Home / MotoGP / Nieznajomość elektroniki przytłoczyła Yamahę?

Nieznajomość elektroniki przytłoczyła Yamahę?

Szef inżynierów Valentino Rossiego – Silvano Galbusera – przyznał, że jego zdaniem Yamaha może powrócić na wysoki poziom w 2018 roku dzięki lepszemu zrozumieniu pakietu elektronicznego jednostki sterującej firmy Magneti Marelli. Zdaniem Galbusery, rywalizacja w postaci Ducati i Hondy lepiej „odrobiła lekcje”. W przypadku włoskiej marki nie było to nic nadzwyczajnego, bowiem Ducati współpracowało z Magneti Marelli od wielu lat.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Jeszcze w czasach, gdy producenci mogli swobodnie tworzyć własną elektronikę, Ducati korzystało z rozwiązań Magneti Marelli. Rozkład sił w MotoGP uległ jednak zmianie, gdy wprowadzono ustandaryzowaną elektronikę właśnie włoskiej firmy i zespoły musiały ustawiać motocykle właśnie w oparciu o system Magneti Marelli. Ducati miało więc ułatwione zadanie. Honda i Yamaha na swój sposób podeszły do zadania.

„Ducati pracowało z Magneti Marelli przez wiele lat. A HRC (Honda) w zeszłym roku zatrudniło inżyniera, który wcześniej pracował w Ducati, a potem w Magneti Marelli.” – powiedział Galbusera. „Ci ludzie wiedzą wszystko o tym systemie, więc łatwiej było im znaleźć właściwe ustawienia.”

Kliknij, aby pominąć reklamy

Źródło: bikesportnews.com
Fot.: crash.net

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 24

  1. Magneti Marelli nie weszło do MotoGP w sezonie 2017. W 2016 na początku sezonu błyszczeli… Ale jakoś trzeba wybielić fabrykę zrzucając winę na elektronikę.

      • 2015 przecież pamiętają wszyscy

      • Sezon pamiętają, ale nie każdy pamięta, że to był pierwszy sezon ujednoliconej elektroniki, a że to właśnie Yamaha najlepiej się odnalazła w tym sezonie i był to zdecydowanie sezon Yamahy, gdzie dwóch wielkich mistrzów się biło do końca, właśnie na Yamahach (to już wiedzą wszyscy) :)
        Ja tylko tak…

      • Pracuję teraz, potem przeczytam, ale chyba chodzi Tobie o ujednolicone oprogramowanie do ujednoliconej elektroniki, – a soft to coś innego już. Elektronika chyba była ujednlicona jednak w 2015 lub 2014… Potem sprawdzę. Jak się walnałem w datach, to sorki – potem sprostuję.

      • Nie wiem, czy lukasso nie chodzi o to, że w połowie 2015 „zbanowano” dalszy rozwój „prywatnej” elektroniki

      • Żeby nawet nie posiłkować się linkami z artykułów, wystarczy przypomnieć sobie narrację z poprzedniego sezonu – 8 czy 9 zwycięzców i ciekawe mistrzostwa dzięki ujednoliconej elektronice i oponom.
        Chyba że chodzi o motocykle Open bo one miały ujednolicone ECU przed 2016 rokiem i to „ich” ECU zostało narzucone wszystkim od 2016.
        W każdym razie elektronika taka jaka jest w MotoGp dziś, została wprowadzona z początkiem sezonu 2016.
        A o żadnym banie na rozwój w trakcie 2015 to ja nie słyszałem, szczerze mówiąc.

