Home / MotoGP / GP Kataru: Bastianini zaszokował! Gresini Ducati ma zwycięstwo

GP Kataru: Bastianini zaszokował! Gresini Ducati ma zwycięstwo

Niewiarygodny sukces zespołu Gresini Ducati i Enei Bastianiniego. Od razu po przejściu na maszyny Ducati, w dodatku na ubiegłorocznym GP21, młody Włoch zdołał wygrać swój pierwszy w karierze wyścig, po drodze pokonując znacznie bardziej doświadczonych rywali. Do końca starał się naciskać Brad Binder z KTM, a podium uzupełnił Pol Espargaro na Hondzie, choć dominował przez znaczną część wyścigu.

Już spojrzenie na grafiki doboru opon u poszczególnych zawodników mogły zapowiadać jak może wyglądać ten wyścig. Zarówno Marc Marquez jak i Pol Espargaro dostali komplet miękkich opon, podczas gdy rywale decydowali się również na pośrednie ogumienie. I faktycznie, po lekkiej „świecy” w wykonaniu Jorge Martina na pole position, na czoło wystrzelili #93 i #44. Obaj jechali doskonale i rywale nie mogli w żaden sposób zaatakować Hond, które w tym roku są zdecydowanie innymi maszynami niż jeszcze w 2021 roku.

Ale brak wcześniejszych testów w Katarze sprawił, że tak naprawdę wytrzymałość opon na Losail była ogromną zagadną. Już na 10 okrążeń przed końcem widać było – najpierw w jeździe Marqueza, a potem Espargaro – że ogumienie na tylnym kole po prostu zaczyna się kończyć. Najpierw połknięty został Marquez, a potem pozycje zaczął tracić Pol Espargaro.

Jednym z bohaterów wyścigu jest Brad Binder – po starcie z trzeciego rzędu miał fantastyczne tempo i to właśnie on jako pierwszy ostro powalczył z Hondami. Gdy zbliżał się koniec wyścigu zdołał wyprzedzić Marca Marqueza, a potem znalazł się także przed Polem Espargaro, który walcząc desperacko o utrzymanie prowadzenia, wyjechał za szeroko.

Kliknij, aby pominąć reklamy

A tym, który po drodze zdołał najpierw uporać się z Binderem, a potem z Polem Espargaro, był Enea Bastianini. Wczorajszy zdobywca drugiego pola startowego wytrzymał pierwszą fazę wyścigu, by w końcowej fazie „odpalić wrotki”. Miał najlepsze tempo w całej stawce, i bez większego kłopotu zdołał wysforować się na pierwsze miejsce. Na ostatnim okrążeniu Włocha próbował jeszcze pogonić Binder, jednak zabrakło czasu na przeprowadzenie skutecznego ataku. Pol Espargaro dowiózł podium, choć po tak długim prowadzeniu pewnie liczył na nieco więcej

To fantastyczny sukces zespołu Gresini w cieniu ubiegłorocznego dramatu tego zespołu. Przypomnijmy, że na początku 2021 roku z powodu koronawirusa zmarł wieloletni szef ekipy, Fausto Gresini. Zespół dalej prowadzi jego żona. W 2022 roku stajnia ta przestała prowadzić fabryczny zespół Aprilii, związując się z Ducati już jako zespół satelicki.

Cichym bohaterem wyścigu został Aleix Espargaro na Aprilii, który w końcówce starał się jeszcze zdobyć podium goniąc za słabnącą Hondą jego brata. Marc Marquez musiał uznać wyższość Aleixa i Pola, ale obronił się przed Joanem Mirem.

Zagadkowe jest to, co stało się z zespołem Suzuki. Wydawało się, że po tradycyjnych, przeciętnych kwalifikacjach Mir i Alex Rins będą przebijali się aż do czołowych miejsc. Mir faktycznie – w pewnym momencie był już czwarty i bił się o TOP3, jednak w drugiej fazie to dobre tempo gdzieś zniknęło i końcówka należała do innych zawodników. Rins przesunął się tylko na siódme miejsce.

