Home / Moto2 / Zmiany w regulaminach klasy MotoGP i Moto2

Zmiany w regulaminach klasy MotoGP i Moto2

Po miesiącach spekulacji i negocjacji z fabrykami wystawiającymi maszyny w Motocyklowych Mistrzostwach Świata, Komisja Grand Prix ogłosiła zmiany techniczne, które będą obowiązywać od 2014 roku.

Ostatecznie komisja doszła do kompromisu, który reguluje zasady korzystania z jednostek sterujących (ECU – Electronic Control Unit) i datalogera, których dostawcą od 2013 r. będzie firma Magnetti Marelli (czteroletni kontrakt).

Producenci będą mogli korzystać ze swojej elektroniki w dwóch motocyklach fabrycznych i dwóch satelickich, ale z bakiem paliwa pomniejszonym o 4 litry w stosunku do maszyn CRT (lub innych prywatnych motocykli, które będą brały udział w mistrzostwach w 2014 r.), które będą używać standardowego oprogramowania. Przypomnijmy, że CRT będą mogły zabierać na pokład 24 litry palia. Obecnie różnica w pojemności między maszynami prototypowymi a CRT wynosi 3 litry.

Ujednolicenie elektroniki w motocyklu oznacza również, że zabraknie takich systemów jak kontrola startu, kontrola trakcji i wheelie control (elektroniczna kontrola automatycznie odcinająca zapłon podczas podnoszenia się przedniego koła podczas jazdy).

W 2014 roku zmieni się także liczba silników, które mogą użyć zawodnicy maszyn prototypowych w jednym sezonie. Zmniejszy się ona z 6 do 5 sztuk. Zespoły CRT będą mogły w tym czasie wykorzystać z 12 jednostek napędowych. Z pewnością zatrzyma to rozwój silników w trakcie trwania sezonu.

Honda przewiduje, że w 2014 roku wyprodukuje maszynę CRT bazującą na technologii z RC213V, którą będą sprzedawać zainteresowanym zespołom. Z kolei Yamaha obiecuje, że będzie udostępniać silniki od swojej YZR-M1.

Klasa Moto2

Ze skutkiem natychmiastowym – minimalna waga w klasie będzie wynosiła 215 kg. Jest to waga łączna motocykla wraz z zawodnikiem, wliczając w to elementy ochronne kierowcy (kombinezon, ochraniacze, kask, itp.), maszyny, zamontowanej kamery itp. Możliwe jest dołożenie dodatkowego balastu aby uzyskać wymaganą wagę.

Obecnie w klasie Moto2 obowiązywał przepis wagi motocykla wynoszący 140kg. Więc, każdy zawodnik, który waży poniżej 75 kg, będzie musiał od nowego sezonu zamontować balast.

W klasie Moto3 obowiązuje już waga łączna. Jej suma wynosi 148 kg.

Zatwierdzono także kilka innych regulacji odnośnie nowego sezonu, ale będą one opublikowane dopiero po kolejnym zebraniu Komisji Grand Prix, które odbędzie się 13 grudnia.

AUTOR: TomekGP

Założyciel MotoSP.pl - Redaktor Naczelny portalu. Od ponad 10 lat związany ze sportami motorowymi na dwóch i czterech kółkach. Prywatnie zafascynowany motocyklami.

komentarze 3

  1. Fair Play podstawą profesjonalizmu w zawodach.

  2. Uważam, że standardowa elektronika to zły pomysł bo każdy producent będzie musiał dostosować motocykl pod moduł a takie rzeczy robi się zazwyczaj na odwrót. Dostosowanie maszyny pod elektronikę to takie „zabieranie się od dupy strony”. Jednak podoba mi się koncepcja wyłączenia systemów typu kontrola trakcji, wheelie control i kontrola startu. To z pewnością wpłynęłoby na plus jeśli chodzi o widowiskowość. Oddzieliłoby prawdziwych kierowców od gejmbojów. Ale wyłączenie tych systemów można wprowadzić bez standaryzacji modułów i to miom zdaniem byłoby najlepsze rozwiązanie.

  3. Dopiero gdy Marqueza nie ma już w moto2 wprowadza się minimalny limit zawodnika z motocyklem a to dla wiekszosci hiszpanskich zawodników było sporym plusem, za to nadal nie ma tego chyba najważniejszego przepisu w motoGP …ale tam regulaminy pisze Repsol i jego banda.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
129 zapytań w 1,407 sek