W środę 18 lutego na spotkaniu Komisji Grand Prix, które miało miejsce w Genewie, podjęto pierwsze kroki w stronę redukcji kosztów udziału w Mistrzostwach Świata w nadchodzącym sezonie.
W odpowiedzi na światowy kryzys ekonomiczny, którego skutki dotkW środę 18 lutego na spotkaniu Komisji Grand Prix, które miało miejsce w Genewie, podjęto pierwsze kroki w stronę redukcji kosztów udziału w Mistrzostwach Świata w nadchodzącym sezonie.
W odpowiedzi na światowy kryzys ekonomiczny, którego skutki dotkliwie odczuwają organizatorzy oraz uczestnicy cyklu mistrzostw, początkiem tego roku rozpoczęto wytężone prace nad poprawą niekorzystnej sytuacji. Pierwszy sygnał alarmowy, który rozbrzmiał po wycofaniu się Kawasaki z królewskiej klasy oraz skurczeniu się listy startowej do 17 kierowców, poważnie zachwiał reputacją wyścigów z cyklu MotoGP. Poniżej możemy zobaczyć skutki spotkania w Genewie, będące odpowiedzią na walkę z kryzysem w postaci sześciu nowych zasad, zmian w celu redukcji kosztów:
1.Zniesienie piątkowych porannych wolnych treningów oraz ograniczenie czasu sesji treningowej oraz kwalifikacyjnej z 1 godz. do 45 min. Rozporządzenie dotyczy wszystkich klas (125cc, 250cc, MotoGP). Sesje kwalifikacyjne będą odbywać się tylko w sobotę. Wurm up (okrążenia rozgrzewające) oraz dystans wyścigu pozostaje bez zmian.
2. Począwszy od Grand Prix Czech, można użyć maksymalnie 5 silników w 8 finałowych wyścigach. Obowiązywać będzie również zakaz wymiany części za wyjątkiem ‘części serwisowych’-najbardziej podatnych na zużycia. Nie podano jednak kar przewidzianych za złamanie tej zasady.
3. Wprowadzono ograniczenia ceramicznych kompozytów, na liście niedozwolonych części znalazły się ceramiczne tarcze oraz klocki hamulcowe.
4. W maszynach startujących w sezonie 2009 zabraknie systemu kontroli startu.
5. Cięcia kosztów oznaczają również ograniczenia roli elektroniki dlatego zrezygnowano z elektronicznie sterowanego zawieszenia.
6. Przewidziano tylko dwa testy w czasie trwania sezonu. Pierwszy w czerwcu w Barcelonie, drugi w sierpniu w Brnie, zaraz po weekendzie Grand Prix. W testach będą mogli brać udział tylko kierowcy testowi poszczególnych teamów.
Zdania na temat zasad obowiązujących w nadchodzącym sezonie są podzielone. Prezes Dorna Sports, Carmelo Ezpeleta zalicza się do osób, które są przychylnie ustosunkowane do nowych zmian. „To jest bardzo ważny dzień dla Mistrzostw Świata, które będą teraz zarówno tańsze jak i bardziej ekscytujące”. Również szef teamu LCR Honda, Lucio Cecchinello jest zadowolony z nowych rozporządzeń. ”Jesteśmy zadowoleni z ograniczenia liczby treningów ponieważ koszty utrzymania motocykla są ogromne”. Jednak prezes IRTA oraz szef teamu Tech 3 Herve Poncharal wytyka wady zmian w regulaminie: ” Wprowadzenie wszystkich nowych rozporządzeń jest niemożliwe ponieważ niektóre z nich są zbyt drastyczne”. Na łamach portalu crash.net francuz dodał: ” Jesteśmy już w sezonie 2009, wszystkie fabryki skonstruowały nowe maszyny, wiec tak naprawdę możemy zmienić jedynie kilka spraw organizacyjnych jeśli chodzi o ten rok”.