Home / Moto2 / Zmiany w regulaminie MotoGP na 2013 rok i nie tylko

Zmiany w regulaminie MotoGP na 2013 rok i nie tylko

Choć zbliżają się święta Bożego Narodzenia, włodarze MotoGP wcale nie odpoczywają. Dziś bowiem ogłoszone zostały kolejne zmiany w regulaminie, które wejdą w życie wraz ze startem sezonu 2013. Oto, co nowego nas czeka…

Komisja Grand Prix podczas spotkania, które odbyło się tydzień temu, ustaliła szereg zmian w regulaminie – zarówno jeśli chodzi o kwestie techniczne, jak i sportowe. Część z nowych regulacji w życie wejdzie już w nadchodzącym sezonie, ale wiemy też co nieco o tym, co czeka nas w 2014 czy nawet 2015 roku. Zapraszamy do lektury!

1. Przepisy sportowe

  • Niebezpieczna jazda:

Zacznijmy od tego, że od kolejnego sezonu zawodnicy nie będą już otrzymywali za zbyt agresywną jazdę „żółtych kartek”, a karne punkty. Stało się tak w głównej mierze po tym, jak Niklas Ajo z powodu „fizycznej” dyskusji z wirażowymi został wykluczony z dwóch wyścigów, czy Marc Marquez otrzymywał kary startu z ostatniego pola za zbyt ostre poczynania na torze.

Teraz zdecydowano się na stworzenie systemu punktów karnych, które zawodnicy będą otrzymywać za nieodpowiednie zachowanie. „Oczka” te nie będą jednak odejmowane z klasyfikacji generalnej, a stworzona zostanie po prostu osobna klasyfikacja. Maksymalnie za jedno przewinienie kierowca otrzymać może dziesięć punktów, ale jednocześnie może też zostać nałożona na niego kara finansowa.

Gdy zawodnik zgromadzi cztery punkty karne, będzie musiał rozpoczynać wyścig z ostatniego pola. Kiedy uzbiera ich siedem – wystartuje z alei serwisowej. Kiedy zaś jeździec zgromadzi dziesięć „oczek” – zostanie wykluczony z kolejnej rundy Grand Prix. Przy okazji zaś, po zgromadzeniu puli dziesięciu punktów lub po zakończeniu sezonu, konto kierowcy zostanie wyzerowane. Ciekawe, jak to wszystko wyglądać będzie w praktyce?

  • Procedura startowa:

Dotychczas otwarcie alei serwisowej sygnalizowane było poprzez zapalenie zielonego światła na wyjeździe z niej. Teraz dodano do tego także i wirażowego z zieloną flagą. Tymczasem na starcie, po zakończeniu okrążenia rozgrzewkowego, nie zobaczymy już sędziego z czerwoną flagą. Koce grzewcze z opon muszą być zaś zdjęte natychmiast po pokazaniu tablicy z informacją, iż do startu pozostała tylko minuta.

  • Kwalifikacja do wyścigu:

Jak wiecie, w przyszłym sezonie zmianie ulegnie formuła kwalifikacji, o czym pisaliśmy już wcześniej. Do tej pory zawodnik, aby zakwalifikować się do wyścigu, musiał uzyskać wynik nie gorszy niż 107% czasu triumfatora danej sesji. Pod uwagę brano nie tylko treningi wolne, ale i niedzielną rozgrzewkę.

Od przyszłego sezonu jednak warm-up nie będzie się już liczył, a żeby w ogóle być dopuszczonym do sobotnich kwalifikacji, 107% trzeba będzie uzyskać w jednym z czterech treningów wolnych.

W przypadku, gdy w trakcie weekendu Grand Prix kierowca ulegnie kontuzji i zostanie zastąpiony przez innego zawodnika, ten drugi będzie mimo wszystko mógł wziąć udział w kwalifikacjach. Wówczas jednak będzie musiał uzyskać czas nie gorszy niż 107% wyniku triumfatora tejże sesji.

  • Tylne światło:

Wraz ze startem minionego sezonu wprowadzono przepis mówiący o tym, że wszystkie motocykle muszą mieć z tyłu zamontowane światło ostrzegawcze. Włączane ono było w sytuacji ograniczonej widoczności na torze. I podczas gdy dotychczas to organizator informował o konieczności jego włączenia, teraz odpowiedzialność spadnie na zespoły.

  • False-start:

Dotychczas, gdy zawodnik popełnił false-start, w ciągu czterech okrążeń poinformowany musiał zostać zespół winowajcy. Wówczas zaś team miał pięć kółek na to, aby ściągnąć swojego kierowcę na karny przejazd przez aleję serwisową. Teraz organizatorzy od razu mogą pokazać odpowiednią tablicę na prostej startowej, aby poinformować zawodnika o nałożonej na niego karze.

  • Kara pieniężna:

Zniesiono minimalną kwotę kary finansowej, jaką organizatorzy mogli nałożyć na zawodnika. Nie może być ona jednak wyższa aniżeli 50 tysięcy euro.

