Michelin ujawnia przyczyny upadku Jorge Martina!

Michelin odkrył znaczną różnicę temperatur w tylnej oponie Jorge Martina w chwili jego wypadku podczas testów MotoGP w Sepang. Był to jego drugi upadek tego dnia, w wyniku którego doznał złamań lewej ręki i stopy, co wykluczyło go z dalszego udziału w testach.

Hiszpan jechał na średniej mieszance opon, tej samej, na której wcześniej upadł. Początkowo CEO Aprilia Racing, Massimo Rivola, zapewniał, że temperatura opony była prawidłowa. W piątek jednak Piero Taramasso z Michelin wyjaśnił, że choć powierzchnia opony miała właściwą temperaturę, wewnętrzna warstwa wykazywała znaczną różnicę w porównaniu do tylnej opony Marco Bezzecchiego.

„Dzięki Aprilii otrzymaliśmy wszystkie dane” – powiedział Taramasso. „W ciągu ostatniej godziny dokładnie je przeanalizowaliśmy. Jest ich bardzo dużo, więc takie rzeczy wymagają czasu.”

Kliknij, aby pominąć reklamę

Dodał, że powierzchniowa temperatura opony jest zmienna, zależna od poślizgu i rotacji motocykla, dlatego kluczowa dla oceny pracy ogumienia jest temperatura jego wewnętrznej warstwy. „To dane pochodzące z czujnika McLarena (typ sensorów – red.)” – wyjaśnił.

Taramasso ujawnił, że gdy Martin opuszczał aleję serwisową na ostatni przejazd, jego opona była o 15 stopni chłodniejsza od normy. „Piętnaście stopni to bardzo dużo” – podkreślił. Różnica ta utrzymywała się także w momencie wypadku. „Porównaliśmy temperaturę jego opony z temperaturą tylnej opony Marco Bezzecchiego – ponieważ to ten sam motocykl, ten sam moment i ta sama mieszanka – i wynosiła ona również 15 stopni.”

Standardowa temperatura wewnętrznej warstwy tylnej opony waha się między 90 a 100 stopni, więc w tym przypadku spadek wynosił około 15-16%. Taramasso wskazał, że niski poziom przyczepności, wiatr, niska temperatura (30°C zamiast typowych 50°C) oraz deszcz w nocy sprawiły, że tor był trudny do jazdy.

Kliknij, aby pominąć reklamę

„Zła kondycja toru i niedogrzana opona – to dlatego doszło do wypadku” – podsumował. Martin używał średniej mieszanki, mimo że większość zawodników jej unikała. Powód? Oszczędzanie miękkich opon na późniejsze sesje. „Podczas weekendu wyścigowego w piątek wszyscy zaczynają na średnich, nawet jeśli nie są one najlepsze, by zachować miękkie” – wyjaśnił Taramasso.

Źródło: crash.net

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button