Chociaż od zakończenia sezonu 2011 w Motocyklowych Mistrzostwach Świata minęło już nieco czasu, to my raz jeszcze powrócimy do ostatniego cyklu zmagań z motocyklami o pojemności 800cc. Oto ciekawe statystyki z minionego roku w MotoGP.
W statystykach tych bierzemy pod uwagę wiele rzeczy, a zawodnicy ułożeni są zgodnie z ich pozycjami w klasyfikacji generalnej. W podsumowaniu tym nie bierzemy jednak pod uwagę kierowców, którzy startowali na zastępstwie lub z dzikimi kartami. Jednym słowem, tym razem liczą się tylko jeźdźcy etatowi… Z powodu tragicznych wydarzeń z Malezji, analizując wyniki wyścigowe uznajemy, że zawodnicy nie startowali do owych, feralnych, niedzielnych zmagań na torze Sepang.
I Na sam początek naszego podsumowania, przedstawiamy podstawowe dane sezonu 2011, czyli kolejno ile zawodnicy wywalczyli: zwycięstw, podiów, Pole Position oraz najszybszych okrążeń w wyścigu.
1. Casey Stoner: 10 (zwycięstw), 16 (podiów); 12 (Pole Position); 7 (naj. okrążeń)
2. Jorge Lorenzo: 3 (zwycięstwa); 10 (podiów); 2 (Pole Position); 2 (naj. okrążenia)
3. Andrea Dovizioso: 0 (zwycięstw); 7 (podiów); 0 (Pole Position); 1 (naj. okrążenie)
4. Dani Pedrosa: 3 (zwycięstwa); 9 (podiów); 2 (Pole Position); 4 (naj. okrążenia)
5. Ben Spies: 1 (zwycięstwo); 4 (podia); 0 (Pole Position); 1 (naj. okrążenie)
6. Marco Simoncelli: 0 (zwycięstw); 2 (podia); 2 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
7. Valentino Rossi: 0 (zwycięstw); 1 (podium); 0 (Pole Position); 1 (naj. okrążenie)
8. Nicky Hayden: 0 (zwycięstw); 1 (podium); 0 (Pole Position); 1 (naj. okrążenie)
9. Colin Edwards: 0 (zwycięstw); 1 (podium); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
10. Hiroshi Aoyama: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
11. Hector Barbera: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
12. Cal Crutchlow: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
13. Alvaro Bautista: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
14. Karel Abraham: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
15. Toni Elias: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
16. Randy de Puniet: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
17. Loris Capirossi: 0 (zwycięstw); 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
II Teraz przedstawiamy najlepszy i najgorszy finisz danego zawodnika w wyścigu. Pod uwagę nie są jednak brane rundy nieukończone.
1. Casey Stoner: pierwszy – trzeci
2. Jorge Lorenzo: pierwszy – szósty
3. Andrea Dovizioso: drugi – dwunasty
4. Dani Pedrosa: pierwszy – ósmy
5. Ben Spies: pierwszy – szósty
6. Marco Simoncelli: drugi – dwunasty
7. Valentino Rossi: trzeci – dziesiąty
8. Nicky Hayden: trzeci – czternasty
9. Colin Edwards: trzeci – trzynasty
10. Hiroshi Aoyama: czwarty – piętnasty
11. Hector Barbera: szósty – dwunasty
12. Cal Crutchlow: czwarty – czternasty
13. Alvaro Bautista: piąty – trzynasty
14. Karel Abraham: siódmy – trzynasty
15. Toni Elias: ósmy – szesnasty
16. Randy de Puniet: szósty – czternasty
17. Loris Capirossi: dziewiąty – trzynasty
III Tym razem przedstawiamy najlepszy i najgorszy wynik danego zawodnika w sesji kwalifikacyjnej. Pod uwagę nie są oczywiście brane rundy, w których poszczególny kierowca nie brał udziału.
1. Casey Stoner: pierwszy – czwarty
2. Jorge Lorenzo: pierwszy – piąty
3. Andrea Dovizioso: trzeci – ósmy
4. Dani Pedrosa: pierwszy – ósmy
5. Ben Spies: drugi – ósmy
6. Marco Simoncelli: pierwszy – siódmy
7. Valentino Rossi: szósty – szesnasty
8. Nicky Hayden: szósty – piętnasty
9. Colin Edwards: czwarty – piętnasty
10. Hiroshi Aoyama: siódmy – piętnasty
11. Hector Barbera: szósty – czternasty
12. Cal Crutchlow: szósty – czternasty
13. Alvaro Bautista: czwarty – piętnasty
14. Karel Abraham: siódmy – trzynasty
15. Toni Elias: szósty – siedemnasty
16. Randy de Puniet: czwarty – szesnasty
17. Loris Capirossi: ósmy – siedemnasty
IV Poniżej przedstawiam ilość wyścigów, których dany zawodnik nie ukończył. „0” oznacza, że jeździec dojechał do mety każdego wyścigu, w którym wziął udział.
