Home / MotoGP / Były inżynier Kubicy: Spojler Ducati generuje docisk

Były inżynier Kubicy: Spojler Ducati generuje docisk

Inżynierowie ze świata Formuły 1 wypowiedzieli się na temat nowego spojlera Ducati, jaki ten zespół zainstalował w swoim motocyklu na GP Kataru. Niektórzy z nich – w tym Toni Cuquerella – uważają, że rozwiązanie to nie tylko ma za zadanie kierować strugi powietrza bychłodzić oponę – jego celem ma również być lepszy docisk motocykla do nawierzchni toru, czemu zaprzecza Ducati i co jest rozwiązaniem niezgodnym z przepisami. Ducati zamocowało spojler do wahacza, przez co nie jest on jednak w świetle przepisów elementem aero.

Sprawa została obecnie skierowana do Trybunału Apelacyjnego FIM, który jeszcze przed GP Argentyny wyda decyzję. Póki co zwycięzcą zostaje Andrea Dovizioso. Protest wniosły Honda, Suzuki, KTM i Aprilia.

Wcześniej w tym roku dyrektor techniczny MotoGP Danny Aldridge wysłał informację do wszystkich zespołów, że podobne rozwiązania mogą być stosowane we wszystkich wyścigach, a nie tylko w mokrych jako deflektor tak jak to było w zeszłym sezonie. Serwis motorsport.com pytał na padoku GP Australii inżynierów Formuły 1 co sądzą o zastosowanym „spojlerze”.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Toni Cuquerella obecnie jest głównym inżynierem Mahindry w Formule E, a niegdyś był inżynierem wyścigowym Roberta Kubicy, gdy ten zaczynał swoją karierę w zespole BMW. Potem pracował też dla innych zespołów. „Oczywistym jest, że spojler Ducati generuje docisk. Przede wszystkim, każda część, która jest tak wyeksponowana jak ta, go generuje. Może nawet powodować, że zmniejsza się opór powietrza, jaki musi pokonać motocykl.”

„Trzeba mieć na uwadze, że oddziaływanie na tył motocykla jest bezpośrednie. Ponieważ spojler jest przymocowany do wahacza, przepływ powietrza nie może przechodzić przez żadną inną część motocykla. Problemem jest to, w jaki sposób napisane są przepisy. To otwarcie puszki Pandory, ponieważ nie ma konkretnego sposobu, jak można by to rozwiązanie zablokować. Teraz FIM musi wyjaśnić sytuację. Jest oczywiste, że Ducati jest przed innymi w temacie aerodynamiki. Byli bardzo sprytni, interpretując lukę w przepisach.” – dodał Hiszpan.

„W Formule 1 aerodynamika ma wielki wpływ na osiągi samochodów już od 30 lat. W motocyklach ten wkład jest mniejszy, więc to normalne, że federacja FIM nie przywykła do radzenia sobie z tego rodzaju zuchwałością. Ale nawet w F1 mieliśmy przypadki, gdzie luki w przepisach pozwalały sprytniejszym zespołom na interpretowanie przepisów w taki sposób, aby używać czegoś, co początkowo było zakazywane. Nie można zapomnieć podwójnego dyfuzora Brawn GP czy dmuchanego dyfuzora Red Bulla.” – przypomniał.

Kliknij, aby pominąć reklamy

„Kiedy Ducati przekazało dyrektorowi technicznemu MotoGP Danny’emu Aldridge’owi, że głównym zadaniem tego elementu nie jest kierowanie wody poza koło, a chłodzenie tylnej opony, byli w stanie sprawić, że zaakceptowano to na suche wyścigi. FIM musi „przepisać” regulaminy techniczne, ponieważ jest jasne, że nie będzie w stanie brać motocykli jednego po drugim i sprawdzać ich w tunelu aerodynamicznym, wyliczając jaki docisk generuje która część. Nie możesz zakazać jakiejś części generującej docisk jeśli nie udowodnisz, że go generuje. To co możesz zrobić, to sprecyzować w przepisach jakieś wymiary.” – zakończył.

Źródło: motorsport.com
Fot. Ducati

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarzy 21

  1. Przegrywać trzeba umieć
    Pozdrawiam

  2. Ducati zamontowało element aero, generujący docisk, do wahacza, obchodząc przepisy i tworząc legendę o chłodzeniu opony.

