Home / Artykuły / Bezpieczny start w sezon

Bezpieczny start w sezon

Zbliża się sezon motocyklowy, a tym samym czas krótszych i dłuższych podróży po Polsce i Europie. Dla wielu motocyklistów przejażdżki to pełne emocji doświadczenie wolności i swobody. Aby każdy wypad na motocyklu zakończył się szczęśliwym dotarciem do celu należy wśród wrażeń nie zapomnieć o bezpieczeństwie. Spośród wszystkich uczestników ruchu poruszających się pojazdem mechanicznym, to kierowcy motocykli są jednymi z najbardziej narażonych na przykre skutki wypadków na drogach. Motocykle nie posiadają pasów bezpieczeństwa przez co, podczas wypadku kierowca może zostać wyrzucony z siedzenia.

Niestety, taki niekontrolowany lot na ogół skutkuje poważnymi obrażeniami, a w niektórych przypadkach nawet śmiercią. Wyobraźmy sobie szansę na przeżycie w spotkaniu z ciężarówką, w tej kolizji nawet auto osobowe i jego pasażerowie oraz kierowca mogą znacznie ucierpieć. Dla motocykla zderzenie z ciężarówką jest jak uderzenie w betonową ścianę. Warto więc oprócz świadomości i rozwagi na motorze zadbać o elementy, które w razie błędów naszych lub innych uczestników ruchu zminimalizują ryzyko przykrych konsekwencji wypadku.

Strój – podstawą bezpieczeństwa

Kluczowym elementem bezpieczeństwa każdego motocyklisty jest dobrze dobrany kask. Warto wybrać kaski z atestem z pewnych i sprawdzonych źródeł. Dobry kask powinien posiadać wytrzymałą skorupę wykonaną z karbonu lub kevlaru. Na tak podstawowym elemencie bezpieczeństwa raczej żaden świadomy motocyklista nie będzie oszczędzał.

Drugim ważnym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo jest odpowiedni strój. W jego skład wchodzą: kombinezon, buty oraz rękawice motocyklowe. Delikatny szlif w szortach i T-shircie może mieć przykre konsekwencje, dlatego warto wybrać profesjonalną kurtkę i spodnie lub kombinezon wykonany ze skóry lub duratexu, który posiada zintegrowane ochraniacze na kolana, łokcie oraz kręgosłup. Taki element garderoby, stanowi dodatkowy element bezpieczeństwa dla motocyklisty. Obuwie powinno odpowiednio zabezpieczać stawy oraz być dopasowane do stopy, a także zapewnić odpowiednią wentylację i pozwolić na wygodne ułożenie stopy na motocyklu. Zarówno kask, jak i odpowiedni strój ochronią motocyklistę przy lekkich wywrotkach, przyjmą tarcie i zamortyzują pierwsze uderzenia. Bardzo ważne jest to, aby strój dobierać zgodnie ze stylem jazdy- tak, by jak najlepiej spełniał swoje zadanie.

Trójca pełnej kontroli

Strój i kask to obowiązkowy element, który znacząco wpływa na bezpieczeństwo na drodze. Należy jednak pamiętać, że to brak kontroli jest często przyczyną wypadków. Jak więc utrzymać pełną kontrolę nad motocyklem? Przede wszystkim zadbać o układ kierowniczy, hamulcowy i zawieszenie! Warto przed sezonem zrobić gruntowny przegląd motocykla, sprawdzić sprawność hamulców nie tylko poprzez kontrolę płynu hamulcowego. Kontrola powinna objąć też poziom zużycia klocków i tarcz oraz szczelność układu i właściwe działanie systemu ABS, jeżeli takowy nasz motocykl posiada. Na sprawnych hamulcach możemy polegać w sytuacjach awaryjnych. Kolejnym elementem jest zawieszenie. Nie tylko niweluje ono nierówności, ale też dba o właściwy docisk do podłoża, a tym samym utrzymanie trakcji. Poziom zużycia amortyzatorów sprawdzimy m. in. na stacjach SKP. Właściwie pracujące zawieszenie poprawia komfort i bezpieczeństwo zarówno w zakrętach jak i na prostej drodze. Kiedy już nasz motocykl po wciśnięciu klamki hamulca staje w miejscu, a żadne nierówności nie są mu straszne przejdźmy do punktu, którym nadajemy mu tor jazdy. Układ kierowniczy również jest bardzo istotnym elementem mającym wpływ na bezpieczeństwo, a jego prawidłowe działanie zdecydowanie pomoże nam nie tylko w dobieraniu optymalnego toru jazdy, ale również podczas nagłych manewrów. Aby motocykl słuchał się nas właściwie układ kierowniczy zalecamy kontrolować i serwisować w specjalistycznych warsztatach.

