Testy motocykli 850ccm zakazane w tym sezonie
W świecie MotoGP zbliża się poważna zmiana techniczna, jednak kibice i zespoły będą musieli jeszcze trochę poczekać. Jak ogłoszono, producenci uzgodnili wspólnie, że motocykle nowej generacji, wyposażone w silniki o pojemności 850cc, nie będą testowane przed końcem sezonu 2025. Testowanie takich maszyn będzie możliwe dopiero po ostatnim wyścigu sezonu.
„Zawarto porozumienie pomiędzy producentami, że motocykle w specyfikacji na sezon 2027 nie będą testowane w trakcie sezonu 2025. Oznacza to, że testowanie motocykla zgodnego ze specyfikacją na rok 2027 będzie dozwolone dopiero od 17 listopada 2025 roku.”
To dokładnie dzień po ostatniej rundzie mistrzostw świata w Walencji, co nie jest przypadkiem. Dzięki temu żaden zespół nie zyska przewagi dzięki wcześniejszemu rozpoczęciu testów. Informacja została potwierdzona przez Komisję Grand Prix, w której skład wchodzą FIM, IRTA, MSMA oraz Dorna – podmioty odpowiedzialne za regulacje i organizację MotoGP.
Nowe przepisy wejdą w życie od sezonu 2027 i przyniosą znaczne zmiany technologiczne. Obniżenie pojemności z 1000cc do 850cc ma na celu zmniejszenie osiągów motocykli, które stają się coraz szybsze i trudniejsze do opanowania na obecnych torach – szczególnie w kontekście długości stref bezpieczeństwa. Dodatkowo zakazane zostaną systemy regulujące wysokość motocykla podczas jazdy (ride height devices), a także ograniczona zostanie aerodynamika.
Kolejną dużą zmianą będzie nowy dostawca opon. Pirelli zastąpi Michelina jako oficjalny i wyłączny partner w zakresie ogumienia dla klasy MotoGP. To istotny ruch, który może znacząco wpłynąć na zachowanie motocykli i strategie zespołów.
Obecnie obowiązuje również zamrożenie rozwoju silników – wyjątkiem są tylko zespoły objęte koncesją (tzw. kategoria D), czyli Honda i Yamaha. Reszta producentów nie może wprowadzać zmian w konstrukcji jednostek napędowych aż do końca 2026 roku. Ma to ograniczyć koszty i wyrównać szanse konkurencji.
Źródło: crash.net



