Valentino Rossi, Casey Stoner i Dani Pedrosa kompletnie zdominowali erę motocykli o pojemności 800cc. Liczby mówią bowiem same za siebie, a ta trójka zostawiła innym przysłowiowe „okruszki po torcie”.
Dotychczas rozegrano 36 wyścigów, podczas Valentino Rossi, Casey Stoner i Dani Pedrosa kompletnie zdominowali erę motocykli o pojemności 800cc. Liczby mówią bowiem same za siebie, a ta trójka zostawiła innym przysłowiowe „okruszki po torcie”.
Dotychczas rozegrano 36 wyścigów, podczas których zawodnicy używali maszyn o poj. do 800cc. Aż w 33 z nich wygrywał któryś z wyżej wymienionej trójki! Oznacza to, że Włoch, Australijczyk i Hiszpan kończyli 91,7% rund na najwyższym stopniu podium! Tylko w GP Francji 2007 (Chris Vermeulen), GP Japonii 2007 (Loris Capirossi) oraz w tegorocznej GP Portugalii (Jorge Lorenzo) triumfował ktoś inny.
W obliczu tego, jak często wygrywa Rossi, Stoner lub Pedrosa wydaje się, że w przyszłym roku procent ich zwycięstw może być jeszcze bliższy 100%…
Zarówno w Grand Prix Francji jak i Grand Prix Japonii w sezonie 2007, Vermeulen i Capirossi wygrywali, gdy w środku wyścigu spadł deszcz i zawodnicy musieli zmieniać maszyny. W takich sytuacjach tabela wywraca się do góry nogami i każdy wynik jest możliwy. Jeśli chodzi o zeszłoroczną rundę w Portugalii, Lorenzo wygrał bez wątpienia dzięki talentowi i rewelacyjnej wówczas dyspozycji opon Michelin. „Por Fuera” wykazał się jednak wielkim opanowaniem, a manewr wyprzedzania Rossi’ego na najwolniejszej szykanie w całym kalendarzu mistrzostw, z pewnością zapadł wielu Fanom w pamięci.
Po ogłoszeniu decyzji o wprowadzeniu jednego dostawcy opon w sezonie 2009, wielu zawodników obawiało się, że ich potrzeby zostaną „przyćmione” przez te, jakie mają liderzy (czyli właściwie Stoner, Rossi i Pedrosa). Można się domyślić, że gumy będą rozwijane „pod najlepszych”.
Serwisowi GPOne.com udało się zauważyć pewną ciekawostkę. W dziewięciu z 36 rozegranych wyścigach, w których maszyny miały pojemność 800cc, całe podium zajmowali właśnie Casey, Valentino i Dani. Warto jednak dodać, że w czterech niżej wymienionych rundach roku 2008 Pedrosa używał gum Michelin, a na torach Motegi i Ricardo Tormo jeździł na Bridgestone’ach:
GP i rok — miejsca na podium (od pierwszego):
Katar 2007 – Stoner, Rossi, Pedrosa
Katalonia 2007 – Stoner, Rossi, Pedrosa
Portugalia 2007 – Rossi, Stoner, Pedrosa
Chiny 2008 – Rossi, Stoner, Pedrosa
Włochy 2008 – Rossi, Stoner, Pedrosa
Katalonia 2008 – Pedrosa, Rossi, Stoner
Wielka Brytania 2008 – Stoner, Rossi, Pedrosa
Japonia 2008 – Rossi, Stoner, Pedrosa
Walencja 2008 – Stoner, Pedrosa, Rossi
Na koniec warto też dodać, że to trio: Australijczyk, Włoch i Hiszpan w 27 z 36 rund (co stanowi 75%) zaczynali wyścigi z Pole Position. W tej statystyce jest więc lepiej niż w tej, gdzie pod uwagę brane były zwycięstwa. Poza Pedrosą, Rossim i Stonerem pierwszą pozycję startową zdobywali: Jorge Lorenzo (cztery), Colin Edwards (trzy), Chris Vermeulen (jedno) i Nicky Hayden (jedno).
Źródło: www.gpone.com