Zakończyły się jednodniowe testy posezonowe MotoGP w Hiszpanii. Wydarzeniem dnia były oczywiście pierwsze kontakty zawodników ze ścisłej czołówki z nowymi dla siebie motocyklami i zespołami. I tak, Jorge Martin zdążył już zaliczyć pierwszy niegroźny wypadek na Aprilii, a Marc Marquez przeskoczyć o dwie generacje Ducati by sprawdzić GP25. Ciekawie było też na końcu stawki, z uwagi na głośne debiuty w królewskiej klasie.
W testach wzięło udział 24 zawodników etatowych i testerów. Alex Márquez z zespołu Gresini Ducati na mistrzowskim GP24 przez większość dnia prowadził w tabeli czasów, pomimo wywrotki w połowie popołudnia w zakręcie #7. Francesco Bagnaia, ustępujący mistrz świata z Ducati (jadący w białych barwach), oraz Fabio Quartararo z Yamahy na chwilę zepchnęli Márqueza z pierwszej pozycji, ale numer #73 szybko odpowiedział.
Nowo koronowany mistrz świata Jorge Martin był w dobrym nastroju po swoich pierwszych okrążeniach na Aprilia RS-GP, później zaliczył jednak swoją pierwszą wywrotkę na nowym motocyklu, goniąc debiutującego w roli testera Hondy Aleixa Espargaro w zakręcie #5. Dużo poważniejszy wypadek podczas hamowania miał Enea Bastianini, całkowicie niszcząc swój motocykl KTM RC16.
Marc Márquez, podczas swoich pierwszych przejazdów na motocyklu w fabrycznych barwach Ducati, awansował na szóste miejsce, zanim spadł poza pierwszą dziesiątkę. Ośmiokrotny mistrz świata na ostatnim okrążeniu przyspieszył i ukończył dzień tuż za Bagnaią, na czwartej pozycji. Pomiędzy wszystkimi zawodnikami na Ducati, na drugiej lokacie uplasował się dziś Fabio Quartararo, który nie krył radości z kończenia sesji w ścisłej czołówce.
Debiutanci: Ai Ogura, Somkiat Chantra oraz Fermin Aldeguer również zaliczyli swoje pierwsze wywrotki w MotoGP, lecz wszyscy wyszli z nich bez szwanku. Luca Marini był wyraźnie sfrustrowany poważnym wypadkiem, który poważnie uszkodził jego motocykl Hondy. Podczas próbnego startu Aldeguer rozbił kaskiem szybę swojego Ducati. Warto wspomnieć, że kilku zawodników sprawdzało komunikację radiową wbudowaną w kask. Kolejne testy odbędą się już w lutym przyszłego roku na torze Sepang.
Wyniki testów | |||||||
Rider | Nat | Team | Time | Lap | Max (km/h) | ||
1 | = | Alex Marquez | SPA | Gresini Ducati (GP24) | 1:38.803s | 36/61 | 347.2 |
2 | = | Fabio Quartararo | FRA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.396s | 44/75 | 348.3 |
3 | = | Francesco Bagnaia | ITA | Ducati Lenovo (GP24/25) | +0.595s | 14/58 | 352.9 |
4 | ^4 | Marc Marquez | SPA | Ducati Lenovo (GP24/25) | +0.651s | 47/49 | 351.7 |
5 | ^4 | Raul Fernandez | SPA | Trackhouse Aprilia (RS-GP24) | +0.668s | 76/82 | 349.5 |
6 | ^6 | Brad Binder | RSA | Red Bull KTM (RC16) | +0.705s | 56/62 | 351.7 |
7 | ˅3 | Franco Morbidelli | ITA | VR46 Ducati (GP24) | +0.762s | 31/52 | 346.1 |
8 | ˅3 | Alex Rins | SPA | Monster Yamaha (YZR-M1) | +0.765s | 54/60 | 343.9 |
9 | ˅3 | Pedro Acosta | SPA | Red Bull KTM (RC16) | +0.768s | 28/72 | 351.7 |
10 | ˅3 | Johann Zarco | FRA | LCR Honda (RC213V) | +0.813s | 37/65 | 343.9 |
11 | ˅1 | Jorge Martin | SPA | Aprilia Racing (RS-GP24/25) | +1.056s | 44/77 | 349.5 |
12 | ˅1 | Maverick Viñales | SPA | Red Bull KTM Tech3 (RC16) | +1.084s | 56/74 | 354.0 |
13 | = | Marco Bezzecchi | ITA | Aprilia Racing (RS-GP24/25) | +1.192s | 62/84 | 349.5 |
14 | = | Aleix Espargaro | SPA | Honda Test Rider (RC213V) | +1.204s | 40/50 | 342.8 |
15 | ^3 | Joan Mir | SPA | Repsol Honda (RC213V) | +1.267s | 60/67 | 343.9 |
16 | ˅1 | Enea Bastianini | ITA | Red Bull KTM Tech3 (RC16) | +1.279s | 48/55 | 350.6 |
17 | ˅1 | Miguel Oliveira | POR | Pramac Yamaha (YZR-M1) | +1.335s | 55/60 | 345.0 |
18 | ˅1 | Luca Marini | ITA | Repsol Honda (RC213V) | +1.429s | 33/57 | 346.1 |
19 | = | Michele Pirro | ITA | Ducati Test Rider (GP24/5) | +1.683s | 45/69 | 345.0 |
20 | = | Fermin Aldeguer | SPA | Gresini Ducati (GP24)* | +1.761s | 51/58 | 347.2 |
21 | = | Ai Ogura | JPN | Trackhouse Aprilia (RS-GP24)* | +2.143s | 55/86 | 347.2 |
22 | = | Jack Miller | AUS | Pramac Yamaha (YZR-M1) | +2.222s | 51/71 | 342.8 |
23 | = | Somkiat Chantra | THA | LCR Honda (RC213V)* | +2.492s | 49/61 | 342.8 |
24 | = | Lorenzo Savadori | ITA | Aprilia Test Rider (RS-GP24/25) | +8.793s | 7/13 | 342.8 |
Źródło: crash.net
Marqez nie jeździł GP 25 w fabrycznych barwach Ducati, maszyna była cała czerwona, na dodatek w kolorze który ma inny odcień niż fabryczne malowanie z sezonu 24 – był jaśniejszy .