Jedyny punkt styku z podłożem

Zadbaliśmy już o hamowanie, amortyzację i kierowanie. Każdy z tych układów ma wpływ na właściwe zachowanie motocykla na drodze. I każdy z nich swoją pracę opiera na oponach. Nawet najlepsze hamulce, najbardziej responsywne zawieszenie i najprecyzyjniejszy układ kierowniczy na nic, kiedy nasze ogumienie niedomaga. Dlatego oprócz dobrego stanu zawieszenia i układu kierowniczego oraz hamulcowego należy zadbać o właściwe opony. To opona jest jednym elementem, który ma styczność z podłożem podczas jazdy. Ma ona wpływ na każdy wykonywany manewr, przyspieszanie lub hamowanie. Dlatego tak jak na kasku czy stroju nie powinno się szukać oszczędności, tak w oponach do motocykla należy wybierać sprawdzone modele. Dzięki odpowiedniej oponie nasza maszyna będzie zachowywała się na drodze, tak jak jej to narzucamy. Warto więc dobrze dobrać opony do motocykla, przemyśleć po jakich drogach najczęściej się poruszamy, jakie są parametry naszej maszyny oraz jaki styl jazdy preferujemy.

Wybór odpowiedniej opony

Jaką więc oponę do motocykla wybrać? Na pewno dopasowaną do naszej maszyny, stylu jazdy oraz nawierzchni, na której najczęściej się poruszamy. Oprócz tego warto wybrać model sprawdzony od uznanego producenta. Czasami kusi nas, aby zaoszczędzić na którymś elemencie. Jednak czy warto oszczędzać, gdy stawką jest nasze bezpieczeństwo, a nawet życie? Dla mnie odpowiedź jest oczywista. Nie warto! Jednym z wiodących producentów opon do motocykli jest marka Pirelli, której opony produkowane są w oparciu o długoletnie doświadczenia ze świata motorsportu.

Z szerokiej gamy opon włoskiej marki do motocykli sportowych rekomendujemy modele Diablo Rosso stworzone do motocykli wyścigowych. Mają ona szeroką powierzchnię styku zapewniającą pełną przyczepność od średniego kąta pochylenia. Zastosowane w niej mieszanki krzemionkowe poprawiają przyczepność w szerokim zakresie temperatur.

Do motocykli drogowych czy sport touring idealnym rozwiązaniem są opony Angel GT. Dzięki zastosowanej w tym modelu mieszance zapewnia ona długie przebiegi, a zaprojektowania przez Pirelli konstrukcja gwarantującej stabilność prowadzenia oraz bezpieczeństwo na mokrej nawierzchni. Opony motocyklowe Pirelli Angel GT zapewniają wygodę użytkowania oraz bezproblemowe odbywanie dłuższych podroży z pasażerem i bocznymi sakwami.

Dla motocykli typu chopper, cruiser i custom świetnym rozwiązaniem jest Night Dragon GT. Opona ta, zaprojektowana jest z myślą o maszynach wyposażonych w mocne widlaste silniki. Dzięki technologii EPT wywodzącej się wprost ze sportu, Night Dragon, daje nam większą powierzchnię kontaktu opony z nawierzchnią drogi i tym samym większą stabilność przy dużych prędkościach oraz łatwiejsze przyspieszenie.

