Home / MotoGP / Historia wyścigów w Brnie

Historia wyścigów w Brnie

W tym roku najbardziej prestiżowa seria wyścigów motocyklowych po raz 38 zagości w czeskim Brnie. Pierwsze Grand Prix w Brnie odbyło się na starym ulicznym torze o długości blisko 14 km w 1965 roku.

Dziewięć lat później tor skrócono i W tym roku najbardziej prestiżowa seria wyścigów motocyklowych po raz 38 zagości w czeskim Brnie. Pierwsze Grand Prix w Brnie odbyło się na starym ulicznym torze o długości blisko 14 km w 1965 roku.

Dziewięć lat później tor skrócono i jego długość liczyła około 11 km. W roku 1982 nowe standardy bezpieczeństwa sprawiły, że tor przestał być używany. W jego miejsce powstał nowy o wiele krótszy, który debiutu doczekał się w 1987 roku i od tamtej pory z wyjątkiem 1992 roku corocznie gości najlepszych zawodników świata. Jedynie na torze w Assen w Holandii odbyło się więcej Grand Prix.

Oto krótka historia wyścigów GP na torze w Brnie:

1965- Trójka najwspanialszych zawodników w historii odnosi zwycięstwa w wyścigach: 9-krotny mistrz świata Mike Hailwood zwycięża w klasie 500cc, 6-krotny mistrz świata Jim Redman zwycięża w wyścigu klasy 350cc i 7-krotny mistrz świata Phil Read wygrywa wyścig 250cc.

1966- Mike Hailwood dokonuje niebywałej sztuki wygrywając 3 wyścigi w jednym dniu. Dokonał tego na Hondzie w klasie 500cc, 350cc oraz 250cc. W sumie tego dnia przejechał 460 km w czasie 2 godzin 55 minut i 53 sekund.

1967- Wspaniały dzień brytyjskich kierowców, którzy zwyciężyli we wszystkich czterech wyścigach; Mike Hailwood zwyciężył w klasie 500cc i 350cc, Phil Read w 250cc a w 125cc najszybszym okazał się być Bill Ivy. To był ostatni raz kiedy zawodnicy pochodzący z jednego kraju wygrali wszystkie cztery wyścigi podczas jednego Grand Prix.

1968- Giacomo Agostini odniósł sukces po raz pierwszy na torze w Brnie. Był to sukces podwójny, bowiem Giacomo był najszybszy na swojej MV Auguście w kategorii 500cc oraz 350cc.

1971- Barry Sheene w swoim pierwszym pełnym sezonie w klasie 50cc wygrał wyścig na Kreislerze. Sheene jest jedynym zawodnikiem w historii, który wygrał wyścig zarówno w kategorii 50cc jak i 500cc.

1974- Phil Read jadąc na MV Auguście wygrał wyścig wraz ze swoim team-partnerem Franco Bonerą. To była ostatnia sytuacja, kiedy dwóch zawodników jeżdżących na dwóch takich samych czterosuwowych maszynach zajęło dwa pierwsze miejsca w jednym wyścigu.

1976- Brytyjczyk John Newbold był pierwszym zawodnikiem, który wygrał wyścig 500cc jeżdżąc dwusuwową maszyną.

1977- Johny Cecotto jadąc na Yamasze wygrał ostatni wyścig premierowej klasy na słynnym ulicznym torze w Brnie. Tor ten uznano za zbyt niebezpieczny dla motocykli najwyższej klasy, ale motocykle o niższej pojemności nadal ścigały się na tym obiekcie (przez kolejnych 5 lat).

1982- Ostatnie Grand Prix na ulicznym torze w Brnie. Po tym wyścigowym weekendzie nastąpiła 5-letnia przerwa zakończona dopiero powstaniem nowego obiektu.

1987- Wayne Gardnem pokonuje swojego największego rywala Eddiego Lawsonia i staje się pierwszym zawodnikiem, który wygrał wyścig klasy 500cc na nowym torze w Brnie.

1988- Jorge Martinem wygrał wyścig klasy 80cc i 125cc na swojej drodze do mistrzostwa tych kategorii. To ostatnia sytuacja, gdy ten sam zawodnik wygrywa wyścigi w dwóch klasach podczas jednego dnia.

1994- Max Biaggi okazuje się najszybszym zawodnikiem 250cc. „Rzymski Cesarz” odnosi zwycięstwo na Aprilii. W przyszłości Max odniesie jeszcze trzy zwycięstwa w tej klasie na tym torze, trzy w królewskiej klasie oraz jedno w serii Superbike, co uczyni go prawdziwym „królem Brna”.

1996- Valentino Rossi wygrał na Aprilii wyścig w kategorii 125cc. Było to jego pierwsze zwycięstwo w karierze. Wyścig 500cc zakończył się zwycięstwem Alexa Criville, który wyprzedził swojego kolegę z zespołu Micka Doohana o zaledwie 0.002 sekundy. To jedna z najmniejszych różnic na mecie w historii.

2004- Sebastian Porto przejeżdża linię mety w wyścigu klasy 250cc jako pierwszy. Było to 100 zwycięstwo Aprilii w tej klasie.

2005- Valentino Rossi zwycięża w królewskiej klasie po wspaniałej walce z Sete Gibernau, który ostatecznie wyścigu nie ukończył. Z pecha Hiszpana skorzystał Max Biaggi, który rzutem na taśmę wskoczył na trzecie miejsce.

2006- Zwycięstwo Lorisa Capirosiego w premierowej klasie. Różnica pomiędzy zwycięzca, a piętnastym zawodnikiem wyniosła niewiele ponad 29 sekund. Jest to najmniejsza różnica w historii królewskiej klasy.

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
121 zapytań w 1,211 sek