Home / MotoGP / Marquez ponownie zaskakuje w Austin

Marquez ponownie zaskakuje w Austin

Drugi dzień prób na „torze Ameryk” dobiegł końca, a tym razem swoje motocykle sprawdzało siedmiu kierowców. Pięciu to etatowi zawodnicy MotoGP, o których pisaliśmy już wcześniej, a pozostała dwójka to kierowcy CRT, którzy startować będą w Austin z dzikimi kartami.

Nieco niespodziewanie już po dwóch dniach swoje testy zdecydowała się zakończyć Yamaha, która oficjalnie potwierdziła, że nie widzi potrzeby pozostawania na COTA ponieważ zebrała wszelkie użyteczne dane. Nieoficjalnie mówi się jednak o zobowiązaniach marketingowych, a sami zawodnicy fabrycznej ekipy producenta z Iwaty muszą zakończyć testy w Teksasie już dziś, aby zdążyć na czas.

Najszybsi okazali się być dziś jednak obaj reprezentanci ekipy Repsol Honda, czym potwierdzili, że amerykański tor naprawdę leży maszynom RC213V. Długie proste i wolne wyjścia z zakrętów zdawały się sprzyjać Hondom już w Sepang, a tym razem tylko się to potwierdziło. Dodatkowo maszyny te dobrze spisują się przy niskiej przyczepności, a także dysponują dobrą przyczepnością na krawędzi opony. Widać też wyraźnie, że wyjścia z zakrętów nadal dostarczają zawodnikom Yamahy sporych problemów, podobnie jak nieco słabsze silniki od tych z RC213V. Jednocześnie natomiast M1-ki lepiej spisują się w długich, szybkich łukach.

Podobnie jak wczoraj, tak i dziś najlepszy był Marc Marquez, który nie przestaje zaskakiwać. Hiszpan, choć w tym roku zaliczy debiut w MotoGP, udowodnił raz jeszcze swój ogromny talent. Bo na torach, gdzie jego rywale mają sporo doświadczenia nieco tracił, o tyle gdy warunki są takie same dla wszystkich… Tym razem #93 uzyskał czas 2:03.853, poprawiając się przy okazji o osiem dziesiątych względem wczorajszego dnia.

„Zaczęliśmy pracę nad ustawieniami w tym samym kierunku co pierwszego dnia. Skupiliśmy się na ustawieniach skrzyni biegów i elektroniki, jak również nad znalezieniem jak najlepszej geometrii na ten tor. Ogólnie mamy dobrą bazę, od której możemy rozpocząć pracę nad nowymi rzeczami. Zaskoczyło mnie to, że tor nadal był dość śliski” – tłumaczył 20-letni zawodnik z miejscowości Carvera.

Nieco ponad jedną dziesiątą wolniej pojechał od dwukrotnego Mistrza Świata jego team-partner Dani Pedrosa. Pod koniec dnia #26 zaliczył serię szybkich okrążeń, w trakcie których wskoczył na drugie miejsce i znacznie zmniejszył stratę do Marqueza. Jednocześnie ubiegłoroczny v-ce Mistrz Świata MotoGP pojechał szybciej aniżeli pierwszego dnia o przeszło sekundę.

„Dokonaliśmy pewnych zmian w ustawieniach skrzyni biegów, by lepiej wyczuwać biegi w trakcie jazdy w zakrętachtłumaczył 27-latek z Sabadell. – Zrobiliśmy też kilka modyfikacji w zawieszeniu, ale jako, że jest są to dla nas pierwsze testy tutaj, nie mamy żadnego punktu odniesienia.”

Z trzecim wynikiem i półsekundową stratą do lidera wyjeżdża zaś z teksasu Jorge Lorenzo, który także dokonał pewnego postępu. Mimo wszystko jednak, broniący w tym roku tytułu zawodnik, narzeka na zbyt dużą stratę do liderującego Marqueza. Ponadto, tak jak i w trakcie drugich prób na Sepang, także i tutaj Yamaha nie dostarczyła żadnych nowych części – czemu nie trudno się dziwić, wszak kierowcy mieli się dopasować do toru. Tak czy inaczej od pewnego czasu reprezentantom producenta z Iwaty pozostaje jedynie praca nad samymi ustawieniami M1-ek.

