Home / MotoGP / MotoGP może powrócić na tor Spa-Francorchamps?

MotoGP może powrócić na tor Spa-Francorchamps?

Spa

Nowa dyrektor legendarnego dla Formuły 1 toru Spa-Francorchamps – Nathalie Maillet – ujawniła wstępne rozmowy, dotyczące możliwości przeprowadzenia rundy Motocyklowych Mistrzostw Świata na tym belgijskim obiekcie. Spa niegdyś było stałą częścią kalendarza wyścigowego – GP Belgii odbywało się na Spa w latach 1949 – 1990. Teraz jednak tor nie spełnia wymagań FIM, które od tamtego czasu mocno się zmieniły.

„Chcę przyciągnąć duże imprezy, jak MotoGP. Ostatnio spędziłam dzień w Madrycie, by przedyskutować tę sprawę z organizatorami MotoGP. Zeszłego lata Bradley Smith jeździł w Spa motocyklem o pojemności 500ccm.” – powiedziała dyrektor toru.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Kiedy ten pomysł mógłby zostać wcielony w życie? Na pewno nie stanie się to szybko. „Zamierzam zapoznać się ze szczegółami wymagań, które trzeba spełnić, by móc powitać motocykle, tak by móc organizować wyścigi Formuły 1 i MotoGP. Nie mogłoby się to stać przed 2020 rokiem. Celuję w odleglejsze terminy.”

Z czego słynie tor Spa? Duże zmiany wysokości, długie szybkie zakręty i położenie pośrodku lasu. W pewnym stopniu nieco podobne są obiekty w Brnie i Mugello, ale i tak wypadają na jego tle nieco blado. Zakręty takie jak Eau Rouge uwielbiane są tak przez kibiców, jak i samych zawodników.

Były zawodnik grand prix Didier De Radigues, który wygrał swój domowy wyścig na Spa w 1990 roku w klasie 250ccm, powiedział: „Gdyby ten pomysł udało się wprowadzić w życie, byłoby fantastycznie! Układ toru Spa odróżnia się od obecnych, ugrzecznionych torów, które w większości powstają według projektów tych samych osób.”

„Dla zawodnika motocyklowego, Spa jest jednym z tych torów, które dają najwięcej przyjemności. Szybko mógłby znaleźć swoje miejsce w kalendarzu i stać się tak legendarnym jak dla Formuły 1. Na prostej następującej po Radillon zawodnicy prawdopodobnie osiągaliby maksymalne szybkości, sięgające 350km/h, tak jak na przykład na Mugello czy Sepang, ale to co wyróżniałoby Spa, to długie szybkie zakręty.” Ostrzegł też jednak: „Rok 2020 wydaje mi się bardzo optymistycznym…” – zakończył.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Źródło: crash.net

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarzy 11

  1. Bardzo lubię ten tor. Kubica był tu też niezły. Fajnie by było gdyby MotoGP tam wystartowało zamiast np. Kataru (bo nie cierpię wyścigów w nocy) albo Silverstone (bo tam często pada deszcz).

    • Albo zamiast toru w Jerez, bez nudnych procesji, mniej wyścigów w Hiszpanii… mało realne, ale pomarzyć można:)

    • @kasiakowalska – czemu nie lubisz wyścigów w nocy? Ja wręcz odwrotnie, motocykle wyglądają wtedy jeszcze piękniej :) no a co do Silverstone i deszczu, to nie wiem co na to Valentino ;)

      @corrida – zgadzam się w 100% :)

      • Nie cierpię nocnych i mokrych wyścigów. Nie lubię ich i już. Kiedyś w jakimś wpisie tutaj to wyjaśniałam. Poza tym NIENAWIDZĘ zimy.
        A co do Valentina – to że umie jeździć w deszczu nie musi oznacza że lubi jeździć w deszczu :-)

        A Jerez moim zdaniem jest OK z tym swoim „europejskim korkociągiem” oraz te niesamowite wielkie głazy. Fenomenalne.
        Nie mam nic przeciwko wyścigom w Hiszpanii. Przynajmniej prawdopodobieństwo deszczu nieduże :-)) Nie rozumiem o co wam chodzi – skąd ten wstręt do Hiszpanów ? Przecież we Włoszech też są dwa wyścigi a nie jeden i dla mnie to też OK. Wyścigi robią tam gdzie ludzie chcą je oglądać a z tego co pamiętam to zarówno w Hiszpanii jak i we Włoszech bywają największe frekwencje publiczności ( w tym roku chyba wygrała Austria ale wyjątek nie czyni reguły).

      • @kasiakowalska – europejski korkociąg? a to nie w Aragon? :D
        Poza tym jeśli dobrze pamiętam, to i Jerez, i Aragon szczycą się najmniejszymi frekwencjami w Europie, więc nie wiem, czy to tak jest, że ludzie chcą to oglądać, a Dorna chce to oglądać ;) no i kiedy mieliśmy ciekawy wyścig w Jerez w MotoGP? 2011… ale to dlatego, żę był deszczowy :D wcześniej to chyba 2005 dopiero i to chyba tylko dlatego, że Rossi scrashował swoją 1-szą maszynę na warmupie, jeśli się nie mylę? ;)
        No a co do deszczowych i nocnych wyścigów – ja je wprost uwielbiam!

      • Ja również lubię mokre wyścigi, dają szansę zawodnikom z gorszymi motocyklami. Nocny wyścig w Katarze również jest super. Co do wyścigów w Hiszpanii: Hiszpanów lubię, kraj i klimat także, nie podoba mi się natomiast, że w tym kraju są aż 4 wyścigi. Wiem, wiem, tylu Hiszpanów w stawce, popularność dyscypliny, kibice, Dorna i takie tam, ale bez przesady. Katalonia, Aragonia, Walencja ok, ale nie tor w Jerez: nie wiem, czy na jakimkolwiek innym torze było równie wiele wyścigów- ,,procesji”. Aż tak się w historię nie zagłębiam, więc mnie poprawcie, ale w moim odczuciu tor jest po prostu nudny. I jak najbardziej jestem za tym, by Spa weszło do kalendarza motogp, ten tor jest jednym z moich ulubionych:)

  2. Sorry, pomyliły mi się tory. Korkociąg jest w Aragon. Ale i tak wolę wyścigi w Hiszpanii niż w Katarze i Silverstone. Ale jak to w życiu jeden woli brunetki a drugi jak mu koza na pochyłe drzewo skacze :-))

  3. Jeśli mam być szczery to w chwili obecnej wolę jak najmniej aktualnych torów F1 w MotoGP. Na innym portalu pisali kiedyś że mogliby zamienić Mugello z Monzą jeśli chodzi o MotoGP i F1, a teraz jeszcze Spa-Francorchamps. Nie umniejszając nic temu torowi – tory F1 niech zostaną w F1, tory MotoGP niech zostaną w MotoGP.

  4. Wielkim grzechem byłoby przebudowywanie takiego toru jakim jest SPA!!!

  5. Jeden z moich ulubionych torów. Jeśli mam marzyć to MotoGP mogłoby jeszcze jeździć po Donington Park.

  6. Fajny tor, jeden z najlepszych na świecie. Gdyby faktycznie wskoczył w miejsce miałkiego Jerez, to byłaby bomba.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
189 zapytań w 1,537 sek