Home / MotoGP / IRTA wybrała najlepsze Grand Prix sezonu 2010

IRTA wybrała najlepsze Grand Prix sezonu 2010

Jak co roku, tak i tym razem IRTA przyznała nagrodę dla najlepiej zorganizowanej rundy Grand Prix w minionym już sezonie 2010. Tak jak rok temu, teraz także puchar powędrował w ręce włodarzy jednej z hiszpańskich tras.

Tor Motorland Aragon zapisał się w historii nie tylko tym, że zastąpił w tym roku zmagania na wciąż budowanym obiekcie Balatonring na Węgrzech. Już za przysłowiowym pierwszym podejściem trasa w Aragonii zdobyła tytuł najlepszej rundy Grand Prix minionego sezonu. Co ciekawe, podczas gdy włodarze wielu torów muszą czekać latami na to, by włączyć ich do kalendarza, w przypadku zmagań na Motorland Aragon wcale nie trwało to długo. Dodatkowo, do harmonogramu przyłączono ten obiekt dokładnie osiemnastego marca, a więc pół roku przed planowaną rundą Grand Prix!

 

Zaraz po tym, jak Grand Prix Aragonii otrzymało od organizatorów Motocyklowych Mistrzostw Świata przysłowiowe zielone światło, włodarze toru położonego nieopodal Alcañiz przystąpili do pracy. Wszystko po to, by zespoły, zawodnicy i kibice jak najlepiej poczuli się na tym torze. W międzyczasie zawodnikom MotoGP pozwolono odbyć tu testy (oczywiście na motocyklach drogowych), by chociaż w pewnym stopniu mogli przygotować się do wrześniowej rundy.

 

A teraz może nieco więcej o samym obiekcie… położony jest on 200km na południowy zachód od Barcelony. Projektem zajął się słynny Herman Tilke, a sama trasa powstała przy ogólnym wsparciu miejscowych władz. Zaplanowaniem obiektu wokół toru, który obejmuje miejsca wypoczynkowe i kulturowe, zajęła się brytyjska firma architektoniczna Foster + Partners. Trzecim „obszarem” jest park technologiczny (TechnoPark). Efektem końcowym jest więc wielofunkcyjny kompleks…

Sam tor Motorland Aragon liczy sobie 5077m oraz siedemnaście zakrętów, które przejeżdża się z różną prędkością. Widoczne gołym okiem są tu też znaczne zmiany wysokości, co sprawia, że trasa przypadła do gustu wielu zawodnikom. „Bardzo podoba mi się ten obiekt, jest zupełnie inny od pozostałych,” mówił we wrześniu Jorge Lorenzo, który ostatecznie tutejsze zmagania zakończył na czwartym miejscu. Po sesji kwalifikacyjnej Hiszpanowi z ekipy Fiat Yamaha wtórował także i Nicky Hayden. „Myślę, że stworzono tu tor, z którego można być dumnym. To fajne miejsce, obiekt jest bezpieczny… dodatkowo jest tu nieco „ślepych” zakrętów, parę wolnych – ogólnie to niezła mieszanka,” przyznał z kolei #69 z teamu Ducati Marlboro, który stanął tu na najniższym stopniu podium.

 

Herve Poncharal zaznaczył, że w głównej mierze nagrodę przyznano właśnie tej rundzie z powodu szybkości i precyzji, z jaką zorganizowaną Grand Prix Aragonii. „W przeszłości nagradzaliśmy wiele wspaniałych torów, ale żaden z nich nie otrzymał nagrody już w swoim debicie. Żaden z nich nie miał też zaledwie sześciu miesięcy na zorganizowanie Grand Prix, swojego pierwszego w historii. To, że włodarze trasy byli w stanie tego dokonać to coś niesamowitego, imponującego i historycznego, bowiem jako pierwsi w historii wygrali już w chwili zorganizowania swojej pierwszej rundy,” mówił prezes IRTA. „Wszyscy wiemy, że hiszpańscy kibice nie mają sobie równych. Wcześniej były pewne obawy o to, że Grand Prix Aragonii będzie czwartą rundą w Hiszpanii, ale wyścig zgromadził siedemdziesiąt tysięcy widzów, którzy przyszli bez wątpienia na wspaniały obiekt.”

 

Zmagania na torze Motorland Aragon zostały uwzględnione także i w przyszłorocznym kalendarzu Motocyklowych Mistrzostw Świata. Oznacza to więc, ni mniej, ni więcej, że drugi rok z rzędu będziemy mieli w harmonogramie cztery rundy na Półwyspie Iberyjskim

 

 

Nagrody poprzednio przyznane przez IRTĘ:

Kolejno rok: tor / kraj

 

1984: Silverstone / Wielka Brytania
1985: Hockenheim / Niemcy
1986: Nurburgring / Niemcy  
1987: Assen / Holandia
1988: Suzuka / Japonia
1989: Donington Park / Wielka Brytania
1990: Jerez / Hiszpania
1991: Donington Park / Wielka Brytania
1992: Catalunya / Hiszpania
1993: Eastern Creek / Australia
1994: Eastern Creek / Australia
1995: Mugello / Włochy
1996: Mugello / Włochy
1997: Mugello / Włochy
1998: Phillip Island / Australia
1999: Brno / Czechy
2000: Mugello / Włochy
2001: Catalunya / Hiszpania
2002: Valencia / Hiszpania
2003: Valencia / Hiszpania
2004: Brno / Czechy
2005: Valencia / Hiszpania
2006: Catalunya / Hiszpania
2007: Brno / Czechy
2008: Losail / Katar
2009: Jerez / Hiszpania
2010: MotorLand Aragon / Hiszpana

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
140 zapytań w 0,941 sek