Po prezentacji zespołu Fiat Yamaha na Sepang przepytany pod kątem przyszłego sezonu został cały zespół rozpoczynając od Valentino, poprzez Jorge aż do szefów zespołu. Prezentujemy wywiad z aktualnym wicemistrzem sezonu 2009.
Każdy oczekuje, żPo prezentacji zespołu Fiat Yamaha na Sepang przepytany pod kątem przyszłego sezonu został cały zespół rozpoczynając od Valentino, poprzez Jorge aż do szefów zespołu. Prezentujemy wywiad z aktualnym wicemistrzem sezonu 2009.
Każdy oczekuje, że rywalizacja między Tobą a Valentino będzie jeszcze silniejsza w tym roku. Jak zamierzasz sobie z tym radzić?
Myślę, że nasze współzawodnictwo nie jest osobiste, jedynie ograniczone do kwestii sportu. Dla mnie to normalne: obaj chcemy wygrać i jesteśmy w tym samym zespole. Rok temu mieliśmy bardzo kulturalny i dobry związek z mediami. Oczekuję że w tym roku będzie identycznie.
Kto jest Twoim największym rywalem w tym roku i dlaczego?
Nie wiem. Teoretycznie Valentino, Casey, Dani i ja to zawodnicy, którzy powinni walczyć o zwycięstwo, ale jestem pewien, iż istnieje taka możliwość, że ktoś inny będzie walczył z nami.
Czy Twoim celem jest zdobycie mistrzostwa w tym sezonie? Usatysfakcjonuje Cię ponownie drugie miejsce?
Tak, byłbym zadowolony z drugiej pozycji. Nawet taka pozycja jest bardzo trudna do wywalczenia, szczególnie teraz gdy ścigam się z fantastycznymi zawodnikami. Tak czy siak będę chciał wygrać ale nie ma ciśnienia aby było to już mistrzostwo. Muszę być cierpliwy.
W poprzednim roku popełniłeś kilka błędów. Czego się dzięki nim nauczyłeś i jak będziesz unikał ich powtórzenia?
Uważam, że w poprzednim sezonie problemem było to, że wszyscy czterej zawodnicy jeździli w swoim limicie w każdym wyścigu, a w takich warunkach ciężko jest zawsze dojeżdżać do mety. To prawda, że popełniłem kilka błędów w strategii lub koncentracji i będę próbował ich uniknąć w tym roku ale jestem całkiem usatysfakcjonowany moim sezonem 2009.
Twój pierwszy rok w MotoGP był spektakularny ale włączyło się w to mnóstwo kontuzji. Po takim sezonie wzlotów i upadków, oczekiwałeś że w trakcie drugiego roku będziesz aż tak silny?
Miałem nadzieję aby być bardziej regularnym i szybszym. Po raz kolejny w tym roku będę starał się być jeszcze lepszym ale wiesz, to może się nie udać. I jeśli nie możesz być lepszym to możesz zacząć się załamywać psychicznie. Tak więc będę próbował po raz kolejny i spróbuję poprawić moje osiągi.
Gdzie chcesz się poprawić w tym sezonie? Czy są jakieś specyficzne obszary, na których chcesz się skupić aby być mocniejszym zawodnikiem?
Tak, rzeczywiście uważam, że moje starty nie są najlepsze. Tej zimy ciężko trenowałem aby poprawić się w tej kwestii, ponieważ jeśli dobrze rozpoczniesz wyścig, później unikasz wielu problemów…
Czy wnioskowałeś o jakieś usprawnienia w M1-ce, specjalnie pod Ciebie, tak aby bardziej pasowała do Twojego stylu jazdy?
Jeśli wiesz, jedną z moich najważniejszych cech jako zawodnika jest to, że potrafię zaadoptować swój styl jazdy całkiem szybko, więc z tego powodu nie uważam, że potrzebowałem zmiany wielu rzeczy przez moich inżynierów. Valentino ma więcej doświadczenia i jest bardzo dobrym zawodnikiem, więc mam nadzieję, że to on dobrze rozwinie M1-kę.