Marqez przez cały dzień był w okolicach 11-6 miejsca w zależności od momentu testów, swój czas który dał mu 4 lokatę uzyskał pod sam koniec dnia testowego .
Pecco Bagania chyba nikogo nie zaskoczył swoją pozycją w testach „3′.
Niespodzianką był Fabio który wykręcił drugi czas, Alex Marqez też jest tu mocny i to było widać od początku weekendu.
Dla mnie, ani ten tor, ani te testy nie są w żaden sposób miarodajne, a same maszyny przejdą jeszcze nie jedną zmianę przez przerwę zimową.
Ducati nadal potrzebuje czegoś w zakręcie i coś z top speed – bo KTM im trochę w tej chwili odjechał, a w długich zakrętach Aprillia jest wyraźnie szybsza.
Kolor Ducati MM skojarzył mi się jeszcze z ich początkami w MotoGP.
No jak ja zobaczyłem MM93 to od razu skojarzył mi się diabeł v2 z Laserowego Gniewu Dzidy :D
Mam nadzieję, że Yamaha odrobi lekcję. Mają najlepszego zawodnika w stawce. Pora dać mu sprzęt którym będzie mógł walczyc.
Yamaha powoli, ale skutecznie zaczyna składać i zgrywać cały ten pakiet z sobą razem.
Teraz mają w satelicie Millera który ma lata doświadczeń z Ducati i dwa sezuz KTM -em, więc na doświadczenie w tym co się sprawdzało, a co nie u konkurencji.
Jak już ogarną V4 będzie to przydatna wiedzą, układ gratów w ramię z silnikiem V będzie wyglądać zupełnie inaczej niż ten, kiedy siedzi tam rzędowa czwórka.
Mają więcej dni testowych i możliwość szerokich zmian.
DUCATI w tym roku musi mocno popracować nad maszyną, silnik Gp25 będzie zamrożony praktycznie na dwa sezony, więc trzeba uciec jak daleko się da konkurencji na „sterydach”.
Jak kiedyś napisał Witek- cyt: ” ….testy, których nie wygrywa Viniales są nie ważne…” 😂😂😂
Bo to prawda jest 😅
Akurat wtedy kiedy Maverick przestał wygrywać testy, producenci zaczęli się skarżyć, że jest za mało czasu na testy przez te wszystkie sprinty i inne takie. Co więcej, sam Vinales to potwierdził, bo skoro testy były za krótkie to wygrał w ich przedłużeniu zwanym wyścigiem. Przypadki? 🤔 No nie sądzę 😅
Podobno Bastianini za 3-cie miejsce w klasyfikacji zarobiły prawie 1mln.euro A dla Marqueza to nic nie znaczyło (jego wypowiedż) oprócz tego by dać wdzięczność swojej ekipie w zespole i godnie sie pożegnać Troche mi szkoda Enei ale kurcze mógł zacząć lepiej jeżdzić wcześniej Z drugiej strony to pokazuje że na torze MM nie ma kolegów i bierze co co może
Marquez jak może walczyć o zwycięstwo to walczy niezależnie od tego co mówi. To widać po nim. Być może w tym wyścigu mógł próbować, ale nie chciał sobie psuć atmosfery w boxie.
MM jest bardzo wdzięczny Gresiniemu i podkreśla to na każdym kroku. Dla prywatnego zespołu 3 miejsce ma znaczenie.
Co MM miał zrobić? Zatrzymać się i poczekać na Bestię? I może jeszcze przepuścić Martina i psuć sobie atmosferę w boksie?
No ale czy Marc też tyle dostał za 3 miejsce?
Co to ma do rzeczy? Jeśli ktoś z konkurencyjne firmy zarabia mniej od ciebie to będziesz sabotował swoją pracę i firmę? 🤦♂️