Home / MotoGP / Zapowiedź GP Katalonii – czy będzie piąty zwycięzca w tym sezonie?

Zapowiedź GP Katalonii – czy będzie piąty zwycięzca w tym sezonie?

Nadchodząca runda Grand Prix zostanie rozegrana w otoczeniu domów kilku zawodników klasy królewskiej m.in. Marca Marqueza, Daniego Pedrosy, braci Espargaro czy też posiadłości Jorge Lorenzo. Poza GP Katalonii i kolejnymi dwoma wyścigami w Assen (25.06) i Sachsenringu (2.07) czeka nas letnia, ponad miesięczna przerwa w wyścigach rangi Grand Prix – runda na czeskim Brnie zaplanowana jest na szóstego sierpnia.

Dla milionów kibiców na całym świecie GP Katalonii kojarzy się z jednym – historycznym już i legendarnym wyścigiem z 2009 roku, kiedy to Rossi i Lorezno stoczyli bardzo widowiskowy bój o zwycięstwo. Po kilku nieprawdopodobnych manewrach obu zawodników fabrycznego zespołu Yamahy wygrał #46.

Za nami sześć rund GP w tym sezonie. Na tą chwilę w klasyfikacji generalnej prowadzi Maverick Vinales, który w ostatniej rundzie wywalczył drugą pozycję dzięki czemu powiększył swoją przewagę na 26 oczek nad kolejnym zawodnikiem – tym razem na drugie miejsce wskoczył Andrea Dovizioso – zwycięzca GP Włoch. Trzeci jest Rossi przed Marquezem, Pedrosą i Zarco . Kolejny w tabeli jest Lorenzo tracący do szóstego Zarco 18 a do lidera tabeli 59 punktów.

Aspiracje i szanse na wygraną z pewnością mają Viñales, Marquez, Rossi, Pedrosa czy też Dovizioso. Tuż za doświadczonymi zawodnikami klasy królewskiej szybko lekcje odrabia Johann Zarco, który w swoim debiutanckim sezonie stanął już na podium w MotoGP. Trzykrotnie w tym sezonie wygrywał już Viñales, a po jednym zwycięstwie na swoim koncie mają Marquez, Pedrosa i Dovizioso – czy jest szansa na kolejnego triumfatora wyścigu MotoGP?

Na torze położonym w Montmeló motocyklowe GP rozgrywane jest od 1996 roku a obiekt został oddany do użytku w 1991 roku.. Najwięcej zwycięstw na hiszpańskim torze wywalczył Valentino Rossi, również w zeszłorocznym wyścigu. W ostatnich pięciu latach wygrywał tu aż trzykrotnie Jorge Lorenzo.

Rok po tragedii…

W 2016 roku drugi trening wolny kategorii Moto2 na dwadzieścia pięć minut przed końcem sesji został przerwany czerwoną flagą po upadku Luisa Saloma. W zakręcie numer dwanaście Hiszpan uległ wypadkowi. Luis został przetransportowany karetką do szpitala w Barcelonie po długo trwającej akcji ratowniczej. Sesja treningowa została odwołan. Mimo walki o jego życie, zmarł o godzinie 16:55.

Luis Salom zostanie zapamiętany jako zawodnik szybki, przebojowy, walczący o każdy ułamek sekundy z nieschodzącym uśmiechem na twarzy oraz wielkim poświęceniu dla rodziny. Zawodnik z ogromnym talentem, który cieszył nas swoją jazdą przez osiem sezonów Motocyklowych Mistrzostw Świata. Przez ten czas zdołał zaskarbić sobie miłość fanów na całym świecie, którzy kojarzyli go z różowym kolorem, tatuażami oraz piękną bezprecedensową jazdą. Na co dzień pocieszny, sympatyczny, dowcipny i otwarty dla ludzi młody człowiek. Zginął w wieku 24 lat, w wyniku wypadku podczas drugiej sesji treningowej kategorii Moto2 na torze Montmelo.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Na początku tego roku dobiegły końca prace na torze Circuit de Barcelona-Catalunya, mające na celu poprawienie bezpieczeństwa w ostatnim sektorze. Już po tragicznym wypadku korzystano z układu, po którym jeździ Formuła 1: zamiast szybkiego zakrętu była tam szykana. Było to jednak rozwiązanie tymczasowe, ponieważ niedawno udało się zaadaptować ten fragment lepiej. Na torze powstał nowy łącznik, tworzący szykanę. Jest on umiejscowiony w połowie odległości między oryginalnym zakrętem #13 a szykaną z Formuły 1. Najlepiej obrazuje to załączone zdjęcie.

— Zobacz godziny transmisji telewizyjnych oraz harmonogram rundy w Argentynie —

Dystans wyścigu MotoGP: 116,3 km (25 okrążeń)
Dystans wyścigu Moto2: 107 km (23 okrążenia)
Dystans wyścigu Moto3: 102,3 km (21 okrążeń)
Długość toru: 4,655 km
Najdłuższa prosta: 1047 m
Zakręty: 7 lewych, 9 prawych

Kliknij, aby pominąć reklamy

Źródło: motogp.com; opr. własne

AUTOR: Kuba Owsianowski

Komentarze: 1

  1. Po wypadku Saloma, tor Catalunya stracił swój urok. Oczywiście rozumiem powody dla których wprowadzono zmiany w nitce, ale nie zmienia to faktu że wcześniejszy układ był po prostu piękny. Był szybki, pozwalał się rozpędzać… a teraz? To już nie to samo.

    Gdyby coś mogli jeszcze kiedyś zmienić to chciałbym żeby te zakręty 10-11 przypominały nieco te z wcześniejszego układu, tzn. 10-tka pod kątem 90 stopni, a 11-tka długa i szeroka.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
160 zapytań w 1,201 sek