* – zawodnik nie startował we wszystkich siedemnastu wyścigach sezonu
1. Casey Stoner: 1
2. Jorge Lorenzo: 1*
3. Andrea Dovizioso: 1
4. Dani Pedrosa: 2*
5. Ben Spies: 3*
6. Marco Simoncelli: 3*
7. Valentino Rossi: 3
8. Nicky Hayden: 2
9. Colin Edwards: 1*
10. Hiroshi Aoyama: 2
11. Hector Barbera: 2*
12. Cal Crutchlow: 5*
13. Alvaro Bautista: 5*
14. Karel Abraham: 5*
15. Toni Elias: 4
16. Randy de Puniet: 7
17. Loris Capirossi: 5*
V Komu z zawodników poszło lepiej w wyścigu niż w kwalifikacjach? Kto po zgaśnięciu czerwonych świateł spadł kilka pozycji niżej? Poniżej przedstawiamy średnią pozycję kierowcy w kwalifikacjach i w wyścigu.
„K” = średnia pozycja w kwalifikacjach;
„W” = średnia pozycja w wyścigu
1. Casey Stoner: drugi (K) – drugi (W)
2. Jorge Lorenzo: trzeci (K) – trzeci (W)
3. Andrea Dovizioso: piąty (K) – czwarty (W)
4. Dani Pedrosa: trzeci (K) – trzeci (W)
5. Ben Spies: czwarty (K) – piąty (W)
6. Marco Simoncelli: trzeci (K) – siódmy (W)
7. Valentino Rossi: dziesiąty (K) – ósmy (W)
8. Nicky Hayden: dziewiąty (K) – ósmy (W)
9. Colin Edwards: ósmy (K) – dziewiąty (W)
10. Hiroshi Aoyama: dwunasty (K) – dziesiąty (W)
11. Hector Barbera: jedenasty (K) – jedenasty (W)
12. Cal Crutchlow: dziesiąty (K) – dwunasty (W)
13. Alvaro Bautista: dziesiąty (K) – dwunasty (W)
14. Karel Abraham: trzynasty (K) – dwunasty (W)
15. Toni Elias: piętnasty (K) – dwunasty (W)
16. Randy de Puniet: jedenasty (K) – trzynasty (W)
17. Loris Capirossi: czternasty (K) – trzynasty (W)
Czytaj dalej >>
VI Poniżej przedstawiamy średnią ilość punktów wywalczonych przez danego kierowcę w pierwszych dziewięciu tegorocznych rundach, porównując z tymi wywalczonymi w pozostałych ośmiu wyścigach. Aby zawodnik mógł zostać do tej klasyfikacji, musiał wziąć udział w minimum czternastu zmaganiach.
1. Casey Stoner: 19 – 23
2. Jorge Lorenzo: 17 – 13
3. Andrea Dovizioso: 15 – 12
4. Dani Pedrosa: 10 – 16
5. Ben Spies: 9 – 11
6. Marco Simoncelli: 7 – 10
7. Valentino Rossi: 11 – 5
8. Nicky Hayden: 9 – 6
9. Colin Edwards: 7 – 6
10. Hiroshi Aoyama: 6 – 5
11. Hector Barbera: 5 – 4
12. Cal Crutchlow: 4 – 5
13. Alvaro Bautista: 4 – 4
14. Karel Abraham: 5 – 3
15. Toni Elias: 4 – 3
16. Randy de Puniet: 2 – 4
17. Loris Capirossi: 2 – 3
VII Teraz porównujemy wyniki zespołów fabrycznych oraz zespołów satelickich. Udało się też wyliczyć średnią różnicę w kwalifikacjach i w wyścigach, dzielącą wynik najlepszego zawodnika jeżdżącego w fabrycznym zespole, z najwyżej sklasyfikowanych kierowcą, który jeździł w teamie satelickim. Jeśli chodzi o QP, to spore starty kierowców satelickich maskował, jeżdżący na fabrycznej maszynie w niefabrycznym teamie, Marco Simoncelli. W wyścigach tymczasem tak duża strata spowodowana jest w dużej mierze przez fantastyczne tempo, jakie notowali zazwyczaj zwycięzcy (głównie Casey Stoner).
Zawodnicy fabryczni: 17 (zwycięstw), 48 (podiów), 17 (Pole Position), 17 (naj. okrążeń)
Zawodnicy sateliccy: 0 (zwycięstw), 3 (podia), 2 (Pole Position), 0 (naj. okrążeń)
Średnia różnica między najszybszym zawodnikiem fabrycznym a satelickim w kwalifikacjach: 0.581sek
Średnia różnica między najszybszym zawodnikiem fabrycznym a satelickim w wyścigach: 22.797sek
VIII W tym miejscu porównamy wyniki zawodników z sezonu 2011 z tymi z roku 2010. Zestawiliśmy tu ilość zwycięstw, podiów, Pole Position, najszybszych okrążeń w wyścigu oraz punktów. Pod uwagę są tu oczywiście brani jeźdźcy, którzy ścigali się w obu tych sezonach w kategorii MotoGP.