      • Potem jeszcze sprawdzę, ale na szybko:
        https://www.redbull.com/pl-pl/wszystko-o-motogp-motocykle
        PS elektronika a soft do niego, to różne sprawy

      • fidell33 – po/przed Sachsenringiem w 2015 rozwój „ECU software” był zamrożony, o to mi chodziło :)

      • polerst – w sensie ci, którzy mogli rozwijać soft pod standardową elektronikę, nie mogli jej już od tego momentu zmieniać? Rozwiń proszę, bo nie pamiętam tego… :)

      • Jeszcze raz, żeby się nie powtarzać. Obecna elektronika została zmieniona na ustandaryzowaną od sezonu 2016. Od tamtego czasu mówimy o „jednolitej elektronice” i pani Nelly z Redbull.com.pl nie jest dla mnie żadnym źródłem.
        Natomiast polecam tego pana:
        https://motomatters.com/analysis/2015/09/08/everything_you_wanted_to_know_about_moto.html

      • fidell, ale nikt nie mówi o obecnej, tylko mówiliśmy o tym, kiedy została wprowadzona ujednolicona elektronika od Magneti Maerelli i wychodzi, że ja się walnąłem o rok, bo w 2014, a potem juz były rózne zmiany, ja standadowe oprogramowanie od 2016 – potem jeszcze looknę na linki, które przesłałeś…

      • @polerst no rzeczywiście był taki „freeze” w połowie 2015:) Ale co producenci zrobili do tego czasu pozostało ich i nie miało wpływu na sezon 2016.

        @lukasso – ujednolicona elektronika MM (hardware + soft) została wprowadzona od 2016 roku.

      • lukasso – https://www.autosport.com/motogp/news/115873/motogp-announces-software-freeze
        wiem/pamiętam nie więcej, niz jest w tym artykule, odnośnie tego „bana” na dalszy rozwój elektroniki w 2015 :D

        fidell33 – tak, to właśnie miałem na myśli :)

      • dzięki polerst – już na szybko zerknąłem i sobie co nieco ogarnąłem i w kwesti zamrożenia rozwoju jak i samej elektroniki w ogóle.. :)

        fidell – hymm… co tu rzec… w sumie dość skomplikowane (choć nie tak bardzo), ale jak sam przytoczyłeś, to sam tytuł artykułu mówi „Everything You Wanted To Know About MotoGP’s 2016 Unified Software, But Were Afraid To Ask”

        2016 jest to po prostu jeszcze wyższy poziom ujednolicenia – w 2014 wszyscy mieli takie same ECU (ujednolicenie? owszem). Kategorie open miały jedynie dostawki od Magneti do większej kontroli + soft, a fabryki jechały na własnym sofcie – jednak nadal wszyscy na takich samych ECU, ujednoliconych, cały czas od MM. Honda i Yamaha, które nie miały zadnych handicapów, miały dokładnie to samo + rozwój oprogramowania do momentu – freeze – chyba w czerwcu 2015, które miało wprowadzić zespoły do stanu, który miał nastąpić w 2016, czyli bez mozliwości rozwoju oprogramowania, ale cały czas jadą na tych samych ECU od MM. 2016 to już żadnych różnic odnosnie dostawek, tworzenia softu, wszyscy nadal na tych samych ECU od Magneti oraz przez nich stworzonym sofcie.

        Czyli taka Yamaha i Honda, od 2014 jechali dokładnie na tym samym (prócz softu do 2015). Jedyną różnicą była kategoria Open, ale de facto, również miała to samo ECU.
        Tak? Jeśli tak, no to nie wiem, czy powiedzenie, że dopiero od 2016 w MGP jest ujednolicona elektronika, bo na długo przed 2016 mówiło się że będzie, że jest i jak producenci sobie z tym radzą..
        Jeśli chcesz się fidell upierać, że pod hasłem ujednolicenie elektroniki, możemy wrzucić tylko wszystko co zostało ujednolicone, no to proszę bardzo, jeśli chcesz i będziesz się z tym dobrze czuł, ale ja pamiętam jeszcze przed 2016 ujednolicenie elektroniki i trochę trudno mi się z tym stwierdzeniem tak łatwo pogodzić :)
        Trochę mi się nasuwa stwierdzenie, że Yamaha w 2017 wprowadziła duet Rossi (ecu) + Viniales (soft) Tylko, że Rossi już tam był, więc co tu wprowadzać..

