Home / MotoGP / Z bliska: Koce grzewcze na opony

Z bliska: Koce grzewcze na opony

MotoGP to nie tylko wojna inżynierów motocyklowych, lecz również bitwa producentów opon. Aby być najszybszym musisz być ‘obuty’ w najlepsze opony. Koce grzewcze na opony, których działanie polega na doprowadzeniu opon do właściwej temperaturMotoGP to nie tylko wojna inżynierów motocyklowych, lecz również bitwa producentów opon. Aby być najszybszym musisz być ‘obuty’ w najlepsze opony. Koce grzewcze na opony, których działanie polega na doprowadzeniu opon do właściwej temperatury, zamieniają zwykłą gumę w instrumenty najbardziej skomplikowanych technologii.

Dzięki kocom kierowca już od wyjazdu z pitboxu wie, że opony w jego maszynie mają pożądaną przyczepność. Jednak jak tak naprawdę działają te koce? Podgrzewanie gumy do pewnej temperatury jest rzeczą jak najbardziej normalną. Pewne materiały, aby mogły pracować jak należy, muszą działać w innych temperaturach. Koce nie mają na celu ugotowanie opon, lecz doprowadzenie ich do właściwej temperatury.

A oto kilka faktów, które pozwolą lepiej zrozumieć zasadę działania koców grzewczych na opony:

  • Sensor: Standardowy koc grzewczy doprowadza oponę do 80°C. Zajmuje to od 50 do 60-ciu minut. Od wewnątrz, na kocu zamontowany jest czujnik, który działa jak termostat. Kontroluje on temperaturę opony i wyłącza grzanie, gdy właściwa temperatura została osiągnięta.
  • Materiały: Koc grzewczy budową przypomina zwykłą kanapkę. Składa się on z pięciu różnych materiałów. Najbliżej opony znajduje się przezroczysty poliester, za którym znajdują się karbonowe włókna. To właśnie one przewodzą prąd elektryczny. Za następną warstwą przezroczystego poliestru, ułożony jest materiał termoizolacyjny. Całość opatulona jest wodoodpornym poliuretanem.
  • Produkcja: Wyprodukowanie standardowego koca grzewczego na oponę zajmuje 180 minut. Koszt dostępnych w sklepach koców waha się od 600 do 800 euro.

    Istotne liczby:

    80°C – idealna temperatura
    24 – ilość koców grzewczych, z których korzysta zespół MotoGP
    4,000 cm – długość karbonowego kabla znajdująca się w kocu
    0,800 kg – waga koca do przedniego koła
    1,200 kg – waga koca do tylnego koła

    źródło: www.gresiniracing.com

  • AUTOR: Redakcja

    Dodaj komentarz

    Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
    147 zapytań w 1,059 sek