Home / MotoGP / Mija 8 lat od śmierci Daijiro Kato

Mija 8 lat od śmierci Daijiro Kato

DAIJIRO KATO – Tragicznie zmarły, młody, lubiany i utalentowany kierowca zespołu Gresini Racing. Na zawsze pozostanie w pamięci całego zespołu i nas, kibiców tego sportu. Jego numer – #74 – stał się, ku jego czci, częścią logo zespołu. Ku pamięci.

Daijiro Kato urodził się dnia 4-tego lipca 1976 roku w Saitamie, w Japonii. Swą przygodę z motocyklami rozpoczął on w wieku zaledwie 3 lat, kiedy to wystartował w zawodach poczet-bikes. Dwa lata później zaliczył debiut w mistrzostwach tej kategorii, by w roku 1985 zdobyć tytuł mistrzowski w tej serii.

W sezonie 1987 Japończyk zadebiutował w zawodach mini-bikes. Rok później zdobył mistrzostwo tej kategorii, którego nie oddał aż do 1991 roku. Kolejny sezon to debiut w wyścigach motocyklowych. W 1994 roku zdobył siódme miejsce w klasyfikacji generalnej Mistrzostw Japonii w klasie 250cc, zdobywając przy tym jedno zwycięstwo.

Japończyk zadziwił wszystkich w 1996 roku gdy – dzięki tak zwanej „dzikiej karcie” – wziął udział w rundzie Grand Prix na torze Suzuka kategorii 250cc, kończąc wyścig na trzecim miejscu, tuż za doświadczonymi Biaggim i Numatą. Od tego czasu stał się ulubieńcem i faworytem kibiców. W tym samym sezonie zdobył też v-ce mistrzostwo Japonii kategorii 250cc.

Sezony 1997 i 1998 zakończył on na odpowiednio pierwszym i ósmym miejscu klasyfikacji generalnej Mistrzostw Japonii 250cc. W tych samych latach zdobywał zwycięstwa kategorii 250cc w trakcie rund Grand Prix na obiekcie Suzuka. W 1999 ponownie zdobył v-ce Mistrzostwo Japonii 250cc.

Swoją „pełnoetatową” karierę w Mistrzostwach Świata Daijiro rozpoczął w 2000 roku, w klasie 250cc. Swój debiutancki sezon w tej kategorii zakończył na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej (z dorobkiem 259 „oczek”), punktując w każdym wyścigu i zdobywając cztery zwycięstwa (na torach Suzuka, Estoril, Motegi oraz w Brazylii). Wygrał też wtedy z wyścig „Suzuka 8 Hour” gdzie za team-partnera miał Colina Edwardsa.

W kolejnym sezonie Kato zdobył tytuł Mistrza Świata „ćwierćlitrówek”, zaliczając tylko jeden wyścig bez punktów, zdobywając jedenaście zwycięstw na szesnaście rund, bijąc przy tym rekord Mika Hailwooda, który w jednym sezonie odniósł dziesięć triumfów w 250-tkach. Po tym sezonie przeniósł się do klasy królewskiej.

Sezon 2002 Japończyk spędził na „nauce” w MotoGP. Rok ten zakończył na 7-mym miejscu w Mistrzostwach oraz z prestiżowym tytułem „Rookie of the Year” (tłumacząc: Debiutant Roku). Raz jeszcze wygrał też z Colinem Edwardsem wyścig „Suzuka 8 Hour”.



Czytaj dalej >>

 

 

Niestety nadszedł pierwszy wyścig sezonu 2003. Był to 6-ty kwietnia. Na trzecim okrążeniu wyścigu o GP Japonii na torze Suzuka, jadąc z prędkością blisko 200km/h Daijiro stracił panowanie nad motocyklem (choć do dziś nie wiadomo co się wtedy naprawdę stało), na zakręcie 130R wypadł z toru i uderzył w betonową bandę, która, jak się później okazało, znajdowała się zbyt blisko nawierzchni.

Niemniej jednak nie wywieszono czerwonej flagi. Japończyk został zabrany z toru w „pośpiechu” nie zważając na jego ciężkie obrażenia. Kato odniósł ciężkie obrażenia mózgu, złamania barku i kończyn, przestawienie 1 i 2 kręgu ze złamaniem 3 i uszkodzeniem rdzenia kręgowego. Pracę serca wznowiono w karetce w wyniku reanimacji. Wystąpiły pozytywne zmiany takie jak zwiększone ciśnienie krwi i bardziej wyczuwalny puls, jednakże w wyniku obrażeń rdzenia kręgowego Daijiro nigdy nie osiągnąłby pełnej sprawności. Po wypadku kierowcę w stanie śpiączki przewieziono do szpitala, jednak po niemal dwóch tygodniach walki o jego życie, nie udało się go uratować (zmarł 19-tego kwietnia 2003 roku).

Podczas kolejnej rundy MotoGP, w Południowej Afryce, przed startem wyścigu, uczczono minutą ciszy śmierć Daijiro Kato. Gdy zwyciężył wtedy Sete Gibernau, w mniej niż tydzień po śmierci młodego zawodnika, podniósł on ręce ku niebu, co miało oznaczać, że to zwycięstwo dedykuje właśnie Japończykowi. Po wyścigu powiedział on: „Daijiro jechał ze mną”.