„Te dwa dni tutaj, według mnie, są wystarczające na zdobycie odpowiednich informacji i znalezienie odpowiedniego stylu jazdy na ten tormówił „Por Fuera”. Sprawdzaliśmy różne wersje ustawień motocykla, ale nie mieliśmy żadnych nowych części. Pracowaliśmy nad zawieszeniem i przednim widelcem, znacznie poprawiając się dzięki takim zabiegom. Nadal nie mamy jednak odpowiedniej przyczepności tyłu, więc nie jesteśmy w stanie składać się w zakrętach tak, jak byśmy chcieli. To dlatego tracimy więcej niż na Sepang.”

Zadowolony z dokonanych postępów, ale niezbyt szczęśliwy z przeszło sekundowej straty do lidera, był Valentino Rossi. Włoch przyznawał przed próbami w Austin, że to będzie dla niego i jego ekipy prawdziwy sprawdzian. Widać, że nie wszystko przebiegło po myśli Włocha, który zakończył drugi dzień prób z piątym wynikiem. Jednocześnie #46 zwracał uwagę na te same kłopoty, co jego team-partner z ekipy Yamaha Factory Racing.

„Moje odczucia co do motocykla na tej trasie poprawiły się, a wraz z teamem zaczęliśmy pracę nad maszyną w celu poprawienia się w trudnych sekcjach, zwłaszcza w trzech ostrych nawrotach, gdzie potrzeba dobrej stabilnościtłumaczył „The Doctor”. Wygląda na to, że w wolnych sektorach można tu wiele stracić, zwłaszcza w drugim zakręcie, który trzeba przejeżdżać trochę na ślepo. Rywale są krok przed nami, zwłaszcza jeżeli chodzi o wyjścia z ciasnych zakrętów, ale w płynnych sekcjach jesteśmy całkiem nieźli.”

Osiem dziesiątych wolniej od Marqueza, z którym toczył w 2011 roku walkę o tytuł mistrzowski w Moto2, pojechał Stefan Bradl. Dysponujący fabryczną Hondą Niemiec, tak jak jego rywale dokonał sporego postępu i tak jak oni jest pod wrażeniem obiektu COTA. Reprezentujący ekipę LCR Honda MotoGP zawodnik testować w Teksasie będzie także i jutro, kiedy to skupi się na znalezieniu jak najlepszych ustawień swojego motocykla.

Podobnie jak wczoraj, tak i dziś na Circuit of the Americas testowali dwaj zawodnicy, którzy to otrzymali dzikie karty na wszystkie trzy amerykańskie rundy sezonu 2013. Wyniki Blake Younga i Michaela Barnesa, reprezentujących kolejno ekipy Attack-Performance oraz GPTech były jednak aż o około dziesięć sekund gorsze od tych notowanych przez liderujących zawodników.

Wyniki drugiego dnia testów w Teksasie:
1. Marc Marquez     SPA  Repsol Honda Team      RC213V            2:03.853 54 okr.
2. Dani Pedrosa     SPA  Repsol Honda Team      RC213V            2:03.976 58 okr.
3. Jorge Lorenzo    SPA  Yamaha Factory Racing  YZR-M1            2:04.351 65 okr.
4. Stefan Bradl     GER  LCR Honda MotoGP       RC213V            2:04.640 49 okr.
5. Valentino Rossi  ITA  Yamaha Factory Racing  YZR-M1            2:04.960 67 okr.
6. Blake Young      USA  Attack Performance     Attack-Kawasaki*  2:13.641 47 okr.
7. Michael Barnes   USA  GPTech                 BCL-Suzuki*       2:13.993 22 okr.
* zawodnik CRT

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
124 zapytań w 1,382 sek