Home / Artykuły / World Superbike – to musisz wiedzieć przed nowym sezonem!

World Superbike – to musisz wiedzieć przed nowym sezonem!

Jak zwykle koniec lutego wyznacza start nowego sezonu World Superbike. Mistrzostwa świata motocykli produkcyjnych tradycyjnie już udają się do odległej, upalnej o tej porze roku Australii, by rozpocząć sezon na torze Phillip Island. 26 wyścigów zadecyduje w tym roku o tym, kto zostanie najlepszym motocyklistą World Superbike. Zapraszamy do zapoznania się z krótkim przewodnikiem po świecie WSBK. Pierwsza runda już w dniach 24 – 26 lutego! Pamiętajcie także o naszej Lidze Typerów, gdzie poza MotoGP można grać także w World Superbike. Ligę znajdziecie tu: >>KLIK<<.

Producenci
W sezonie 2017 zobaczymy na torze motocykle siedmiu producentów. Będą to Kawasaki, Ducati, Honda, Yamaha, Aprilia, MV Agusta oraz BMW. Wszyscy ci producenci mają swój jeden oficjalny zespół, a niektóre także stajnie prywatne. W większości trudno jednak porównać wsparcie dla oficjalnych ekip do wsparcia, jakie otrzymują fabryczne teamy w MotoGP. Przykładowo – program Hondy czy Yamahy prowadzą europejskie oddziały japońskich producentów, poprzez prywatne zespoły. W podobny sposób do walki wraca Aprilia, która swój zespół powierzyła ekipie Shauna Muira, świetnie znanego wcześniej z British Superbike.

Zgodnie z przepisami, wszystkie motocykle muszą mieć pojemność maksymalnie 1000ccm w przypadku silników czterocylindrowych, lub 1200ccm gdy jednostka ma dwa cylindry.  Z tego drugiego rozwiązania korzysta jedynie Ducati, które po prostu ma takie silniki w swoich motocyklach drogowych. Aby dany producent mógł homologować motocykl, musi zadeklarować produkcję przynajmniej 500 sztuk. Z powodu niespełnienia tego wymogu ze stawki zniknął kilka lat temu motocykl Bimoty, nie ma niestety już także egzotycznego EBR rodem z USA. Siedem typów motocykli to jednak i tak znakomity wynik.

Zawodnicy
Tytułu bronić będzie Jonathan Rea. Brytyjczykowi co prawda rok temu zdobycie mistrzostwa nie przyszło tak łatwo jak dwa lata temu, ale mimo to spełnił pokładane w nim nadzieje i zdobył drugi tytuł. Teraz powalczy o trzeci. Na testach posezonowych zabłysnął genialnymi czasami, które były lepsze nawet od czasów zawodników MotoGP!

Nowy sezon to jednak zawsze nowe rozdanie i mimo, że zespół Kawasaki znów jest faworytem, to może być różnie. Sam Jonathan Rea przyznał, że jeszcze nie widział partnera teamowego Toma Sykesa w tak dobrej formie jak teraz. Bardzo umotywowany jest również Chaz Davies z Ducati, który marzy o MotoGP, ale po drodze wręcz musi wywalczyć mistrzostwo w WSBK. We włoskiej ekipie pojawił się nagle Marco Melandri, który ma wielki głód ścigania i walki o zwycięstwa, po kompletnie nieudanym epizodzie z Aprilią w MotoGP. Nie wiadomo jednak, w jakiej będzie formie po tak długim rozbracie ze ściganiem.

Podobnie jak rok temu, faworytami są właśnie te dwie ekipy, mające duże wsparcie ze strony fabryk. Dla Kawasaki to największy motorsportowy program, dla ich rywali – niekoniecznie. Nie wiadomo, na co stać oficjalnie wracającą Aprilię. Zespół SMR, występujący pod szyldem Millwaukee, rok temu korzystał z motocykli BMW, ale był to rok kompletnie nieudany. Tym razem Brytyjczycy poza motocyklami Aprilii dostali znakomity skład – doświadczonego Eugene’a Laverty, oraz utalentowanego Lorenzo Savadoriego. Są jeszcze dwie japońskie ekipy – Honda oraz Yamaha, które rywalizują na śmierć i życie w MotoGP, ale starają się także zdobyć tytuł w WSBK.