    Wystarczy chyba w przepisach zabronić montowania elementów aerodynamicznych poza owiewką, aby ukrócić raz na zawsze cwaniactwo chytrych Włochów.

  3. zabronilbym montowania ich na przedniej owiewce rowniez . motocykl zacznie spowrotem przypominac motocykl do tego ogarniczy to koszty rozwoju i szanse beda rowne . niedlugo zrobi sie tak jak w f1 ze zacznie wygrywac ten co lepiej nagnie regulamin. niech to beda wyscigi motocykli a nie bolidow na dwoch kolach

  4. wiem ze niektorzy powiedza ze to wyscigi prototypow i o to w tym chodz iogladaj superbiki. byc moze maja racje ale ja osobiscie wole motocykle bez takich cudow

  5. Moim zdaniem nie powinni niczego zabraniać taki jest postęp. Cwani Włosi ha ha to reszta gamonie

    • Są bardzo cwani. Ducatii współpracowało z Magneti Marelli przez wiele lat a teraz wszyscy muszą korzystać z ich elektroniki. Krok po kroku robią ze wszystkich idiotów. Nie dziwię się tym protestom. A jak specjalista mówi że generuje to docisk to nie ma co dyskutować.

  6. Wszyscy się zastanawiają i tworzą teorie a Gigi się z nich śmieje, podejrzewam, ze już japońce testują kopie tego spoilera u siebie i za chwile będą montować tak jak było ze skrzydłami, najpierw, że zagrażają zdrowiu zawodników a potem wszyscy je montowali. Tak czy siak szacun dla Ducati.

    • A co mają zrobić inni? Jeśli ten spoiler zostanie dopuszczony to inni też muszą opracować swoje odpowiedniki, aby nie zostać w tyle. Chcą, nie chcą, ale muszą.

  7. A tam ,robią zamęt żeby przystopować czy ostudzić zapędy inżynierów w Ducati i tyle
    Porównując ubiegłoroczny wyścig do tego to ta owiewka niewiele dała Ducati a nawet Marquez był szybszy jeśli chodzi o prędkość max. Ogólnie stracił mniej niż rok temu Ja myśle że 'inni’ zaczekają co będzie sie dziać w najbliższych wyścigach ,na torach które mniej sprzyjają Ducatom Takie fabryki jak Yamaha Suzuki czy Honda mają przecież swoje hale czy laboratoria testowe z tunelami aero i cholera wie co jeszcze i co testowali a co nie Gdyby to faktycznie coś dawało w wyścigu to mieliby to inni już dawno

  8. A ja już kompletnie przestaję rozumieć, o co ta burza. Cytat z artykułu: „Wcześniej w tym roku dyrektor techniczny MotoGP Danny Aldridge wysłał informację do wszystkich zespołów, że podobne rozwiązania mogą być stosowane we wszystkich wyścigach”. Ducati zastosowało, reszta nie. I teraz Ducati jest złe, bo wygrało, a kilka zespołów skarży się, że to pewnie przez ten spoiler…
    Jeśli okaże się, że spoiler jest faktycznie niezgodny z regulaminem, to w takim przypadku konsekwencji tego nie powinien ponosić zespół, ani tym bardziej Dovi, tylko dyrektor techniczny.
    I z całym szacunkiem dla fachowców z formuły, to jest jednak motocykl, a nie bolid…

    • Właśnie dlatego ta burza jest i tak długo trwa, ponieważ ciężko zrozumieć jej przyczynę :) Jest sporo różnych warstw sporu jaki wybuchł przy okazji tego spojlera, rozgrywka rozbija się o niuanse i interpretacje. Nikt, nawet specjaliści nie są w stanie jednoznacznie ocenić kto ma w tym sporze racje, więc chyba nam, biernym widzom tego spektaklu pozostaje czekać i obserwować. Trochę szkoda, ponieważ takie zakulisowe rozgrywki rzucają cień na rywalizację na torze. A przecież wyścig w Katarze był całkiem dobry.
      Co do fachowców – to aerodynamika jest osobną dziedziną nauki i ma ona zastosowanie do bardzo wielu dziedzin. W jednym tunelu aerodynamicznym przecież testuje się samochody, motocykle, rakiety, rowery, kaski, ubiory, statki i zapewne dziesiątki innych rzeczy o jakich nawet nie mamy pojęcia. W związku z tym fachowiec od aerodynamiki w F1 powinien mieć pojęcie o czym mówi w kontekście motocykla MotoGP również. Jeśli jest tutaj jakiś specjalista od aerodynamiki niech mnie poprawi jeśli się mylę.

