Home / MotoGP / Nowe Kawasaki Ninja ZX – RR

Nowe Kawasaki Ninja ZX – RR

Kenichi Furuhashi przyłączył się do Kawasaki Heavy Industries Corporation Ltd w 1985 r., początkowo pracował przy projektowaniu podwozia dla motocykli Kawasaki, typowo przeznaczonych do jazdy ulicznej.
W trakcie rozwoju jego kariery w Kawasaki, FuruhKenichi Furuhashi przyłączył się do Kawasaki Heavy Industries Corporation Ltd w 1985 r., początkowo pracował przy projektowaniu podwozia dla motocykli Kawasaki, typowo przeznaczonych do jazdy ulicznej.
W trakcie rozwoju jego kariery w Kawasaki, Furuhashi został zaangażowany w projektowanie i rozwój flagowego motocykla sportowego dla Kawasaki, włączając w to modele Ninja ZX — 10R i Ninja ZX — 6RR.

W 2005 roku Furuhashi awansował i został przewodniczącym projektu motocykla Kawasaki dla klasy MotoGP, jednocześnie był odpowiedzialny za rozwój maszyny Ninja ZX — RR w 2006 r. przygotowywanego specjalnie dla klasy MotoGP. W naszym wywiadzie Kenichi Furuhashi opowie jak widzi przyszłość motocykla w obecnym sezonie Motocyklowych Mistrzostw Świata.

Kiedy zająłeś się procesem udoskonalenia i rozwoju dla nowego motocykla Ninja ZX — RR?
Kenichi Furuhashi:
Projekt nasz rozpoczęliśmy w lutym 2005 roku, ponieważ już wtedy wiedzieliśmy, że potrzebujemy całkowicie nowego motocykla, który byłby konkurencyjny wobec innych maszyn podczas sezonu Motocyklowych Mistrzostw Świata w 2006 r. Pierwotnie zamierzaliśmy wystąpić z nowym modelem już w ostatnim wyścigu w sezonie 2005 roku, ale niestety nie do końca osiągnęliśmy nasz cel. Potrzebowaliśmy nowego motocykla w Walencji, jednak nie został on zaprezentowany w swoim debiutowym wyjściu na torze. Stało się to dopiero trzy dni po wyścigu, kiedy Olivier Jacque testował go w Walencji.

Jakie były główne cele na 2006 rok dotyczące projektu Ninja ZX — RR?
KF:
Mieliśmy kilka określonych celów dla naszego nowego motocykla, ale najważniejszym było poprawienie ustawień i ulepszenie całego motocykla od silnika przez podwozie i elektronikę Ninja ZX — RR.
Oczywiście potrzebowaliśmy nowego silnika, który miałby większą moc niż ten stary, ale także chcieliśmy poprawić wiele innych rzeczy, żeby sprawić by jazda motocyklem była łatwiejsza dla Shinya Nakano i Randy de Puniet’a. Chcieliśmy także zmniejszyć nacisk na tylną oponę, by móc na przyszłość mieć różne opcje w wyborze opon na wyścigi w 2006 r. Jeżeli chodzi o podwozie, naszym celem było znalezienie najbardziej neutralnego uczucia jazdy niż mieliśmy w modelu z 2005 roku Ninja ZX — RR.

W jaki sposób zamierzacie osiągnąć postawione sobie cele z nowym silnikiem?
KF:
Zamierzamy zredukować fizyczną wielkość nowego silnika przez umieszczenie skrzyni biegów za cylindrami, i to posunięcie dało nam więcej opcji, kiedy przyszedł moment ustawienia silnika w podwoziu. W ten sposób osiągnęliśmy neutralne uczucie nowego podwozia. Nowy silnik także będzie osiągał większe obroty oraz znacząco większą moc niż poprzednia wersja, jednocześnie wierzymy, że możemy uzyskać jeszcze większą moc silnika w trakcie następnych wyścigów w motocyklowym kalendarzu 2006 włączając ciągły i dalszy rozwój maszyny Kawasaki. Oczywiście nie wiedzieliśmy czy osiągniemy nasze założenia do czasu kiedy Olivier Jacque zaczął testować pierwszy prototyp w Walencji, gdyż po jego komentarzach w trakcie testów oraz zdaniu i przemyśleniach Shinya i Randy’ego myślimy, że osiągnęliśmy to, co założyliśmy rok temu.

Jak bardzo silniejszy jest nowy silnik Ninja ZX — RR w porównaniu z jego poprzednią wersją?
KF:
Nie chcemy za bardzo określać naszą aktualną pozycję, ale to co mogę powiedzieć to, to że nasz nowy silnik ma dużo większą moc niż poprzednia jego wersja. Jednak moc nie jest jedynym czynnikiem decydującym, ważne jest, że silnik ma większą moc, którą kierowcy mogą wykorzystać w trakcie wyścigów, że silnik zachowuję dobrą kondycję i że jest on czymś nad czym spędziliśmy dużo czasu by zoptymalizować jego pracę i rozwój. Solidność wykonania jest również bardzo ważnym czynnikiem, głównie kiedy próbujemy wydobyć więcej mocy z tego silnika, i tutaj właśnie to zadanie zabrało nam najwięcej czasu, by sprawić jego dobre funkcjonowanie. Nowy silnik przeszedł bardzo dużą ilość solidnych testów w Japonii, włącznie z testami na torze, które prowadził nasz Japoński kierowca Naoki Matsudo.

A jakie zmiany zostały zrobione w podwoziu na 2006 rok?
KF:
Podwozie nie różni się tak bardzo, jak te używane przez nas w 2005 roku, ponieważ mamy o nim bardzo dużo dobrych opinii. Z tych też powodów podstawowa geometria pozostaje bardzo podobna, ale jest także bardziej spójny. Zmniejszenie fizycznego rozmiaru stała się możliwa, ponieważ nowy silnik jest także bardziej spójny, niż ten poprzedni. Także zainwestowaliśmy dużo czasu w ustawienia aerodynamiczne nowego motocykla Ninja ZX – RR. Osiągnięcia aerodynamiczne motocykli są zawsze kompromisem, punktem zaczepienia, ponieważ w odróżnieniu od samochodu, motocykl porusza się w osi pionowej kiedy zakręca. Dlatego też motocykl jest bardziej jak samolot niż jak samochód i ustawienia takie są w nim bardzo istotne.

Źródło: DORNA / CAPSIS International

AUTOR: Redakcja

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
140 zapytań w 1,132 sek