Ciekawie było na kolejnych pozycjach. Nieprzewidywalność MotoGP można było zobaczyć patrząc na pozycje, na jakich jechali aktualni mistrz oraz wicemistrz świata. Fabio Quartararo oraz Francesco Bagnaia ledwie mieścili się w dziesiątce i zamiast atakować, raczej bronili pozycji. Zawodnik Ducati przy próbie walki z Jorge Martinem zaliczył uślizg przodu w pierwszym zakręcie i wyrzucił kolegę z satelickiego zespołu.

Tymczasem Quartararo na linii mety przegrał z Johannem Zarco, zajmując tylko dziewiąte miejsce. Fabryczne zespoły Ducati i Yamahy są zdecydowanie największymi przegranymi wyścigu, bowiem Jack Miller zjechał z toru, a Franco Morbidelli był dopiero 11, finiszując za Takaakim Nakagamim. Co do Yamahy – wyrażnie widać było niedostatki z mocy, a mowa przecież o ekipie, która wygrała na Losail w zeszłym roku dwa razy! Ducati chyba faktycznie pokpiło sprawę z silnikami, bowiem zwyciężył przecież gość, który w motocyklu nie ma ani podwozia, ani ramy na sezon 2022…

Kliknij, aby pominąć reklamy

Po udanych testach zimny prysznic czekał Mavericka Vinalesa, który długo jechał blisko końca stawki, ale w końcówce zawodnik Aprilii zdołał wspiąć się na 12. miejsce. trudno mówić o udanym wyścigu Luki Mariniego i Andrei Dovizioso, bowiem zajęli oni 13. i 14. miejsce. Jako ostatni na metę wjechali czterej debiutanci – choć punkcik zdobył tylko Remy Gardner. Najlepiej z pierwszoroczniaków radził sobie Marco Bezzecchi, ale zaliczył upadek.

W wyścigu przewrócił się także Alex Marquez, oraz Miguel Oliveira – obaj zaliczając uślizgi. Kolejna runda – GP Indonezji – odbędzie się za dwa tygodnie na torze Mandalika.

Wyniki wyścigu
POS RIDER NAT TEAM TIME/DIFF
1 Enea Bastianini ITA Gresini Ducati (GP21) 42m 13.198s
2 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16) +0.346s
3 Pol Espargaro SPA Repsol Honda (RC213V) +1.351s
4 Aleix Espargaro SPA Aprilia Racing (RS-GP) +2.242s
5 Marc Marquez SPA Repsol Honda (RC213V) +4.099s
6 Joan Mir SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) +4.843s
7 Alex Rins SPA Suzuki Ecstar (GSX-RR) +8.810s
8 Johann Zarco FRA Pramac Ducati (GP22) +10.536s
9 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1) +10.543s
10 Takaaki Nakagami JPN LCR Honda (RC213V) +14.967s
11 Franco Morbidelli ITA Monster Yamaha (YZR-M1) +16.712s
12 Maverick Viñales SPA Aprilia Racing (RS-GP) +23.216s
13 Luca Marini ITA Mooney VR46 Ducati (GP22) +27.283s
14 Andrea Dovizioso ITA WithU Yamaha RNF (YZR-M1) +27.374s
15 Remy Gardner AUS KTM Tech3 (RC16)* +41.107s
16 Darryn Binder RSA WithU Yamaha RNF (YZR-M1)* +41.119s
17 Fabio Di Giannantonio ITA Gresini Ducati (GP21)* +41.349s
18 Raul Fernandez SPA KTM Tech3 (RC16)* +42.357s
Jorge Martin SPA Pramac Ducati (GP22) DNF
Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP22) DNF
Miguel Oliveira POR Red Bull KTM (RC16) DNF
Alex Marquez SPA LCR Honda (RC213V) DNF

 

Kliknij, aby pominąć reklamy

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 23

  1. Pięknie Bestia dajesz. Binder wow. Marquez wygra wyścig tak? Haha kolega nie wytrzymał tempa. A Yamaha dała ciała po całości.

