Home / MotoGP / Przed GP Czech – co musisz wiedzieć o torze w Brnie?

Przed GP Czech – co musisz wiedzieć o torze w Brnie?

Historia wyścigów grand prix w Brnie sięga roku 1930, gdzie aż do 1982 roku ścigano się po drogach publicznych pomiędzy zachodnią częścią miasta, a niewielkimi okolicznymi miejscowościami. Więcej imprez grand prix gościło tylko holenderskie Assen, gdzie wyścig TT rozgrywany jest od początku istnienia Motocyklowych Mistrzostw Świata.

Pierwsze GP Czechosłowacji będące częścią wspomnianego cyklu Motocyklowych Mistrzostw Świata datuje się na 1965 rok. Wyścig klasy 500ccm rozegrany został wtedy na 14-kilometrowej pętli ulicznej, na dystansie 13 okrążeń. W 1975 roku tor skrócono do 11km, aby poprawić bezpieczeństwo. Ostatnie uliczne grand prix to rok 1977.

Kliknij, aby pominąć reklamy

Nowopowstały tor pierwszy raz użyto dopiero w 1987 roku, i rozgrywano na nim wyścigi najpierw o GP Czechosłowacji (do 1991), a po zmianach ustrojowych o GP Czech (od 1993). Od tego momentu wyścig cały czas jest obecny w kalendarzu i wszystko wskazuje na to, że mimo perturbacji, dalej w nim pozostanie.

Tor cieszy się wielką sympatią zawodników i kibiców. To typowy „naturalny” tor, umożliwia fanom dobry widok na kluczowe sekcje toru. Nitka toru zawiera wiele różnic wysokości na krótkim dystansie, poprowadzona jest bowiem przez porośnięte drzewami wzgórza.

Automotodrom Brno
Brno, Czechy – zobacz w Google Maps
Adres strony www: www.automotodrombrno.cz

O torze:
Długość: 5403m
Szerokość: 15m
Lewe zakręty: 6
Prawe zakręty: 8
Najdłuższa prosta: 636m
Zbudowany: 1987
Zmodyfikowany: 1996

Rekordy:
Pole Position: 1m54.596s (169.7 Km km/h) Marc Marquez (Honda, 2016)
Okrążenie wyścigu: 1m 56.027s (167.6 km/h) Dani Pedrosa (Honda, 2014)
Wyścig: 41m07.728s (166.6 km/h) Andrea Dovizioso (Ducati, 2018)
Zwycięzca z 2019 roku: Marc Marquez (Honda)

Kliknij, aby pominąć reklamy

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

komentarze 2

  1. Można spodziewać się zmiany układu sił (podobnie jak w wyścigach w Austrii) , i podejrzewam że Ducati będzie szybsze od Yamahy , również podejrzewam że KTM będzie trochę w czubie

  2. Uwielbiam tor Brno ,bywałem tam wiele razy , pamiętam jak Aleks Barros w zakręcie #12 , zgruzował swoją Hondę ,,współczuję mu ,bo to nie jest fajne dla zawodnika ,natomiast widok latającego moto ,,,,bezcenny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
154 zapytań w 1,320 sek