Honda, prowadzona przez zespół Ten Kate rodem z Holandii, straciła Michaela van der Marka na rzecz Yamahy, ale zyskała za to Stefana Bradla. Niemiec obok Nicky’ego Haydena ma stanowić bardzo silny punkt zespołu, który otrzymał pokaźny zastrzyk gotówki od Red Bulla. Gorzej z przygotowaniem motocykla – maszyny trafiły do Holandii dopiero na początku roku i na pierwsze testy zespół Ten Kate pojechał po prostu nieprzygotowany. Czy udało się nadrobić stracony czas – zobaczymy. Faktem jest, że Hayden jest jedynym zawodnikiem, który w tym roku może zostać mistrzem świata w kategoriach MotoGP (udało mu się to w 2006 roku) i World Superbike.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Yamaha na pewno skorzysta na przyjściu van der Marka, który udowodnił już swoją wartość. Dyskusyjna jest natomiast obsada drugiego miejsca w zespole: zdecydowano się pozostawić Alexa Lowesa, a pożegnać byłego mistrza świata, Sylvaina Guintoli. Brytyjczyk niestety jeździ bardzo nierówno, i tak jak brat bliźniak Sam, często zalicza upadki. Guintoli był jego przeciwieństwem: nawet na gorszych motocyklach jego wyniki były bardzo stabilne, a brak spektakularnych przebłysków nie przeszkodził mu niegdyś w zdobyciu mistrzostwa. Niechciany Guintoli, podobnie jak Davide Giugliano z Ducati, musiał przenieść się do British Superbike.

W stawce mamy także jednoosobowy skład MV Agusty. O jego sile stanowi Leon Camier, były mistrz British Superbike. Wciąż czeka on na swoje pierwsze zwycięstwo w WSBK, mimo że na koncie ma aż 158 wyścigów na pięciu różnych motocyklach. Podobnie jak rok temu, nie zabraknie też BMW z zespołu Althea. W składzie niemiecko-hiszpański duet Markus Reiterberger i Jordi Torres. Tych zawodników stać naprawdę na wiele i nieraz możemy się zaskoczyć, widząc ich na podium.

Uwagę trzeba zwrócić na kilku jeźdźców zespołów prywatnych: przebojem do World Supersport rok temu wdarł się Randy Krummenacher. Partner zespołowy Kenana Sofuoglu tym razem szturmuje WSBK, wraz z ekipą Kawasaki Pucetti. Po wicemistrzostwie Superstock 1000 powraca Leandro Mercado, który znalazł zatrudnienie w ekipie IODARacing Aprilia. Niestety, Argentyńczyk doznał poważnej kontuzji i zabraknie go w otwarciu sezonu w Australii. Są także doświadczeni Alex de Angelis oraz Ayrton Badovini. No i nie można też zapominać o Xavim Foresie, którego w zeszłym roku mieliśmy okazję zobaczyć w MotoGP. Niestety, w stawce nie ma żadnego z polskich zawodników. Zniknął Paweł Szkopek, zwinęła się też ekipa Team Toth, dla której jeździł aktualny mistrz Polski.

Lista startowa World Superbike na sezon 2017

Zespół Producent Motocykl Nr Zawodnik
Kawasaki Racing Team WorldSBK Kawasaki Kawasaki ZX-10R 1 United Kingdom Jonathan Rea
66 United Kingdom Tom Sykes
MV Agusta Reparto Corse MV Agusta MV Agusta 1000 F4 2 United Kingdom Leon Camier
Red Bull Honda WorldSBK Honda Honda CBR1000RR 6 Germany Stefan Bradl
69 United States Nicky Hayden
Aruba.it Racing – Ducati Ducati Ducati Panigale R 7 United Kingdom Chaz Davies
33 Italy Marco Melandri
Barni Racing Team Ducati Ducati Panigale R 12 Spain Javier Forés
Pedercini Racing Kawasaki Kawasaki ZX-10R 15 San Marino Alex de Angelis
Althea BMW Racing Team BMW BMW S1000RR 21 Germany Markus Reiterberger
81 Spain Jordi Torres
Pata Yamaha Official Team SBK with Rizla Yamaha Yamaha YZF-R1 22 United Kingdom Alex Lowes
60 Netherlands Michael van der Mark
Milwaukee Aprilia Aprilia Aprilia RSV4 RF 32 Italy Lorenzo Savadori
50 Republic of Ireland Eugene Laverty
IodaRacing Project Aprilia Aprilia RSV4 RF 36 Argentina Leandro Mercado
Grillini Racing Team Kawasaki Kawasaki ZX-10R 37 Czech Republic Ondřej Ježek
86 Italy Ayrton Badovini
Team Go Eleven Kawasaki Kawasaki ZX-10R 40 Spain Román Ramos
Guandalini Racing Yamaha Yamaha YZF-R1 84 Italy Riccardo Russo
Kawasaki Puccetti Racing Kawasaki Kawasaki ZX-10R 88 Switzerland Randy Krummenacher

