Michelin ujawnia przyczyny upadku Jorge Martina!

Michelin odkrył znaczną różnicę temperatur w tylnej oponie Jorge Martina w chwili jego wypadku podczas testów MotoGP w Sepang. Był to jego drugi upadek tego dnia, w wyniku którego doznał złamań lewej ręki i stopy, co wykluczyło go z dalszego udziału w testach.
Hiszpan jechał na średniej mieszance opon, tej samej, na której wcześniej upadł. Początkowo CEO Aprilia Racing, Massimo Rivola, zapewniał, że temperatura opony była prawidłowa. W piątek jednak Piero Taramasso z Michelin wyjaśnił, że choć powierzchnia opony miała właściwą temperaturę, wewnętrzna warstwa wykazywała znaczną różnicę w porównaniu do tylnej opony Marco Bezzecchiego.
„Dzięki Aprilii otrzymaliśmy wszystkie dane” – powiedział Taramasso. „W ciągu ostatniej godziny dokładnie je przeanalizowaliśmy. Jest ich bardzo dużo, więc takie rzeczy wymagają czasu.”
Dodał, że powierzchniowa temperatura opony jest zmienna, zależna od poślizgu i rotacji motocykla, dlatego kluczowa dla oceny pracy ogumienia jest temperatura jego wewnętrznej warstwy. „To dane pochodzące z czujnika McLarena (typ sensorów – red.)” – wyjaśnił.
Taramasso ujawnił, że gdy Martin opuszczał aleję serwisową na ostatni przejazd, jego opona była o 15 stopni chłodniejsza od normy. „Piętnaście stopni to bardzo dużo” – podkreślił. Różnica ta utrzymywała się także w momencie wypadku. „Porównaliśmy temperaturę jego opony z temperaturą tylnej opony Marco Bezzecchiego – ponieważ to ten sam motocykl, ten sam moment i ta sama mieszanka – i wynosiła ona również 15 stopni.”
Standardowa temperatura wewnętrznej warstwy tylnej opony waha się między 90 a 100 stopni, więc w tym przypadku spadek wynosił około 15-16%. Taramasso wskazał, że niski poziom przyczepności, wiatr, niska temperatura (30°C zamiast typowych 50°C) oraz deszcz w nocy sprawiły, że tor był trudny do jazdy.
„Zła kondycja toru i niedogrzana opona – to dlatego doszło do wypadku” – podsumował. Martin używał średniej mieszanki, mimo że większość zawodników jej unikała. Powód? Oszczędzanie miękkich opon na późniejsze sesje. „Podczas weekendu wyścigowego w piątek wszyscy zaczynają na średnich, nawet jeśli nie są one najlepsze, by zachować miękkie” – wyjaśnił Taramasso.
Źródło: crash.net