Home / MotoGP / Historia wyścigów Grand Prix w Stanach Zjednoczonych

Historia wyścigów Grand Prix w Stanach Zjednoczonych

Zanim na tor Mazda Raceway Laguna Seca wyjadą zawodnicy MotoGP warto w krótkim opisie przypomnieć historię rozgrywanych wyścigów w Kalifornii.

Motocyklowe Mistrzostwa Świata powróciły do Stanów Zjednoczonych w sezonie 2005, po dziesięciu latach nieZanim na tor Mazda Raceway Laguna Seca wyjadą zawodnicy MotoGP warto w krótkim opisie przypomnieć historię rozgrywanych wyścigów w Kalifornii.

Motocyklowe Mistrzostwa Świata powróciły do Stanów Zjednoczonych w sezonie 2005, po dziesięciu latach nieobecności. Wcześniej na torze Laguna Seca rozegranych zostało sześć wyścigów w latach 1988 — 1994. Odkąd Grand Prix powróciło na kalifornijski tor, corocznie jesteśmy świadkami niesamowitej, zaciętej walki pomiędzy zawodnikami.

W rzeczywistości pierwsze dwie rundy Motocyklowych Mistrzostw Świata odbywające się w Stanach Zjednoczonych w latach 1964 i 1965, zostały rozegrane na torze Daytona na Florydzie. Po nich nastąpiła 22-letnia przerwa w Grand Prix USA.

Tegoroczna runda Grand Prix będzie jedenastą, która odbędzie się na torze Mazda Raceway Laguna Seca.

Oto krótkie podsumowanie co działo się w dziesięciu wcześniejszych wyścigach na Laguna Seca:

1988 – odbyły się wyścigi zarówno klasy 500cc jak i 250cc. W obydwóch triumfowali Amerykanie. W 500cc wygrał Eddie Lawson (Yamaha), a w 250cc Jim Filice, który zastępował wówczas w zespole Hondy Masahiro Shimizuawę.

1989 – po raz kolejny na najwyższym stopniu podium stanęli Amerykanie. W 500c wygrał Wayne Rainey (Yamaha), przed Kevinem Schwantzem (Suzuki) i Eddie Lawsonem, który przesiadł się na Hondę. W 250cc wygrał startujący z dziką kartą John Kocinski (Yamaha).

1990 – powtórzyła się sytuacja sprzed roku, w której triumfowali Wayne Rainey i John Kocinski. Obaj ci zawodnicy zdobyli później mistrzowskie tytuły w klasach, których startowali.

1991 – w klasie 500cc trzeci rok z rzędu zwyciężył Wayne Rainey. Natomiast w 250cc wygrał Luca Cadalora (Honda), stając się tym samym pierwszym europejczykiem triumfującym na amerykańskim torze.

1993 – po rocznej przerwie w wyścigach na Laguna Seca na najwyższy stopień podium powrócił John Kocinski — jednak tym razem w klasie 500cc na motocyklu marki Cagiva. W 250cc zwyciężył Loris Capirossi (Honda). Po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych został rozegrany wyścig klasy 125cc, w której ze zwycięstwa cieszył się Dirk Raudies (Honda).

1994 – Luca Cadalora (Yamaha) przełamał serię zwycięstw Amerykanów w królewskiej klasie. Trzy lata po swoim triumfie w klasie 250cc, jako pierwszy nie-Amerykanin wygrał wyścig 500cc. W klasach 250cc i 125cc zwyciężyli Doriano Rombowi i Takeshi Tsujimura — obaj jeżdżący na motocyklach marki Honda. Po tych wyścigach nastąpiła dziesięcioletnia przerwa w rozgrywaniu rund Grand Prix na amerykańskiej ziemi.

2005 – nastąpił powrót Motocyklowych Mistrzostw Świata na tor Laguna Seca. Na torze najlepszy okazał się ponownie Amerykanin. Nicky Hayden stał się również pierwszym zawodnikiem, który wygrał na motocyklu innej marki niż Yamaha — na Hondzie. Drugi na podium był Colin Edwards (Yamaha), tuż przed Valentino Rossim (Yamaha).

2006 – Nicky Hayden ponownie króluje na swojej ojczystej ziemi. Na zakończenie sezonu Kentucky Kid został mistrzem świata — pierwszym Amerykaninem, który zdobył tytuł na czterosuwowej maszynie MotoGP.

2007 – ta runda Grand Prix została całkowicie zdominowana przez Caseya Stonera. Australijczyk po tym jak zdobył pole position, prowadził w wyścigu od pierwszego okrążenia aż do samego końca. Było to pierwsze zwycięstwo zarówno Ducati jak i Bridgestone na Laguna Seca. Pierwsze podium w historii na kalifornijskim torze dla czterosuwowej maszyny Suzuki zdobył Chris Vermeulen zajmując drugą pozycję. Trzeci na mecie był Marco Melandri (Honda).

2008 – po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych triumfował Valentino Rossi (Yamaha). Swoją wygraną sprawił, że w trzech kolejnych sezonach w wyścigach na Mazda Raceway Laguna Seca zwyciężały motocykle trzech różnych producentów.

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
119 zapytań w 1,072 sek