      • Mówić że Honda i Yamaha „od 2014 jechali dokładnie na tym samym (prócz softu do 2015)”, to tak jak by powiedzieć że RCV i M1 to takie same motocykle bo oba mają silnik 1000cc.
        Coś mnie się zdaje że artykułu nie przeczytałeś.

        Można zrobić prosty test i wpisać do wyszukiwarki np. „MotoGp standard ECU + rok” i zobaczyć ile wyświetleń będzie za rok 2014, a ile za 2016. Taki Januszowy sposób, ale powinien pokazać pewną prawidłowość.

        Żyjemy w czasach gdzie praktycznie wszystko można sobie samemu wyszukać i zweryfikować. Dlatego pozwolę sobie zostać przy swojej ujednoliconej elektronice z 2016, jednocześnie pozdrawiając ciepło, ujednoliconą elektronikę z roku 2014.

      • fidell33, mój drogi…
        przeczytałem nawet kilka artykułów, teraz wiem, i nie musze się zdawać na moją sklerotyczną juz pamięć, dlatego też moje przeprosiny do @HammerMen 'a, któremu chciałem „wmówić”, że był to 2015, a Dorna wprowadziła Magneti dla wszystkich już w 2014 ;) Pozwól sobie zostać przy czym chcesz – nie będę o nic walczyć. Ja jedynie zarysowałem krój ubranka pod tytułem ECU in MGP since 2014 :)

        I od początku też prosiłem, byś zwrócił uwagę na różnicę HARD i SOFT, ale co ja będę gadać, na końcu i tak wiem, że dostanę od Ciebie zwrotkę, że nie umiem czytać, że według mnie Yamaha i Honda jeżdżą na tych samych częściach (pewnie od Suzuki ;) i że w ogóle jestem głupi i jak zwykle nic nie rozumiem i jak zwykle nie na temat mówię… Idę pozajadać smutki zatem ;)

      • Wydaje mi się, a nawet zaryzykuję wersję, że myślę. że kombinacja Hard + software tak ze względu na soft jak i hard możne być bardzo różna na wyjściu ale……wyobraźmy sobie dwa takie same mózgi (hard) ale z lepszym oprogramowaniem…chyba na wyjściu dostaniemy rożne małpy? I jedna będzie lepiej brykać

      • PS.
        …jedna z lepszym oprogramowaniem

      • dokładnie elektrycerz, ta małpa z lepszym softem powinna lepiej brykać ;)

  2. Aaa, czyli jednak SPISEK :)? I podkupywanie sobie siły roboczej! Gdzieś już to kiedyś….

  3. To tylko pokazuje poziom producenta Honda zmienia kolejnosc zaplonow, dostawce zawieszenia, producenta wydechow czy elektronike i ciagle sa w walce o mistrza i nie slycal zali.

  4. Repsol84 , Twój nick tłumaczy dlaczego te ochy i achy pod ich adresem :) Pewnie jeżdzisz Hondą i to nie żaden zarzut miałem kilka ich modeli(generalnie serie CBR) i dobrze wspominam poza typowym dla Hondy w latach 90-tych jak sama nazwa wskazuje Ciągłym Brakiem Rozrządu jak również typowym ówcześnie brakiem działającego tzw. reglera, co nie zmienia faktu ze od kiedy pamiętam Honda prawie zawsze była czołówką Moto GP i światowej sprzedaży motocykli drogowych i głównie z tego powodu nabywałem właśnie ich modele. Sorry za odejście od tematu ale właśnie na swoim i kumpli przykładzie rozumiem ilość kasy jaką najlepsi producenci wkładają w ten sport,bo takich jak ja są na świecie setki tysięcy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
149 zapytań w 1,801 sek