2. Przepisy techniczne

MotoGP:

  • od sezonu 2013

– Zakaz używania kół wykonanych z włókna węglowego. Podobny przepis obowiązuje już w Moto2 i Moto3, a jednocześnie może w łatwy sposób pomóc zespołom w zwiększeniu masy motocykla do 160kg (rok temu było to jeszcze 157kg)
– Zespoły CRT nie mogą już używać przednich tarcz hamulcowych o średnicy innej aniżeli 320mm, co było dotychczas dozwolone.
– Zdecydowano się nie udostępniać już kierowcom, podczas wybranych rund, trzeciej, bardziej miękkiej przedniej mieszanki opon.
– Zawodnicy CRT otrzymają jednak bardziej miękkie, tylne opony.

  • od sezonu 2014

– Jak wiadomo, od sezonu 2014 przysłowiowo „zamrożony” zostanie rozwój silników w MotoGP, a przepis oczywiście nie będzie dotyczyć zespołów CRT.
– Zespoły tego samego producenta będą mogły jednak korzystać z jednostek napędowych w róznej specyfikacji, co oznacza, że – przykładowo – silniki w maszynie Stefana Bradla oraz Marca Marqueza będą się mogły od siebie nieznacznie różnić.

  • od sezonu 2015

– Wprowadzona zostanie maksymalna kwota, jaką teamy będą płacić dostawcom hamulców i zawieszenia. Prawdopodobnie wprowadzona zostanie też maksymalna stawka, jaką producenci będą mogli pobierać za serwisowanie owych podzespołów.

Moto2 i Moto3:

  • od sezonu 2013

– System quick-shifter (szybkiej zmiany biegów) będzie musiał być zatwierdzony przez Dyrektora Technicznego.
– Zmieniona została alokacja ogumienia w klasie Moto2. Teraz zawodnicy otrzymają 8 przednich gum (w dwóch specyfikacjach) i 9 tylnich (także w dwóch specyfikacjach). Ogólne limity pozostaną jednak bez zmian.
– Dwucyfrowe numery z przodu motocykli w kategoriach Moto2 i Moto3, muszą być oddalone od siebie o minimum 10mm. Niedozwolone są także odblaskowe tła owych numerów.

  • od sezonu 2014

– Aby wyrównać szanse w Moto3, teraz wszystkie silniki trafiać będą w ręce organizatorów, którzy będą je losowo rozdzielać pośród kierowców. Wszystko po to, aby wyrównać szanse i umożliwić kierowcom otrzymywanie nowych części w jak najbardziej sprawiedliwy sposób.
– Kiedy silniki uzyskają odpowiedni przebieg, staną się własnością zespołu.
– Szczegółowe informacje co do maksymalnej ilości silników i nie tylko, zostaną ogłoszone przy okazji GP Kataru 2013.
– Wprowadzony zostanie także limit cenowy dla kompletnej maszyn Moto3 (jak chociażby motocykla KTMa czy Hondy) oraz podwozia i głównych komponentów w Moto3 i Moto2.

Wszystkie klasy (MotoGP, Moto2 i Moto3):

  • od sezonu 2014

– Kostka pomiarowa zamontowana na każdy motocyklu, teraz zostanie wzbogacona o dodatkowe funkcje. Dzięki temu na desce rozdzielczej wyświetlane będą dodatkowe informacje, głównie dotyczące flag. Korzystanie z kompatybilnego wyświetlacza jest obowiązkowe od 2014 roku, a dozwolone (tak jak np. ujednolicona elektronika) od przyszłego sezonu.

  • od sezonu 2015

– Ustalone zostały już szczegółowe przepisy odnośnie kół wyścigowych we wszystkich klasach. Szczegóły zostaną ujawnione podczas GP Kataru 2013.

3. Inne sprawy

  • zawodnicy CRT

Dorna zaakceptowała wszystkie zespoły i zawodników CRT, zgłosznych do startów w 2013 roku i ujawnionych na prowizorycznej liście startowej przyszłego sezonu.

  • dzikie karty w MotoGP

– Oficjalnie ogłoszono, że z dzikimi kartami w rundach na Jerez, Mugello i Misano wystartuje Włoch Michele Pirro, który to jest kierowcą testowym Ducati.
– Wraz z teamem Schwarz&Bronnen w Brnie wystartuje Austriak Martin Bauer.

Pełny tekst regulaminu wraz z wprowadzonymi zmianami znajdziecie na oficjalnej stronie FIM.

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

komentarze 4

  1. Ciekawe czemu przepis dotyczący dwucyfrowych numerów oddalonych od siebie o minimum 10 mm z przodu motocykli dotyczy tylko klasy moto2 i moto3 :)

  2. nie.mam.pomyslu.na.nick

    Wydaje mi się ,że to dlatego iż np Pol Espargarao miał taki numerek słabo widoczny wiem ,że miał 40 ale jak się przyglądałem to wydawało mi się ,że to 49 i to chyba po to żeby było dostrzec numer zawodnika.Ale mogę się mylić.
    Ale i tak to jakiś dziwny przepis.

  3. Przepis to może jest i słuszny tylko że w motogp nie odważyli by się zmienić znaku rozpoznawczego Rossiego

  4. A chociażby „41” lub „77” to inaczej stylizowane?

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
24 zapytań w 0,836 sek