Home / Artykuły / Co robić, by nie zepsuć sprzęgła?

Co robić, by nie zepsuć sprzęgła?

Jak uniknąć zniszczenia sprzęgła?

Jak każde urządzenie czy mechanizm, sprzęgło w naszym samochodzie także ma swoją żywotność. Każdego dnia popełniamy jednak mnóstwo błędów, które prowadzą do szybszego zużycia sprzęgła. Jak uchronić je przed zbyt wczesnym zniszczeniem?

Odpowiednie buty to podstawa

Wydawać by się mogło, że buty mają wpływ na bezpieczeństwo naszej jazdy, ale nie bezpośrednio na kondycję sprzęgła. Okazuje się jednak, że kiedy na stopach znajdują się szpilki, pojawia się tendencja do trzymania stopy na sprzęgle podczas jazdy. To pierwszy krok do jego szybkiego zniszczenia.

Spalenie sprzęgła

Ile razy na podjeździe pod górkę poczuliśmy charakterystyczny zapach spalonego sprzęgła? Jeden taki epizod z pewnością nie zaszkodzi całemu zespołowi, ale jeśli będzie się to powtarzać, sprzęgło może ulec spaleniu. Warto zawsze zwracać baczną uwagę na to, czy hamulec ręczny jest opuszczony do samego końca. Jazda na zaciągniętym hamulcu, choćby tylko na jeden ząbek, może prowadzić do spalenia całego sprzęgła, a auto będziemy musieli zostawić u mechanika.

Sprzęgło do dechy

Ważnym nawykiem jest dociskanie pedału sprzęgła do samego końca przy zmianie biegów. Jeśli sprzęgło nie będzie dociśnięte do końca, następuje połączenie wału korbowego i napędowego, a to z kolei sprawia, że sprzęgło bardzo szybko się zużywa i wymaga wymiany, co z kolei wiąże się z kosztami i czasem, jaki nasze auto spędzi w warsztacie samochodowym.

A co jeśli, sprzęgło ślizga?

Jeżeli podczas jazdy odczujemy, że tarcze sprzęgła ślizgają się zbyt mocno, z pewnością oznacza to, że sprzęgło jest do wymiany. Zastanowić powinno nas także nagłe szarpanie pojazdu, a także odczucie twardnienia pedału sprzęgła.

Typowym objawem awarii jest także brak odczuwalnego wzrostu mocy podczas dodawania gazu przy wzroście obrotów silnika. Samochód wbija się na obroty, ale nie przyspiesza. To także znak, że być może sprzęgło wymaga wymiany. Takie drobne impulsy, jak nagły spadek mocy czy brak reakcji na pedał gazu są bardzo niepokojące.

Bez pisków!

Ruszanie z miejsca z piskiem opon to domena młodych kierowców. Nawet, jeśli to rzeczywiście może wyglądać imponująco, w rzeczywistości bardzo intensywnie przyczynia się do zużycia sprzęgła. Wymiana całego kompletu sprzęgła to koszt pomiędzy 500, a 1200 zł, choć wiele zależy od rodzaju samochodu, marki, także marki samego kompletu.

Źródło: materiał partnera

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 3

  1. O Boże! Od dziś zacznę moje życie na nowo..

  2. Gdzie można kupić ,,odpowiednie buty do sprzęgła” ?

  3. Żeby długo wytrzymalo trzeba boso

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
124 zapytań w 0,438 sek