  2. Brawo dla Marqueza za 5 miejsce.

  3. Brawo Bestia! Fausto Gresini bez wątpienia byłby dumny :)

    Pierwsza wygrana dla Gresini Racing od GP Portugalii 2006, a do tego:
    -pierwszy prywatny zespół który wygrywa z dwoma producentami (Honda, Ducati)
    -jako pierwsi zdobyli podium z trzema producentami (Honda, Aprilia, Ducati)
    -druga (obok Pramac Racing) prywatna ekipa, która wygrywa z Ducati

  4. Jeśli tylko Marc zrozumie w pełni nowy motocykl to będzie ciężko go zatrzymać

  5. Honda powoli wraca do gry, sezon będzie arcyciekawy.

  6. Widze, że ducati znów zamierze odwalać przez pierwszą połowę sezonu, a jak już będzie za pózno to się obudzą. Ten zespoł to jednak stan umysłu

  7. Enea Bastianini jest 117 zawodnikiem w historii, który ma przynajmniej jedną wygraną w klasie KRÓLEWSKIEJ. Gratulacje dla niego za premierowe zwycięstwo w MotoGP. Bardzo dobry wyścig także dla Brada Bindera. Jest mi szkoda Pola Espargaro, bo długo jechał na prowadzeniu, ale za to ma podium na pocieszenie. Marquez po dobrym początku, później coś niemrawo. Mam nadzieję, że z biegiem sezonu będzie coraz lepiej. Słabo Yamaha. Dramat fabrycznej ekipy Ducati. Nie będę na razie przewidywał tego, kto będzie mistrzem na koniec. Jeszcze wiele przed nami.

    Jest to pierwszy weekend wyścigowy od Grand Prix San Marino 2018, kiedy to wyścigi we wszystkich trzech klasach zwyciężali sami Włosi. Wówczas w Moto3 wygrał Lorenzo Dalla Porta. W Moto2 górą był Pecco Bagnaia. A w MotoGP tryumfował Andrea Dovizioso.

  8. Świetny wyścig Bastianiniego. Ducati podtrzymuje zwycięzką passę na torze Losail. Kosmiczny start Bindera i bardzo dobry cały wyścig w wykonaniu Brada. Równe i bardzo dobre tempo Pola Espargaro i zasłużone podium dla Hondy. Również bardzo dobry wyścig Alexa Espargaro. Marc Marquez prawdopodobnie już nigdy nie będzie wstanie walczyć o tutuły mistrzowskie. Jego ręka juz nie jest wstanie wytrzymać tempa na szybkim torze, a co dopiero na krętych i technicznych torach. Bardzo przeciętny wyścig Suzuki. Tylko Mir był wstanie utrzynywać wysokie tempo. Bardzo słaby wyścig Fabrycznej Yamahy i koszmary wyścig Fabrycznego zespołu Ducati. Nadspodziewanie dobry wyścig Darryna Bindrea, który walczył z Remy Gardnerem o punkty w swym pierwszym wyścigu w MotoGP. Najbardziej szkoda Marco Bezzechiego, który w pewnym momencie wyścigu walczył o miejsca 11-12 w swym pierwszym starcie w MotoGP. Natomiast brata Marca Marqueza Alex Marquez robi wszystko by z końcem sezonu 2022 wypaść z MotoGP

    • Co za bełkot:D

      „Jego ręka juz nie jest wstanie wytrzymać tempa na szybkim torze, a co dopiero na krętych i technicznych torach.”

      Skoro jego ręka już „wstała” to chyba jest z nią dobrze? Gorzej jakby nie mogła wstać…

      Poza tym, Imola, Austin, Sachsenring, skoro te tory nie są ani techniczne, ani szybkie to jakie są? No panie fachowiec, błyśnij wiedzą i nas oświeci.
      Przy okazji wytłumacz co jest nie tak z ręką Marca Marquez? Zdaje się że wiesz więcej od lekarza, który się nią zajmował i który stwierdził, że całkowita regeneracja mięśni potrwa rok (który jeszcze nie minął), natomiast kość jest całkowicie zrośnięta.

  9. Jak na poczatek po nie udanym sezonie to nie jest zle 3 i 5 Pol widac czuje sie o wiele pewniej natomiast Marc ysle rozkreci sie mowiepo takiej przerwie i 5 wiec dobry poczatek.

