Opony w MotoGP – jakie są ich rodzaje i jak wpływają na strategię wyścigu?

Opony dobrane do warunków panujących na torze są jednym z kluczowych elementów, które decydują o powodzeniu w wyścigu. Różne specyfikacje opon używanych w MotoGP cechują się odmiennym poziomem przyczepności oraz wytrzymałości – dlatego odpowiednia kombinacja ogumienia może zaważyć na wyniku. Czym cechują się poszczególne rodzaje opon do MotoGP i jakie czynniki decydują o ich doborze?

Opony slick o trzech stopniach twardości

Obecnie opony dla MotoGP dostarcza Michelin, ale w 2027 roku zastąpi go marka Pirelli. Gdy tor jest suchy, kierowcy poruszają się na oponach typu slick. Gładka powierzchnia bieżnika pozwala zmaksymalizować strefę kontaktu z nawierzchnią, co przekłada się na możliwie wysoką przyczepność – brak nacięć bieżnika sprawia, że styka się on z podłożem na całej szerokości.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Na SklepOpon.com możesz zamówić opony motocyklowe marki Pirelli.

W MotoGP stosowane są opony slick o trzech różnych stopniach twardości. Najtwardsze opony oznaczone są kolorem żółtym, opcja średnia jest oznaczona na czarno, przez co może się wydawać, że nie ma oznaczenia, a opony z miękkiej mieszanki są oznaczone na biało.

Wybór miękkiej mieszanki daje przewagę na starcie – opony szybciej się nagrzewają i mają większy kontakt z nawierzchnią. Jednak zużywają się szybciej, przez co na dalszym etapie wyścigu ustępują oponom z twardszych mieszanek. W efekcie miękkie opony sprawdzają się podczas kwalifikacji. W trakcie wyścigu należy jednak odpowiednio dopasować do nich styl jazdy i ustawienia motocykla. W przeciwnym razie, pomimo przewagi na początkowym etapie, pod koniec będą negatywnie wpływać na czas okrążenia i zużycie paliwa.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Marka Michelin przygotowała dla MotoGP także opony dwuskładnikowe, w których jedna strona jest wykonana z innego rodzaju mieszanki niż druga. Asymetryczny dobór mieszanek sprawia, że opony zapewniają przewagę w zależności od liczby zakrętów w lewo i w prawo na danym torze. Dobrym przykładem jest tor Sachsenring zlokalizowany w Niemczech – 10 zakrętów w prawo i tylko 3 w lewo sprawia, że zastosowanie opon dwuskładnikowych jest tu szczególnie istotne.

Opony deszczowe w MotoGP w dwóch stopniach twardości

Gdy na torze panują mokre warunki, jazda na oponach typu slick bardzo szybko zakończyłaby się utratą przyczepności. Dlatego na wilgotnej nawierzchni i w deszczu wykorzystywane są opony z odpowiednim wzorem nacięć – rowki pozwalają odprowadzać nadmiar wody, poprawiając przyczepność. W suchych warunkach powierzchnia rowków zmniejsza jednak strefę styku bieżnika z podłożem, przez co przyczepność jest wówczas niższa niż przy slickach.

Opony deszczowe w MotoGP występują w dwóch konfiguracjach – średniej oznaczonej białym kolorem oraz miękkiej z paskiem w kolorze ciemnoniebieskim. Miękkie opony lepiej sprawdzają się w niskich temperaturach i przy większych ilościach stojącej wody, natomiast przy wyższej temperaturze oraz przy mniejszej ilości wody na torze lepsze okazują się opony deszczowe o średniej twardości.

Dobór odpowiednich opon ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy część toru już wyschnie, ale wciąż pozostają na nim mokre obszary. Wówczas należy zadecydować, czy lepsze będą slicki, czy lepiej pozostać przy oponach deszczowych – w podjęciu odpowiedniej decyzji kluczowe jest doświadczenie oraz strategia.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Przydział opon w MotoGP

Na każdy wyścigowy weekend zawodnicy otrzymują ograniczoną liczbę opon. W trakcie sesji treningowych, kwalifikacji, sprintu, rozgrzewki oraz Grand Prix mają do dyspozycji 22 opony typu slick – 10 na przednie koło oraz 12 na tylne. Oprócz tego kierowcy mogą skorzystać z 13 opon deszczowych – 6 na przód oraz 7 na tył.

Od czego zależy dobór opon do wyścigu?

W doborze opon do wyścigu uczestniczą zawodnicy, kierownicy zespołów technicznych, inżynierowie zajmujący się danymi z wyścigów, a także przedstawiciele producenta opon, czyli aktualnie eksperci przysłani przez markę Michelin.

Opony Michelin do swojego motocykla zamówisz tutaj.

Kluczowym czynnikiem są oczywiście warunki panujące na torze – ścieralność nawierzchni, panująca temperatura oraz warunki pogodowe. Ponadto uwzględnia się ustawienia motocykla – m.in. ustawienia zawieszenia i elektroniki. Do tego pod uwagę bierze się też preferencje i styl jazdy kierowcy, strategię dobraną pod względem długości wyścigu oraz historyczne dane dotyczące zespołu i toru.

Utrudnienia w doborze opon wynikają przede wszystkim z braku doświadczenia – może to być nie tylko efekt debiutu zawodnika w MotoGP, ale również np. nowego motocykla czy zmiany teamu. Wówczas trzeba polegać na doświadczeniach zdobytych przy poprzednim jednośladzie czy wiedzy przekazanej przez innego zawodnika. Również wymiana nawierzchni toru może zmienić odczucia z jazdy na poszczególnych rodzajach opon. W efekcie planowanie strategii wykorzystania opon jest jednym z podstawowych elementów w osiąganiu zwycięstwa w MotoGP.

Źródło: artykuł sponsorowany

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button