Home / Artykuły / Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?

Kiedy wymienić opony letnie na zimowe?

Kiedy wymienić opony letnie na zimowe? Dlaczego właściwie warto to robić? Czym różnią się opony zimowe od letnich? Której marki opony zimowe cieszą się sporą popularnością? Jeśli szukasz odpowiedzi na powyższe pytania, zapraszamy do lektury!

  1. Kiedy zakłada się opony zimowe?
  2. Czym różnią się opony letnie od opon zimowych?
  3. Czym różnią się zimowe opony?
  4. Jak dobrać rozmiar opony?

W Polsce ze względu na zmienne i równie ekstremalne warunki pogodowe, kierowcy powinni posiadać dwa komplety opon – letnie oraz zimowe. Jest to ważne przede wszystkim ze względów bezpieczeństwa. Ze względu na swoją konstrukcję letnie opony na przykład nie poradzą sobie na ośnieżonej i śliskiej drodze. W takiej sytuacji łatwo możemy doprowadzić do kolizji drogowej. Czym dokładnie różnią się opony zimowe od letnich? Kiedy właściwie powinniśmy zmieniać jeden komplet na drugi? Jak prawidłowo dobrać rozmiar opony? Odpowiadamy w niniejszym artykule.

Kiedy zakłada się opony zimowe?

W niektórych krajach wymaga się zmiany opon letnich na opony zimowe Nokian – czy innej marki – pierwszego października. Tak jest – na przykład – u naszych sąsiadów, czyli w Czechach. W Polsce natomiast takich wymagań nie ma. Umownie jednak zaleca się, by opony zimowe 17 zakładać, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza i taki stan rzeczy utrzymuje się przez długi czas. Zatem w okresie jesienno-zimowym.

Aby zima nas nie zaskoczyła oraz by uniknąć ewentualnych kolejek u mechanika, warto wymienić opony nieco wcześniej. Na przykład w okresie, kiedy zarówno rano, jak i wieczorem temperatura jest już stosunkowo niska, nawet jeśli w ciągu dnia utrzymuje się powyżej 10 stopni.

Czym różnią się opony letnie od opon zimowych?

Opony zimowe od opon letnich różnią się przede wszystkim strukturą, mieszanką kauczukową oraz wzorem bieżnika. Popularne opony zimowe Bridgestone – jak każdego innego producenta – wyróżniają się przede wszystkim głębszym bieżnikiem w porównaniu z oponami letnimi. Dzięki temu śnieg zatrzymuje się w środku. A jak wiadomo, najlepszą przyczepność do śniegu daje… ubity śnieg! Zatem głębszy bieżnik jest gwarancją dużo lepszej przyczepności zarówno na zaśnieżonej, jak i oblodzonej drodze.

Ponadto bieżnik w oponach zimowych ma wiele wąskich rowków. Dzięki nim woda jest odpowiednio rozpraszana i tym samym zapobiega się powstawaniu tak zwanego zjawiska aquaplaningu. Wspomniane rowki – zwane również szczelinami – skutecznie wgryzają się nie tylko w śnieg, ale i błoto czy lód i tym samym gwarantują odpowiednią przyczepność.

Opony letnie natomiast charakteryzują się twardszą mieszanka, która mięknie w dodatnich temperaturach. Dzięki temu doskonale dostosowuje się do suchych oraz mokrych nawierzchni. W porównaniu z oponami zimowymi letnie mają mniejszą ilość rowków. Aby ograniczyć wspomniane zjawisko aquaplaningu, stosuje się na bieżniku specjalne żebra, które gwarantują dużo lepszą poprzeczną i wzdłużną przyczepność na drodze zarówno suchej, jak i mokrej.

Dlaczego opony letnie nie nadają się na okres zimowy? Ponieważ ich specjalna mieszanka sprawia, że w temperaturze poniżej siedmiu stopni Celsjusza twardnieją i nierzadko stają się po prostu kruche. Bez problemu jednak dostosowują się do wyższej temperatury. Wyróżniają się także mniejszym tarciem, co korzystnie przekłada się na mniejsze zużycie paliwa.

Czym różnią się zimowe opony?

Bieżnik w oponach letnich jest prosty i blokowy. Oprócz tego opony te mają większą powierzchnię styku z nawierzchnią w porównaniu do „zimowek”. Dzięki temu sterowność pojazdu jest większa, a droga hamowania krótsza. Oznaczenia opon zimowych są jednak takie same jeżeli chodzi o rozmiar itp.

Oprócz wyżej wspomnianych rozwiązań na rynku znajdziesz także opony całoroczne. Co prawda zakup jednego kompletu opon, który będzie służyć nam zarówno latem, jak i zimą, nierzadko okazuje się tańszą opcją. Specjaliści jednak nie polecają inwestować w opony całoroczne, szczególnie jeśli często jeździmy w dłuższe trasy za miasto. Opony całoroczne sprawdzą się głównie u tych kierowców, którzy samochodem poruszają się mało (do 10 tysięcy kilometrów rocznie) i głównie po mieście. Opony sezonowe poleca się także małym samochodom – na przykład klasy kompakt. Oczywiście tych wad jest znacznie więcej i warto zapoznać się z nimi wszystkimi, jeśli rozważasz zakup opon całorocznych.

Jak dobrać rozmiar opony?

Bez względu na to, czy kupisz opony premium, czy opony klasy ekonomicznej, mogą okazać się nieodpowiednim rozwiązaniem, jeśli są źle dobrane. Jak zatem dobrać poprawnie rozmiar opony? Informacje na ten temat znajdziesz między innymi na wewnętrznej stronie drzwi kierowcy czy pokrywy wlewu paliwa. Oprócz tego mogą być podane w schowku i oczywiście w dokumentacji pojazdu. Jeśli nie masz przy sobie dokumentów pojazdu, odczytaj rozmiar opon, które masz w danym momencie założone. Znajdziesz je na bocznej ścianie opony. Trzeba pamiętać, że nawet opony klasy średniej będą o wiele lepsze niż jeżdżenie na starych oponach, co potwierdzają testy opon zimowych oraz letnich. Warto więc podczas najbliższej wymiany opon upewnić się, że zakładane są dobre opony zimowe lub letnie, w zależności od sezonu.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
151 zapytań w 0,463 sek