Home / MotoGP / Ostateczna lista zawodników z podziałem na kategorie

Ostateczna lista zawodników z podziałem na kategorie

Motocykle Marca Marqueza

Zaledwie kilka godzin dzieli nas od rozpoczęcia sezonu 2014, dlatego jeszcze przed pierwszymi treningami warto wiedzieć, którzy zawodnicy ścigać się będą w klasach “factory”, “open” oraz w kategorii “factory” ale z przywilejami tej “otwartej”. Wszystko to po ostatnich zmianach w regulaminie wprowadzonych przez Dorna Sports.

Z przepisami było sporo zamieszania w trakcie zimy, a oliwy do ognia dolało Ducati, które zdecydowało się startować w klasie „Open”. Rzutem na taśmę Dorna zmieniła przepisy i teraz każdy producent, który w poprzednim sezonie nie zdobył triumfu na suchym torze podlega dalej klasie „factory”, ale ma przywileje kategorii „otwartej”. Mocno pokręcone, ale zdecydowanie lepsze to niż wprowadzanie kolejnego statusu, „factory 2”. Póki co tym przepisom podlega tylko producent z Bolonii, za rok będzie to także Suzuki.

W myśl tych przepisów producent może nadal używać własnego oprogramowania elektroniki, a dodatkowo otrzymuje 24 litry paliwa na wyścig, 12 zmian silnika w sezonie i brak zamrożonego rozwoju jednostek napędowych. Ponadto ma możliwość korzystania z bardziej miękkiej, tylnej opony, co może dać korzyści w kwalifikacjach. Gdy producent wywalczy na suchym torze: a) zwycięstwo, b) dwie drugie pozycje, c) trzy trzecie miejsca – traci dwa litry paliwa na wyścig. Wygranie trzy razy odbiera przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Co do samej listy zawodników. Mamy tu 23 nazwiska, 11 spośród tych kierowców przynajmniej raz sięgnęło po mistrzowski tytuł w Grand Prix! Łącznie wygrali razem 333 wyścigi – to wszystko są nowe rekordy dla klasy królewskiej.

Mamy najmłodszego Mistrza Świata klasy królewskiej w historii – Marca Marqueza, który zdecydował się pozostać przy numerze #93, 9-krotnego czempiona Valentino Rossiego czy najstarszego ze wszystkich, 40-letniego Colina Edwardsa. Na liście znalazło się też czterech debiutantów i rodzeństwo – braci Aleixa i Pola Espargaro.

#4 Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici)
#5 Colin Edwards USA NGM Forward Racing (Forward Yamaha)
#6 Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V)
#7 Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R)
#8 Hector Barbera SPA Avintia Racing (Avintia)
#9 Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART)
#17 Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R)
#19 Alvaro Bautista SPA Go&Fun Honda Gresini (RC213V)
#23 Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART)
#26 Dani Pedrosa SPA Repsol Honda Team (RC213V)
#29 Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici)
#35 Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici)
#38 Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)
#41 Aleix Espargaro SPA NGM Forward Racing (Forward Yamaha)
#44 Pol Espargaro SPA Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)
#45 Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R)
#46 Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1)
#62 Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia)
#68 Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici)
#69 Nicky Hayden USA Drive M7 Aspar (RCV1000R)
#70 Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART)
#93 Marc Marquez SPA Repsol Honda Team (RC213V)
#99 Jorge Lorenzo SPA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1)

niebieski klasa fabryczna – jednostka ECU, oprogramowanie producenta.
Zbiornik paliwa o poj. 20 litrów, pięć zmian silnika w sezonie. Wszystkie jednostki napędowe w ciągu roku muszą być jednakowe (zatrzymany rozwój).

czarny = klasa fabryczna (z ustępstwami) – jednostka ECU, oprogramowanie producenta. Przepisom podlega każdy producent, który w poprzednim sezonie nie wywalczył zwycięstwa na suchym torze (póki co Ducati, w przyszłości także inni producenci). Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.
Redukcja poj. silnika do 22 litrów w przypadku zdobycia a) zwycięstwa na suchym torze, b) dwóch drugich miejsc, c) trzech trzecich pozycji. Trzy zwycięstwa na suchym torze odbierają przywilej używania bardziej miękkiej, tylnej opony.

czerwony = klasa otwarta – standardowy system ECU, wraz z oprogramowaniem.
Zbiornik paliwa o poj. 24 litrów, dwanaście zmian silnika w sezonie. Dozwolony rozwój jednostek napędowych w trakcie roku. Dodatkowo możliwość użycia bardziej miękkiej tylnej opony niż klasa fabryczna.

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

komentarzy 6

  1. A co będzie jeśli Forward Yamaha wygra któryś wyścig? Czy wtedy będą musieli jechać jako factory czy jako Open? Takiej możliwości na razie nikt nie bierze pod uwagę, ale kto wie co może się zdarzyć…

  2. W tym roku tłumaczenie zasad podziału na klasy w MotoGp będzie jak tłumaczenie zasad spalonego:P

  3. Czegoś tu nie rozumiem, MotoGP chyba dąży do tego żeby tworzyć jak najlepsze silniki z dużym wyscigowym przebiegiem z mniejszym spalaniem, przy jednoczesnym poprawianiu osiągów. A skoro od 2016 roku mamy 12 silników na sezon oraz 24 L paliwa na wyścig to jaki to jest postep ??

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
29 zapytań w 0,797 sek