Jeśli powtórzyłby się wyścig z Barcelony z 2009, czy myślisz że teraz wiedziałbyś już jak pokonać Valentino?
Tak naprawdę nie mam pojęcia co mógłbym zrobić gdyby sytuacja się powtórzyła. Jedną rzeczą jest to co sobie wyobrażasz, żebyś zrobił, a drugą to co naprawdę stałoby się w wyniku zmiany jednej reakcji. Oglądałem wiele filmów z wyprzedzeń i może mogłem trochę bardziej zamknąć linię. Ale jak mówiłem, nie wiemy co stałoby się potem…
Tego roku będziesz miał nowego managera i nowego technika od danych. Czy oczekujesz jakichś zmian w pracy zespołu i czego oczekujesz od jego nowych członków?
Jedną z największych zmian jest to, że mam nowego managera. Przez ostatnie dwa lata miałem Daniele Romagnoli, który był świetnym w swojej roli, pracował bardzo ciężko i osiągaliśmy razem dobre wyniki. Przez wiele powodów musieliśmy zmienić osobę na tym stanowisku i teraz mam Wilco Zeelenberg’a, który może mi dać wiele dobrych rad, których Daniele nie mógł, ponieważ Wilco jest byłym zawodnikiem i z pewnością ma więcej wiedzy w kwestii samego ścigania się. Jak mówiłeś, mamy też nowego inżyniera, którym jest Davide Marelli i mam nadzieję, że nasza wspólna praca dobrze się ułoży.
Po dwóch sezonach, czy czujesz że masz większą rolę w rozwoju motocykla?
Tak, jestem bardziej przygotowany do tej roli, ponieważ mam więcej doświadczenia i wiem więcej na temat motocykla. Mogę rozmawiać z inżynierami z większą wiedzą na temat tej pracy. Valentino wciąż jest liderem rozwoju maszyny ale Furusawa wie, że ja też muszę jak najszybciej rozpocząć tą ciężką pracę w interesie swoim i Yamahy.
Rok temu było wiele spekulacji na temat Twojego kontraktu. Czy czujesz się szczęśliwy w teamie w tym momencie?
Tak, jestem bardzo zadowolony. Zawsze byłem w Yamasze. Od pierwszego momentu, kiedy do nich dołączyłem przywitali mnie jak członka rodziny, zaś atmosfera w garażu jest perfekcyjna. Dla mnie idealnie byłoby zostać z Yamahą na dłużej. Zobaczymy.
Co myślisz o niektórych komentarzach Valentino na temat Waszej wspólnej przyszłości w zespole? Chcesz dzielić z nim garaż?
Tak, jestem szczęśliwy dzieląc garaż z Valentino. Uważam, że nie ma innego zawodnika od którego mógłbym się więcej nauczyć. W ogólności jesteśmy najlepszym zespołem w MotoGP.
Co myślisz na temat debiutantów w tym sezonie?
Będąc szczerym, nie oczekiwałem że MotoGP może mieć bardziej utalentowanych zawodników niż dwa lata temu, ale wygląda na to że w tym sezonie będzie to o wiele szybsza kategoria. Na pewno przyjście Spiesa, Bautisty, Barbery i Aoyamy spowoduje, że show jakim jest wyścig MotoGP będzie jeszcze bardziej interesujące zarówno dla kibiców jak i zawodników.
Czy myślisz, że Simoncelli lub Spies mogą zrobić tak duże wejście jakie Ty miałeś w 2008?
Tak, dlaczego nie? Są Mistrzami Świata, są młodzi, bardzo szybcy i chcą być szybcy także w MotoGP tak wcześnie jak to tylko możliwe. Może nie będzie to łatwe, aby mieć lepszy debiut niż ja miałem, ponieważ wygrałem Pole Position, a wyścig ukończyłem na drugim miejscu ale jeśli się nie rozwalą, to mogą nawet poprawić mój końcowy rezultat.