +2.578
17. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 1’58.182 | +2.981
18. Hector Barbera SPA Avintia Racing (Avintia) 1’58.394 | +3.193
19. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R) 1’58.495 | +3.294
20. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia) 1’58.732 | +3.531
21. Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART) 1’59.321 | +4.120
22. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 1’59.328 | +4.127
23. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) brak czasu

niebieski klasa fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta.
Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie jednostki napędowe w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).

czarny = klasa fabryczna (z ustępstwami) – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Przepisom podlega każdy producent, który w poprzednim sezonie nie wywalczył zwycięstwa na suchym torze (póki co Ducati, w przyszłości także inni producenci). Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.
Redukcja poj. silnika do 22 litrów w przypadku zdobycia a) zwycięstwa na suchym torze, b) dwóch drugich miejsc, c) trzech trzecich pozycji. Trzy zwycięstwa na suchym torze odbierają przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.

czerwony = klasa otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem.
Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

komentarzy 11

  1. Woooooow, a to się porobiło !!! :):):) ciekawe czy fabryczne oprogramowanie będzie w stanie nadrobić większe spalanie i bardziej miękkie opony ???:):):) no i co z silnikiem, jeżeli już teraz czasy są porównywalne, a przecież później klasy inne niż fabryczne będą mogły ulepszać silniki ??? naprawdę zapowiada się ogromnie ciekawie, włodarze Hondy i Yamahy nie są pewnie „zachwyceni” :) mam nadzieję, że #41 czy #19 będą w stanie przejechać więcej niż jedno okrążenie w tak dobrych czasach, obstawiłem ligę typerów, ale po tym treningu zastanawiam się nad poważną modyfikacją :):):) pzdr.

  2. To się porobiło heh, ciekawe jak będzie się wiodło Aleixowi w wyścigu, ale może powalczyć o BMW. Żeby fabryczna Yamaha traciła ponad 1,3 sek., to się aż w głowie nie mieści, mam na dzieję,że doktor to ogarnie.

  3. Pan Abraham nieźle; oby nie tylko na treningach.

  4. Ludzie to jest FP1. Te wyniki nic nie znaczą a wy się gotujecie :)

  5. Dokładnie, FP1 a co więcej klasa open miała tam niedawno testy na których mogli sporo popracować nad ustawieniami na tym torze.

  6. Jedna jaskółka wiosny nie czyni :-)
    To dopiero 1 trening zobaczymy co jutro bd..
    Jak dla mnie Iannone może zostać na tej pozycji :-D

  7. Tak zgadza się Fp1 to tylko tak naprawdę jeden trening ale patrzcie również na przedsezonowe testy które dają nam jakiś mały pogląd na to co będzie się działo w sezonie 2014.
    Do walki o dobre miejsca w wyścigu będzie walczyło więcej zawodników, Pol, Alex Bauti i inni mam taką nadzieję :) a tak chyba można wnioskować z danych które posiadamy. :)
    Chyba że mistrzostwa zdominuje V46 czego bym sobie oraz wszystkim fanom 46 oczywiście życzył :)
    Będzie ciekawiej. :)
    Pozdrawiam.

  8. Obstawiacie typy w lidze typerów przed FP1 oO?
    Na podstawie czego, fusów?
    To tak dla zabezpieczenia, rozumiem – na wypadek gdybyście zapomnieli lub nie mogli ich wprowadzić po warmupie?

  9. Ok, jest to FP1, ale pokażcie mi treningi w poprzednich latach gdzie wygrywa zawodnik na „CRT”, a czołówka jest w środku stawki. Może FP1 nie jest to miarodajne, ale już widać , że Hodna i Yamaha będą musieli wreszcie wyjąć palec z d…y i mocno się starać. I tym lepiej dla nas! :)

  10. Nie powiem, ale klasyfikacja jest bardzo-bardzo zakręcona po FP1 i FP2 też. Czyżbyśmy się doczekali aż CRT/Open stanie na podium, czy nawet wygra? Byłoby to pierwsze zwycięstwo zespołu niefabrycznego chyba od Estoril 2006? :D

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
167 zapytań w 1,567 sek