Gdzie wyścigi?
Sezon składa się z 13 podwójnych rund. Każda runda World Superbike zawiera dwa wyścigi – jeden rozgrywany w sobotę, drugi w niedzielę. Oba o tej samej godzinie. W sobotę rano odbywa się sesja Superpole, która to jest po prostu sesją kwalifikacyjną i decyduje o pozycjach startowych. Wyścig World Supersport jest natomiast jeden na każdy weekend i odbywa się w niedzielę, przed drugim wyścigiem WSBK. Supersporty, gdzie także zawitała już sesja Superpole, nie ścigają się jedynie w USA, a więc ten kalendarz zawiera tylko 12 pojedynczych rund. Jeszcze mniej, bo tylko dziewięć rund znajduje się w kalendarzu nowej kategorii World Supersport 300, przeznaczonej dla młodych zawodników, oraz Superstock 1000, gdzie ścigają się motocykle bardzo zbliżone do seryjnych.

Z kalendarza wypadła runda w Malezji – organizatorzy nie byli w stanie pogodzić wyścigów WSBK z Formułą 1 i MotoGP. Wróciły natomiast wyścigi w Portugalii. Po dwie rundy odbędą się we Włoszech i w Hiszpanii. Polscy kibice nie mogą narzekać na odległość na najbliższy tor WSBK – niemiecka runda rozgrywana jest bowiem na Lausitzringu, ok. 60km od polskiej granicy. Koniec sezonu po raz kolejny odbędzie się na torze Losail, przy sztucznym oświetleniu.

Kalendarz WSBK na sezon 2017
Runda Kraj Tor Data
1 R1 Australia Australia Phillip Island Grand Prix Circuit 25 lutego
R2 26 lutego
2 R1 Thailand Tajlandia Chang International Circuit 11 marca
R2 12 marca
3 R1 Spain Hiszpania Motorland Aragón 1 kwietnia
R2 2 kwietnia
4 R1 Netherlands Holandia TT Circuit Assen 29 kwietnia
R2 30 kwietnia
5 R1 Italy Włochy Autodromo Enzo e Dino Ferrari 13 maja
R2 14 maja
6 R1 United Kingdom Wielka Brytania Donington Park 27 maja
R2 28 maja
7 R1 Italy Włochy Misano World Circuit Marco Simoncelli 17 czerwca
R2 18 czerwca
8 R1 United States USA Mazda Raceway Laguna Seca 8 lipca
R2 9 lipca
9 R1 Germany Niemcy EuroSpeedway Lausitz 19 sierpnia
R2 20 sierpnia
10 R1 Portugal Portugalia Algarve International Circuit 16 września
R2 17 września
11 R1 France Francja Circuit de Nevers Magny-Cours 30 września
R2 1 października
12 R1 Spain Hiszpania Circuito de Jerez 21 października
R2 22 października
13 R1 Qatar Katar Losail International Circuit 3 listopada
R2 4 listopada

A gdzie można oglądać?
Oficjalnym partnerem mistrzostw świata World Superbike jest telewizja Eurosport, a więc wyścigi tego cyklu – jak i pomniejszych kategorii – pokazywane są właśnie na antenach tej stacji. Większość wyścigów World Superbike i World Supersport pokazywana jest na żywo za pośrednictwem kanału Eurosport 1 lub Eurosport 2, czasem jednak może się zdarzyć, że wyścigi kolidują z innymi ważnymi wydarzeniami sportowymi, i wtedy Eurosport pokazuje te rundy z kilkugodzinnym opóźnieniem. Oglądać można także w aplikacji Eurosport Player.

Kliknij, aby pominąć reklamy

AUTOR: sdnowy

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL pisze regularnie od 2009 roku.

komentarze 4

  1. Jezeli chodzi o mnie, to tylko i wylacznie ze wzgledu na powrot MM #33 rzuce okiem na te serie.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
49 zapytań w 0,885 sek