Przepisy doprecyzowane po chaosie na starcie w USA
Od teraz zawodnicy MotoGP muszą jeszcze uważniej przestrzegać reguł startowych. Po kontrowersjach związanych z Grand Prix Ameryk wprowadzono do regulaminu poprawki mające na celu wyeliminowanie niejasności i ograniczenie niebezpiecznych sytuacji tuż przed rozpoczęciem wyścigu.
Podczas GP Ameryk Marc Marquez w ostatniej chwili udał się do alei serwisowej, by zmienić motocykl, a jego ruch zainspirował kilku innych zawodników do podobnego manewru. Skutkiem było opóźnienie startu – organizatorzy uznali, że sytuacja wymaga interwencji ze względów bezpieczeństwa. Po wyścigu pojawiły się nagrania, na których widać, jak Marquez omawia swój plan z szefem mechaników Marco Rigamontim oraz menedżerem Ducati Lenovo Team, Davidem Tardozzim. Marquez był przekonany, że jeśli zmieni motocykl przed okrążeniem rozgrzewkowym, a start nie zostanie opóźniony, to nie dostanie kary długiego okrążenia, a jedynie będzie musiał ruszyć z końca stawki.
Szybko jednak sytuację skomentował dyrektor wyścigów MotoGP, Mike Webb: „Gdyby start odbył się zgodnie z planem, Marquez otrzymałby karę podwójnego długiego okrążenia” – wyjaśnił. W efekcie zasady zostały doprecyzowane – obecnie jasno wskazano, że za naruszenie procedury startowej lub jej zakłócenie grozi podwójna kara długiego okrążenia.
Nowy regulamin szczegółowo określa, w jakich przypadkach zawodnik będzie musiał wystartować z alei serwisowej, a mimo to utrzyma swoje miejsce na polu startowym – o ile zdąży opuścić pit lane przed jego zamknięciem oraz dotrze na pole startowe przed samochodem bezpieczeństwa. W przeciwnym razie ruszy z alei serwisowej.
Do sytuacji karanych zaliczają się m.in.:
-
niepojawienie się zawodnika na polu startowym po otwarciu alei serwisowej;
-
przepchnięcie motocykla z pola do pit lane po wywieszeniu tablicy z informacją o trzech minutach do startu;
-
oraz – w szczególnych przypadkach – zjazd do alei pod koniec okrążenia rozgrzewkowego.
W tej ostatniej sytuacji – dopuszczalnej jedynie w klasie MotoGP – zawodnik może wymienić motocykl lub opony, jeśli wyścig został oficjalnie ogłoszony jako mokry lub gdy podczas okrążenia rozgrzewkowego wywieszono białą flagę. Nie wiąże się to z karą, ale zawodnik musi wystartować z pit lane. Co ważne – w takiej sytuacji zabronione jest korzystanie nie tylko z launch control, ale również z wszelkich urządzeń wspomagających start.
Innym przypadkiem, który może skutkować karą dwóch długich okrążeń, jest próba przepchnięcia motocykla do alei serwisowej w ciągu jednej minuty od rozpoczęcia okrążenia rozgrzewkowego, jeśli zawodnik nie był w stanie wystartować w tym czasie. Warunkiem zachowania miejsca na polu startowym jest jednak wyjazd z pit lane przed jego zamknięciem.
Jeśli więcej niż dziesięciu zawodników znajdzie się na starcie w alei serwisowej, przewiduje się anulowanie dotychczasowego rozpoczęcia i uruchomienie nowej procedury według zasad „quick start”.
Źródło: crash.net



