Carmelo Ezpeleta szef organizacji Dorna, mającej prawa reklamowe do kategorii MotoGP broni bardzo krytykowanego przejścia do 800cc trzy lata temu, nawet teraz gdy od 2012 roku wejdą „litrówki”.
Gdy powstawała koncepcja zmiany pojemności na 10Carmelo Ezpeleta szef organizacji Dorna, mającej prawa reklamowe do kategorii MotoGP broni bardzo krytykowanego przejścia do 800cc trzy lata temu, nawet teraz gdy od 2012 roku wejdą „litrówki”.
Gdy powstawała koncepcja zmiany pojemności na 1000cc Valentino Rossi opisał wcześniejszą redukcję na 800cc jako ”największy błąd w MotoGP w ciągu 15 lat”. Carmelo ma jednak całkiem inne zdanie na ten temat.
Jak pamiętamy, od 2012 roku w klasie królewskiej zobaczymy nowe motocykle 1000cc ścigające się obok starych 800cc. Ruch taki ma złagodzić przejście, uczynić je łatwiejszym dla mniej zasobnych teamów, które mogą nie dać rady w jednym momencie zmienić wszystko.
Osiemsetki były wielokrotnie krytykowane przez zawodników i fanów za większą rolę elektroniki w tej pojemności oraz mniej „efektów specjalnych” podczas jazdy. Ezpeleta w wywiadzie dla crash.net odmawia jednak przyznania racji słowom Rossiego:
”Nie wiem czy był to największy błąd czy też nie. Przez te trzy lata mieliśmy wiele fantastycznych wyścigów i dopiero na końcu możemy przedyskutować to, co się stało.
Nowe regulacje mają na celu przede wszystkim ograniczyć koszty i po drugie, jeśli to się uda to zobaczymy więcej zawodników na polach startowych. Jestem też pewien, że najlepsi będą wciąż wygrywać, niezależnie od tego jakie przepisy zostaną wprowadzone.”
Carmelo przypomniał też o tym, że silniki będą mogły mieć maksymalnie cztery cylindry, 1000 centymetrów sześciennych pojemności oraz średnicę tłoka 81 mm. Są to tylko górne ograniczenia, jeśli więc producenci zechcą mieć mniej cylindrów lub lekko niższą pojemność, nic nie stoi na przeszkodzie.
Reguły mają zostać tak utworzone aby zrekompensować trochę większą wagę bardziej masywnych jednostek napędowych, ponieważ motocykle mają mieć podobne osiągi jak teraźniejsze 800cc. Takie przynajmniej są plany. Pamiętamy doskonale, że osiemsetki miały być wolniejsze od 990cc i przez to zwiększyć bezpieczeństwo. Rozwój technologiczny szybko jednak doprowadził, że stały się one szybsze.
Źródło: crash.net