Nie od dziś wiadomo, że runda o Grand Prix Kataru jest wyjątkową z wielu względów. W tym roku organizatorzy postanowili uczynić ją jeszcze bardziej niezwykłą i kolejny raz zapisać się na następnych kartach historii. O co chodzi? O tym poniżej.
Chociaż sam tor Losail International Circuit łączy w sobie wiele ciekawych elementów, a dodatkowo ma świetnie wyposażone zaplecze, ma jedną wadę. Jest nią położenie na środku pustyni, w samym środku „niczego”, w jednym z najgorętszych miejsc na kuli ziemskiej. Temperatury sprawiają, że pomiędzy kwietniem a październikiem ściganie się tu w dzień na motocyklach jest praktycznie niemożliwe, więc organizatorzy mieli dwa wyjścia – przenieść wszystko na luty lub marzec (skracając tym samym zimową przerwę w ściganiu) lub przesunąć zmagania na godziny nocne.
Zdecydowano się na zamontowanie wartego wiele milionów dolarów sztucznego oświetlenia i zorganizowania w 2008 roku pierwszej w historii nocnej rundy. To jednak przyniosło kolejne konsekwencje, ponieważ wieczorem temperatury szybko spadają, wilgotność wzrasta, a to w połączeniu z rosą i piaskiem nanoszonym na trasę stwarza niebezpieczeństwo – głównie dla zawodników MotoGP, bowiem to wszystko zaczynało się dziać akurat tuż przed startem zmagań klasy królewskiej. Kilka potężnych wywrotek pod koniec zimowych testów w 2010 roku doprowadziło do dyskusji o zmianie harmonogramu.
Jako, że włodarze obiektu w Katarze mają z organizatorami Motocyklowych Mistrzostw Świata – Dorną – podpisaną umowę dającą im prawo otwierania kolejnych sezonów, zmiana daty nie niosło za sobą realnej poprawy sytuacji. Rozwiązanie pojawiło się jednak latem, kiedy to złożono do rozpatrzenia wniosek na temat organizacji rundy na Losail w trakcie czterech, a nie trzech, dni. Dodatkowo chciano bardziej ograniczyć przedział czasowy pomiędzy sesjami kolejnych klas, dzięki czemu warunki byłyby równiejsze.
Ostatecznie przyjęto takie rozwiązanie, co oznacza, że pierwsze treningi wolne na katarskim obiekcie odbędą się już w czwartek 17. marca, a nie w piątek, jak to zwykle ma miejsce. To oznacza jednak znaczne zmiany w harmonogramie: i tak oto zawodnicy kategorii 125cc i Moto2 pierwszego dnia będą mieli dwa treningi wolne, podczas gdy jeźdźcy MotoGP tylko jeden. W piątek natomiast kierowcy klasy królewskiej zaliczą drugą i trzecią sesję treningową, a zawodnicy niższych kategorii wezmą udział w FP3.
Jeszcze dziwniej wygląda sobotni rozkład treningów… Najpierw jeźdźcy 125-tek, następnie ci z klasy Moto2 a na końcu kierowcy MotoGP wezmą udział w kwalifikacjach. To jednak wcale nie będzie koniec sobotniej akcji, bowiem garstka kibiców zgromadzonych na torze Losail i kilka milionów przed telewizorami oglądać będą jeszcze mogli… sesje rozgrzewkowe dwóch mniejszych kategorii! Przez to w niedzielę, po warm-upie klasy królewskiej, od razu przejdziemy do pierwszych w nadchodzącym sezonie 2011 wyścigów.
Bez wątpienia ten nowy harmonogram pomoże w uniknięciu problemów z seryjnymi wywrotkami pod koniec treningów, kwalifikacji czy wyścigów. Nadal jednak deszcz jest ogromnym zagrożeniem, bowiem gdy nawierzchnia jest mokra – nie można się ścigać z powodu odbijającego się światła. Taka sytuacja miała miejsce w 2009 roku, kiedy tuż przed startem zmagań MotoGP zaczęło padać i wyścig przeniesiono na poniedziałek.
Najlepszym rozwiązaniem byłoby więc przesunięcie katarskiej rundy na luty lub początek marca i stworzenie dziennego weekendu, dzięki czemu mielibyśmy dłuższy sezon i krótszą przerwę zimową. Niestety, QMMF (Katarska Federacja Motocyklowa) chce nadal wykorzystywać swoje reflektory, więc w ciągu najbliższych kilku lat z pewnością nie zobaczymy wyścigów na Losail International Circuit w dzień.
Harmonogram rundy o Commercialbank Grand Prix of Qatar (czas lokalny):
Czwartek, 17. marca
18:00-18:40 -> 125cc trening wolny 1
18:55-19:40 -> Moto2 trening wolny 1
19:55-20:40 -> MotoGP trening wolny 1
20:55-21:35 -> 125cc trening wolny 2
21:50-22:35 -> Moto2 trening wolny 2
Piątek, 18. marca
18:00-18:45 -> MotoGP trening wolny 2
19:00-19:40 -> 125cc trening wolny 3
19:55-20:40 -> Moto2 trening wolny 3
20:55-21:40 -> MotoGP trening wolny 3
Sobota, 19. marca
18:00-18:40 -> 125cc trening kwalifikacyjny
18:55-19:40 -> Moto2 trening kwalifikacyjny
19:55-20:55 -> MotoGP trening kwalifikacyjny
21:20-21:40 -> 125cc warm-up
21:55-22:15 -> Moto2 warm-up
Niedziela, 20. marca
18:00-18:20 -> MotoGP warm-up
19:00 -> 125cc wyścig (18 okrążeń)
20:15 -> Moto2 wyścig (20 okrążeń)
22:00 -> MotoGP wyścig (22 okrążenia)