Testy motocykli 850ccm zakazane w tym sezonie

W świecie MotoGP zbliża się poważna zmiana techniczna, jednak kibice i zespoły będą musieli jeszcze trochę poczekać. Jak ogłoszono, producenci uzgodnili wspólnie, że motocykle nowej generacji, wyposażone w silniki o pojemności 850cc, nie będą testowane przed końcem sezonu 2025. Testowanie takich maszyn będzie możliwe dopiero po ostatnim wyścigu sezonu.

„Zawarto porozumienie pomiędzy producentami, że motocykle w specyfikacji na sezon 2027 nie będą testowane w trakcie sezonu 2025. Oznacza to, że testowanie motocykla zgodnego ze specyfikacją na rok 2027 będzie dozwolone dopiero od 17 listopada 2025 roku.”

Kliknij, aby pominąć reklamę

To dokładnie dzień po ostatniej rundzie mistrzostw świata w Walencji, co nie jest przypadkiem. Dzięki temu żaden zespół nie zyska przewagi dzięki wcześniejszemu rozpoczęciu testów. Informacja została potwierdzona przez Komisję Grand Prix, w której skład wchodzą FIM, IRTA, MSMA oraz Dorna – podmioty odpowiedzialne za regulacje i organizację MotoGP.

Nowe przepisy wejdą w życie od sezonu 2027 i przyniosą znaczne zmiany technologiczne. Obniżenie pojemności z 1000cc do 850cc ma na celu zmniejszenie osiągów motocykli, które stają się coraz szybsze i trudniejsze do opanowania na obecnych torach – szczególnie w kontekście długości stref bezpieczeństwa. Dodatkowo zakazane zostaną systemy regulujące wysokość motocykla podczas jazdy (ride height devices), a także ograniczona zostanie aerodynamika.

Kolejną dużą zmianą będzie nowy dostawca opon. Pirelli zastąpi Michelina jako oficjalny i wyłączny partner w zakresie ogumienia dla klasy MotoGP. To istotny ruch, który może znacząco wpłynąć na zachowanie motocykli i strategie zespołów.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Obecnie obowiązuje również zamrożenie rozwoju silników – wyjątkiem są tylko zespoły objęte koncesją (tzw. kategoria D), czyli Honda i Yamaha. Reszta producentów nie może wprowadzać zmian w konstrukcji jednostek napędowych aż do końca 2026 roku. Ma to ograniczyć koszty i wyrównać szanse konkurencji.

Źródło: crash.net

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button