„+” zawodnik w sezonie 2011 uzyskał lepszy wynik niż w poprzednim
„=” zawodnik w sezonie 2011 uzyskał taki sam wynik jak w poprzednim
„-” zawodnik w sezonie 2011 uzyskał gorszy wynik niż w poprzednim
Casey Stoner: +7 (zwycięstw), +7 (podiów); +8 (Pole Position); +4 (naj. okrążenia); +125 (pkt.)
Jorge Lorenzo: -6 (zwycięstw); -6 (podiów); -5 (Pole Position); –2 (naj. okrążenia); -123 (pkt.)
Andrea Dovizioso: = (zwycięstw); = (podiów); -1 (Pole Position); = (naj. okrążeń); +22 (pkt.)
Dani Pedrosa: -1 (zwycięstwo); = (podiów); –2 (Pole Position); –4 (naj. okrążenia); -26 (pkt.)
Ben Spies: +1 (zwycięstwo); +2 (podia); -1 (Pole Position); +1 (naj. okrążenie); = (pkt.)
Marco Simoncelli: = (zwycięstw); +2 (podia); +2 (Pole Position); = (naj. okrążeń); 14 (pkt.)
Valentino Rossi: -2 (zwycięstwa); -9 (podiów); -1 (Pole Position); -1 (naj. okrążenie); -94 (pkt.)
Nicky Hayden: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); +1 (naj. okrążenie); -31 (pkt.)
Colin Edwards: = (zwycięstw); +1 (podium); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); +6 (pkt.)
Hiroshi Aoyama: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); +45 (pkt.)
Hector Barbera: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); -8 (pkt.)
Alvaro Bautista: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); -18 (pkt.)
Randy de Puniet: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); -67 (pkt.)
Loris Capirossi: = (zwycięstw); = (podiów); = (Pole Position); = (naj. okrążeń); -1 (pkt.)
IX Teraz porównamy wyniki poszczególnych zespołów w sezonie 2011. Bierzemy pod uwagę ilość zwycięstw, podiów, Pole Position oraz najszybszych okrążeń w wyścigu.
1. Repsol Honda Team: 13 (zwycięstw), 32 (podia); 14 (Pole Position); 12 (naj. okrążeń)
2. Yamaha Factory Racing: 4 (zwycięstw), 14 (podiów); 2 (Pole Position); 2 (naj. okrążeń)
3. Ducati Marlboro Team: 0 (zwycięstw), 2 (podia); 0 (Pole Position); 2 (naj. okrążeń)
4. San Carlo Honda Gresini: 0 (zwycięstw), 2 (podia); 2 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
5. Monster Yamaha Tech3: 0 (zwycięstw), 1 (podium); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
6. Pramac Racing Team: 0 (zwycięstw), 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
7. Mapfre Aspar Team MotoGP: 0 (zwycięstw), 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
8. Rizla Suzuki MotoGP: 0 (zwycięstw), 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
9. Cardion AB Motoracing: 0 (zwycięstw), 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
10. LCR Honda MotoGP: 0 (zwycięstw), 0 (podiów); 0 (Pole Position); 0 (naj. okrążeń)
X A na koniec mała niespodzianka. Przedstawiamy Wam statystyki z nieco innej „beczki”, a więc te, być może, bardziej ciekawe. Zawsze chcieliście wiedzieć kto przejechał najwięcej kilometrów podczas treningów wolnych połączonych z kwalifikacjami czy warm-upem? A może zastanawia Was, kto przejechał najwięcej kółek na pierwszym miejscu?
7750.330 km – najwięcej wykonanych kilometrów podczas treningów – Andrea Dovizioso
1911.695 km – najwięcej wykonanych kilometrów w wyścigach – Casey Stoner
350 – największa ilość punktów wśród zawodników – Casey Stoner
246 – największa ilość okrążeń na pierwszej pozycji – Casey Stoner
16 – największa ilość ukończonych wyścigów – Casey Stoner i Andrea Dovizioso
19.339 sek – największa przewaga zwycięzcy wyścigu nad drugim zawodnikiem na mecie – Grand Prix Hiszpanii, Jorge Lorenzo
0.069 – najmniejsza przewaga zwycięzcy wyścigu nad drugim zawodnikiem na mecie – Grand Prix Walencji, Casey Stoner
1.014 sek- największa przewaga zdobywcy Pole Position nad drugim zawodnikiem w kwalifikacjach – Grand Prix Walencji, Casey Stoner
0.009 sek – najmniejsza przewaga zdobywcy Pole Position nad drugim zawodnikiem w kwalifikacjach – Dutch TT, Marco Simoncelli
10 – największa ilość zwycięstw – Casey Stoner
6 – największa ilość drugich miejsc – Jorge Lorenzo
5 – największa ilość trzecich miejsc – Casey Stoner
7 – największa ilość najszybszych okrążeń w wyścigu – Casey Stoner
12 – największa ilość Pole Position – Casey Stoner