    Ducati ladnie ale 2021 a gdzie te lepsze 2022? ;)

    Yamaha no comment

    No i moj ulubieniec praawie mistrz Dovi hahhaha

  10. Nie wierzyłem ani w Eneę, ani w Brada, ale obu rezultat cieszy mnie tak bardzo jak dawno nic w MotoGP :D
    Pięknie zobaczyć z powrotem ekipę Gresiniego na szczycie, szkoda tylko, że szefową zespołu każdy przedstawia jako „małżonka Fausto”, jakby sama nie miała imienia/nazwiska?

    Coś co chyba wiele osób jakoś pominęła, ale Pol na podium i to przed Marquezem? To rzadko się zdarzało, ciekawe jak będzie wyglądała reszta sezonu, bo przypominam wszystkim, że Katar zwykł być bardzo specyficznym miejscem, a reszta sezonu potem wygląda inaczej :D

  11. Zaskoczyło mnie dzisiejsze podium. Już najbardziej Pol oraz Brad. Liczyłem że Martin wygra. Zawiódł mnie bardzo. Najbardziej jednak zawiódł Pecco. Co do yamahy, to nie był nigdy ich tor. Zobaczymy w następnych wyścigach. Mir, jak to Mit, będzie ciułał te punkty, na więcej mu maszyna nie pozwoli.
    Ogromne brawa dla Bestii. Brad i Pol także spisali się na medal. Dobry wyścig w wykonaniu Aleixa.

    • Oj, nie przesadzałbym, że Lusail to nigdy nie był tor Yamahy. W ostatnich 10 latach (od 2012), wygrywali tu w 2012, 2013, 2015, 2016, 2017 i dwa razy 2021 :D Mam wrażenie że po prostu Yamaha jest głęboko w d… ale to można będzie potwierdzić dopiero po powrocie do Europy.

  12. Fajny początek sezonu, Enea w ekipie nieodżałowanego Fausto utarł faworytom nosa.
    Yamaha dno, z takim pakietem nie zdążą się pozbierać do końca sezonu.
    Ducati w tym sezonie chyba tylko Bestia bo fabryka widzieliśmy…
    Honda już nie zrobiła moto totalnie wg. wskazań Marca i partner okazuje się być lepszym abstrahując od niepełnej sprawności Marca, bo jak z nią jest tak naprawdę nie wie nikt z nas.
    Aprilia to obecnie Aleix jak zwykle blisko czołówki bo Mavericka chyba psycha pokonała.
    KTM…czy to Brad czy pakiet?

  13. Zapomniałem o Suzuki, jednym zdaniem poniżęj uzasadnionych oczekiwań

  14. Czy Bestia nas zaskoczył? Mnie mniej niz KTM i Brad. Po testach wszyscy patrzyli w inna stronę i nie wiele można było ciekawego o tej stajni powiedzieć, a na pewno, ze beda na pudle.
    Ducati widać, ze mocno jeszcze niepoukładane i maja sporo do pracy na nowa maszyna. Osobiście tu obstawiałem Jorge i ciekaw byłem jego tempa w wyścigu. Za to Bestia na sprawdzonej maszynie spisał się fantastycznie i pojechał dojrzały wyścig.
    MM to wielokrotny mistrz, przejmuje schedę po Rossim jak najbardziej utytułowanego. Facet potrafił robić różnice na poprzednich Hondach. Pytań jest wiele: jego kondycja fizyczna, czy będzie robic swoja magię na nowej maszynie, czy w koncu pesel, bo jak wszem wiadomo to sport dla młodych, a Marek juz robi sie oldbojem. Sprawdź ilu wygrało mistrzostwo w jego obecnym roku.
    Silnym kandydatem do zwycięstwa było imo Suzi, ale chyba za Milerem powtarzając mogli stracić to co było ich atutem w ostatnich sezonach czyli zarządzanie oponami i tempo w końcówce.
    Nie można pominąć Aprillii. Brawo dla Aleixa i fabryki. Trzymam kciuki by stanął na najwyższym mcu.
    Mi ten wyścig niczego nie wyjaśnił poza tym, ze wszystkie stajnie maja atuty i karty nie zostały rozdane. Nie ma asów i trudno wróżyć kto zdominuje sezon. Bardzo prawdopodobne, ze nie będzie dominanta, czyli tylko lepiej dla nas kibicow.
    Sezon otwarty i jak to na początku dobrego sezonu powinno być wszystkie scenariusze są możliwe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
161 zapytań w 0,708 sek