Zaś do miejskich skuterów Pirelli przygotowało świetne opony Angel Scooter. Najważniejszą ich cechą jest zarys profilu o zmiennym promieniu krzywizny, umożliwia to szybkie zmiany kierunku jazdy co jest bardzo istotne w miejskiej dżungli. Do tego jej sztywna struktura i nowa mieszanka z dużą zawartością krzemionki zapewnia wysoki komfort i świetne osiągi nawet na mokrych nawierzchniach.

Marka Pirelli, która zaprojektowała wymienione modele opon do motocykli, daje gwarancję ich jakości oraz efektywności. Jej czołowa pozycja na rynku opon wynika z wieloletniego doświadczenia zwłaszcza w motorsporcie a jak wiadomo to tam testuje się i wdraża najnowsze technologie takie jak na przykład wynaleziona w 1974 roku przez Pirelli Szeroka Opona Radialna. Dla tych którzy dopiero wchodzą w świat motocykli, zostawiam ten link www.oponydriver.pl gdzie znajdziecie mnóstwo szczegółowych porad dotyczących tego jakie opony wybrać do swojej maszyny oraz będziecie mogli zakupić je od oficjalnego dystrybutora omijając zbędnych pośredników.

Bezpieczeństwo w Twoich rękach

Oprócz stroju, kasku, ogumienia, jak i zbadania stanu technicznego motocykla – to kierowcy mają ostateczny wpływ na bezpieczeństwo. Zależy to przede wszystkim od stylu jazdy i wyobraźni. Motocykl nie wybacza brawury i rozkojarzenia, należy zachować czujność. Niezwykle ważnym tematem są też martwe pola. Zawsze trzeba mieć na uwadze, czy nie znajdujemy się w martwym polu widzenia innych uczestników ruchu drogowego. Jest to  szczególnie  istotne w spotkaniu z autem ciężarowym lub autobusem. Takie pojazdy posiadają szerokie martwe pola po obu stronach pojazdu, z przodu i z tyłu. Ich kierowcy widzą mniej niż motocykliści czy kierowcy aut osobowych. Dlatego trzeba mieć na uwadze, że nie widzą nas, i nieumyślnie mogą wykonać manewr kolizyjny z naszym torem jazdy. Szczególnie niebezpieczne jest przednie martwe pole, w momencie gdy musisz szybko się zatrzymać. Kierowca wielotonowego pojazdu nie ma szans zatrzymać takiej masy, tak szybko jak my. Dlatego, aby uniknąć wypadku trzeba przewidywać i podejmować środki ostrożności zachowując odpowiedni odstęp. Przydatna może być tu zasada wzajemnej widoczności – kierowca nas widzi, kiedy my widzimy kierowcę.

Podsumowując jazda na motocyklu wymaga podejścia z głową. Radzimy przede wszystkim zapobiegać obserwując otoczenie, przewidując i mając świadomość potencjalnych zagrożeń. Utrzymywać motocykl w nienagannym stanie technicznym oraz dbać o właściwe ogumienie. Jednak nawet gdy zachowanym wszelkie środki ostrożności, a nasz motocykl trzyma się drogi jak przyklejony i do tego hamulce są jak żyletki to niestety zawsze może dość do kolizji. Wtedy dobry kask, porządny strój i buty oraz rękawice mogą oszczędzić nam przykrych konsekwencji spotkania z asfaltem lub inną przeszkodą. Apelujemy! Zapobiegaj zdarzeniom i zabezpieczaj się! Szerokości w sezonie 2022!

Źródło: art. sponsorowany

 

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 2

  1. ale kiedy ja lubię zap******ać panie władzo 😂🤣😅

  2. Jak guma by nie była, max 1 sezon.. no lubię.💨😇 Fakt że Pirelki najlepiej to znoszą😍

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
164 zapytań w 0,448 sek