      • Z fachowcami wiem, że trochę nieprecyzyjne napisałam, zwłaszcza, że gdyby wypowiedział się w tym temacie Adrian Newey, uwierzyłabym mu bez zastrzeżeń… ten facet umiałby poprawić aerodynamikę i opływowość nawet u rekina ;D
        Bardziej zirytowało mnie rozkręcanie coraz większej afery z tego spoilera, a to mi trochę psuje smaczek z wyścigu…

    • Ale to jest proste. Przedstawiciele Ducati przedstawiło to rozwiązanie jako chłodzące tylną oponę i na to się zgodzono (nic dziwnego biorąc pod uwagę problemy jakie ma Michelin z oponami na niektórych torach). Problem w tym, że to rozwiązanie jest też spoilerem generującym dodatkowo siłę dociskową, a o tym Ducati już nie poinformowało. Problemy są dwa, nie do końca wiadomo czy można stosować element generujący docisk aerodynamiczny na wahaczu oraz jak oficjalnie stwierdzić, że ten element generuje docisk – zespoły i niezależni eksperci twierdzą, że generuje, ale FIM musi podejść do tego zgodnie ze swoimi procedurami i przepisami… które nie są przygotowane na takie problemy. Dodatkowo Ducati otworzyło puszkę pandory o nazwie „aerodynamika”, która zabiła wyprzedania w F1, dlatego tu nie chodzi tylko o ten jeden spoiler, ale też o to czy będzie można dalej kombinować z aerodynamiką i co zrobi FIM.

      Czy trochę wyjaśniłem?

  9. Wywalić Ducati z MotoGp i WSBK i po problemie. Mareczek i Rea będą sobie co rok zdobywać tytuły i wszystko bedzie ok.

  10. Pierwszy post na motogp.pl, także dzień dobry :)

    Dorzucę i swoje 5 groszy. Każdy kto ma podstawową wiedzę o płynach i kiedykolwiek przeprowadzał symulację CFD od razu stwierdzi że ten spojler generuje docisk – myślę że co do tego to nie ma żadnej wątpliwości. I nie ma tutaj zbytnio znaczenia jak duży jest ten docisk – wystarczy siła 1N żeby stało się to faktem, no chyba że w przepisach jest wyróżniona jakaś minimalna siła docisku, ażeby taki element uznać za generujący docisk.

    Myślę też że jeżeli zajdzie taka potrzeba, to FIM taką symulację przeprowadzi, zwłaszcza że jest to dość prosty i szybki zabieg. Chociaż ciekawe jak to u nich jest z zasobami, o ile w ogóle jakieś mają jeżeli chodzi o takie sprawy. Orientuje się ktoś? Tak czy owak, zawsze można to zlecić na zewnątrz. Nie oceniam czy spojler jest zgodny z przepisami czy też nie – myślę że w FIM zasiadają ludzie którzy mają dużo większą wiedzę na temat przepisów niż my wszyscy razem tutaj zgromadzeni.

    I na prawdę bardzo nie rozumiem Waszego sprzeciwu przeciwko takim innowacjom. Idąc tym tropem można też powiedzieć że spojlery na kaskach czy garby na kurtkach też powinny być zabronione, bo przecież kiedyś ich nie było i wtedy to dopiero prawdziwi kierowcy byli! A jeżeli chodzi o aerodynamikę, to myślę że w dzisiejszych czasach, wbrew pozorom może to być jedna z najtańszych gałęzi rozwoju: ANSYS + od 1 do 2 inżynierów mechaników jest wystarczająco żeby sprawnie opracować taki spojler. Nawet tunel aerodynamiczny nie jest potrzebny – nie do końca, ale w bardzo dużym stopniu można go zastąpić symulacjami.

  11. No właśnie – jeśli jest zgodny z przepisami to nie rozumiem po co ten cały rumor A to czy ma wpływ na siłe docisku czy nie ,nie powinni brać już pod uwagę W sumie każdy zewnętrzny element motocykla przechodzi przez powietrze i tak samo ma wpływ na aerodynamikę
    Może niedługo zamiast kombinezonów będą mieli takie płachty aero niczym Batman czy ludzie którzy uprawiają Wingsuiting

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
184 zapytań w 2,006 sek