Daijiro Kato zostawił żonę i dwójkę małych dzieci. Jedno z nich urodziło się kilka dni przed wypadkiem. Jego śmierć była pierwszym tragicznym wypadkiem w klasie MotoGP od czasu wypadku Nobuki Wakai, który zginął w 1993 roku podczas GP Hiszpanii. Przyczyna wypadku Kato była zagadką: problem techniczny, kolizja z innym zawodnikiem, high-side? Wszystko to mogło spowodować wypadek.

Jednakże śledztwo przeprowadzone przez Hondę wykluczyło mechaniczną usterkę. Prawdopodobnie wypadek Mistrza Świata klasy 250cc był spowodowany stratą przyczepności tylnego koła. Sześciomiesięczne śledztwo, któremu przewodniczył prof. Ichio Kageyama z College of Industrial Technology w Nihon, zakończyło się wnioskiem, iż Daijiro za bardzo starał się dogonić uciekającą grupę i przy hamowaniu z prędkości 170 km/h (przed szykaną) tylne koło zaczęło się ślizgać.


Kiedy Japończyk kontrolował ślizg przez redukowanie hamowania wtedy motocykl zaczął wierzgać jeszcze bardziej i chwiać się z boku na bok. Ten brak stabilizacji spowodował brak równowagi i Kato został przerzucony przez lewą stronę maszyny, co nie dało mu szans na dotknięcie prawą nogą tylnego hamulca. Ten splot wydarzeń zakończył się zjechaniem z optymalnej linii jazdy, następnie z samego toru, a ostatecznie trafieniem w bandę. Po kontakcie z nią #74 ciągle jechał na motocyklu, lecz później uderzył w kolejną barierę z gąbki, co zakończyło się ciężkimi obrażeniami.

18 maja 2003 roku prawie tysiąc fanów zebrało się na ceremonii pożegnalnej Daijiro Kato, która odbyła się w siedzibie Hondy w Tokyo. Chcieli powiedzieć mu: „Dziękujemy i do widzenia” oraz to jak bardzo za nim tęsknią, jak bardzo im przykro z powodu jego śmierci oraz jak dużo od niego oczekiwali.

Czytaj dalej >>

 

 

 

Daijiro Kato – dane osobiste:

 

-Numer startowy: 74
-Data urodzenia: 4 lipca 1976 r.
-Miejsce urodzenia: Saitama, Japonia
-Narodowość: Japończyk
-Debiut w GP: 1996 rok, dzika karta w GP Japonii 250cc
-Pierwsze zwycięstwo w GP: 1997 rok, dzika karta w GP Japonii 250cc
-Tytuły: 1 (2001 rok, 250cc)

Sukcesy sportowe:
-rok 1979: Debiut w zawodach „pocket-bikes”
-rok 1981: Debiut w mistrzostwach „pocket-bikes”
-rok 1985: Mistrzostwo Japonii „pocket-bikes”
-rok 1987: Debiut w zawodach „mini-bikes”
-rok 1988 do 1991: 4xMistrzostwo Japonii „mini-bikes”
-rok 1992: Debiut w wyścigach motocyklowych
-rok 1994: 7-me miejsce w Mistrzostwach Japonii 250cc, jedno zwycięstwo
-rok 1996: v-ce Mistrz Japonii 250cc, cztery zwycięstwa;
debiut w zawodach Grand Prix – GP Japonii 250cc, trzecie miejsce
-rok 1997: Mistrzostwo Japonii 250cc;
zwycięstwo w GP Japonii 250cc
-rok 1998: 8-me miejsce w Mistrzostwach Japonii 250cc;
zwycięstwo w GP Japonii 250cc
-rok 1999: v-ce Mistrzostwo Japonii 250cc
-rok 2000: 3-cie miejsce w Mistrzostwach Świata 250cc, zespół Team Axo Honda (Fausto Gresini); zwycięstwo w „Suzuka 8 Hour”
-rok 2001: Mistrz Świata 250cc, zespół Team Telefonica Movistar (Fausto Gresini)
-rok 2002: 7-me miejsce w Mistrzostwach Świata MotoGP, zespół Fortuna Honda Gresini, tytuł „Rookie of the Year”; zwycięstwo w „Suzuka 8 Hour”
-rok 2003: Tylko jeden wyścig (GP Japonii), który zakończył się tragicznym w skutkach wypadkiem. Niestety koniec kariery Daijiro, po tym jak zmarł 19-tego kwietnia 2003 roku…



Daijiro Kato 04.07.1976 – 19.04.2003

AUTOR: nelka-23

Zainteresowana wszelkiego rodzaju sportami motorowymi, głównie MotoGP, WSBK oraz F1. Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Z portalem MOTOGP.PL związana od maja 2006 roku, od 2012 współpracująca z zespołem LCR Honda startującym w MotoGP.

Dodaj komentarz

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
147 zapytań w 0,913 sek