Quartararo: „Yamaha przez zimę poprawiła się bardziej niż przez 5 lat”

Fabio Quartararo twierdzi, że Yamaha poprawiła osiągi bardziej tej zimy niż przez pięć ostatnich lat razem wziętych. Jego tempo na testach w Sepang potwierdza te słowa – Francuz był jedynym zawodnikiem, który rywalizował z Ducati, kończąc testy na trzecim miejscu, zaledwie 0,231 sekundy za Alexem Márquezem.
Jego najlepsze okrążenie wyniosło 1:56.724s, co stanowi ogromną poprawę względem czasu kwalifikacyjnego 1:57.592s z Grand Prix Malezji w listopadzie. Zdaniem Quartararo, ten progres jest większy niż łączne postępy Yamahy od 2019 roku.
„Moje najszybsze okrążenie w zeszłym roku w kwalifikacjach to 1:57.5s, więc różnica wynosi ponad osiem dziesiątych sekundy” – wyjaśnił. „Od 2019 do 2024 poprawiliśmy się o sześć dziesiątych, a od 2024 do 2025 o osiem dziesiątych. Oczywiście możemy być zadowoleni. Musimy jednak zachować spokój – to tylko testy, ale wynik jest naprawdę obiecujący.”
Zawodnik był też zadowolony z tempa długich przejazdów, choć przyznał, że Ducati wciąż ma przewagę. „W zeszłym roku byliśmy tu na 11. i 12. miejscu, a teraz patrzymy na tempo Marca (Marqueza), Pecco (Bagnai) i Alexa (Marqueza). Myślę, że różnica jest nadal spora, ale jestem zadowolony, zwłaszcza że nie było to jedno szybkie okrążenie, lecz także dobre tempo długiego przejazdu.”
Głównym problemem Yamahy w 2024 roku były kwalifikacje – Quartararo często startował z odległych miejsc, co utrudniało walkę w wyścigu. „Jedno szybkie okrążenie było naszym największym problemem w zeszłym roku, bo zawsze zaczynaliśmy bardzo daleko i trudno było wyprzedzać. Teraz, zanim wykonałem pierwszą próbę czasową, wiedziałem, że zrobię 1:56s. W zeszłym roku zakładałeś nową oponę i nie miałeś pojęcia, jaki wynik uzyskasz.”
Yamaha poprawiła także prędkość silnika, co może pomóc w pierwszych wyścigach. „Tempo wyścigowe nigdy nie było problemem – prawdziwy problem to start z piętnastego miejsca, co sprawiało, że wyprzedzanie było niemal niemożliwe. Teraz także nasz silnik jest trochę szybszy, więc zobaczymy w pierwszych wyścigach, jak sobie poradzimy.”
Źródło: crash.net
Często problemem w kwalifikacjach u Fabio było to że odpuszczał, mogąc zrobić jeszcze jedno okrążenie 😏
Zgoda, że odpuszczał, ale z tego co pamiętam to Yamaha miała duży problem z przyczepnością i zjadaniem tylnej opony w tempie kwalifikacyjnym i po jednym okrążeniu był już śmietnik.
Jak Fabio dostanie konkurencyjny pakiet na pewno napsuje krwi Ducati. Fajnie, bo przykro było patrzeć jak tak duży talent bije się tylko o pierwszą dziesiątkę.