Home / Artykuły / Hybrydy plug-in trzeciej generacji, czyli Mercedes-Benz Klasy A i B

Hybrydy plug-in trzeciej generacji, czyli Mercedes-Benz Klasy A i B

Zgodnie z zapowiedziami Mercedes-Benz rozszerza flotę samochodów z napędem hybrydowym. Do końca 2020 roku producent ze Stuttgartu zamierza wprowadzić do sprzedaży ponad 20 modeli tego typu pojazdów. Najnowsze hybrydy plug-in potwierdzają ofensywę marki w segmencie kompaktów, czego dowodem jest premiera nowej Klasy A 250 e, A 250 e limuzyny oraz B 250 e. Wszystkie warianty produkowane są pod szyldem EQ Power i pojawią się w polskich salonach przed końcem grudnia 2019.

Jeszcze więcej mocy z silnika elektrycznego

Przyglądając się parametrom układów napędowych hybryd, można łatwo zauważyć, że nowa Klasa A i B mają być nie tylko niekomisyjnymi pojazdami, ale również dostarczyć mnóstwo przyjemności z ekologicznej (i ekonomicznej) jazdy. Zasięg tych aut w trybie elektrycznym wynosi w granicach 70-75 km. Jednostka napędzana prądem jest w stanie wygenerować maksymalną moc na poziomie 75 kW, co daje 102 KM. Łączna moc systemowa silnika to 160 kW (219 KM), a moment obrotowy wynosi 450 Nm.

Auto w trybie elektrycznym pojedzie maksymalnie 140 km/h, a ogółem 235 km/h w przypadku limuzyny Klasy A. Jeśli chodzi o przyspieszenie, z trzech proponowanych modeli, najlepiej prezentuje się Klasa A hatchback, która do „setki” rozpędza się w 6,6 sekundy. Na uwagę zasługuje również fakt, że montaż pojemnego akumulatora oraz układu wspomagającego elektryczne zasilanie pojazdu, praktycznie nie ograniczył przestrzeni załadunkowej aut. W stosunku do wersji z silnikiem spalinowym hybrydowa Klasa A oraz B oferują jedynie niewielkie zmniejszenie pojemności bagażnika.

Układ napędowy w nowych Klasach A i B

Cechą, która wyróżnia nową Klasę A i B z napędem plug-in, jest bez wątpienia poprzecznie zamontowany silnik współpracujący z dwusprzęgłową skrzynią biegów 8f-DCT. Dla przekładni opracowany został kompaktowy moduł hybrydowy. Stojan jest w nim zintegrowany na stałe z obudową modułu tradycyjnego, co w połączeniu z mokrym sprzęgłem gwarantuje obniżenie strat i pozwala na maksymalne wykorzystanie mocy szczytowej silnika elektrycznego. Tak skonstruowany układ napędowy odwdzięcza się natychmiastową reakcją na wciśnięcie pedału gazu, gwarantując jeszcze więcej emocji w trakcie jazdy.

Pojemna bateria i wydłużony zasięg

Nowe hybrydy Klasy A i B od Mercedesa są w stanie przejechać 75 km bez konieczności ponownego ładowania, korzystając wyłącznie z jednostki elektrycznej. Za magazynowanie energii odpowiada tu wysokonapięciowy, litowo-jonowy akumulator, o pojemności 15,6 kWh. Ładowanie baterii prądem stałym (DC) do 80% zajmie mniej niż pół godziny. Z kolei „tankowanie” do 100% za pomocą wallboxa na prąd zmienny (AC) o mocy 7,4 kW potrwa 1 godzinę i 45 minut.

Klasa A 250 e, Klasa A 250 e Limuzyna, Klasa B 250 e – porównanie osiągów

Klasa A 250 e

Klasa A 250 e Limuzyna

Klasa B 250 e

Pojemność silnika

1332 ccm

Moc systemowa

160 kW / 218 KM

Moc silnika elektrycznego

75 kW

Systemowy moment obrotowy

450 Nm

Przyspieszenie 0-100 km/h 6,6 s 6,7 s 6,8 s

Prędkość maksymalna

(ograniczenie elektroniczne)

235 km/h 240 km/h 235 km/h
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym

140 km/h

Zużycie paliwa w cyku mieszanym 1,4-1,5 l/100 km 1,4 l/100 km 1,4-1,6 l/100 km
Emisja CO2 w cyklu mieszanym 33-34 g/km 32-33 g/km 32-36 g/km
Zużycie energii w cyklu mieszanym 14,8-15,0 kW/100 km 14,7-14,8 kW/100 km 14,7-15,4 kW/100 km
Zasięg w trybie elektrycznym 74-76 km 75-77 km 70-77 km
Łączna pojemność akumulatora

15,6 kWh

Nowe hybrydy Mercedesa zostały zaprojektowane tak, aby w sposób priorytetowy traktować elektryczny tryb jazdy. Dzięki zastosowaniu napędu plug-in trzeciej generacji, auta dysponują m.in. inteligentną strategią działania na bazie trasy przejazdu. System rozpoznaje profil drogi, uwzględnia ograniczenia prędkości oraz wiele innych czynników pomagających optymalizować tryb zasilania. Dzięki temu w pełni wykorzystywany jest potencjał elektrycznego układu napędowego. Oprócz standardowych trybów jazdy, Klasa A oraz B oferują także nowe programy: Electric – pozwalający uzyskać maksymalną efektywność na zasilaniu prądem oraz Battery Level – optymalizujący zużycie akumulatora.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
137 zapytań w 1,273 sek