Podczas odbywającej się w miniony weekend rundy Grand Prix Wielkiej Brytanii doszło do spotkania komisji Grand Prix, która obradowała nad kwestiami związanymi z zawodnikami debiutującymi w królewskiej klasie oraz ograniczeniami ilości silników wykorzystPodczas odbywającej się w miniony weekend rundy Grand Prix Wielkiej Brytanii doszło do spotkania komisji Grand Prix, która obradowała nad kwestiami związanymi z zawodnikami debiutującymi w królewskiej klasie oraz ograniczeniami ilości silników wykorzystywancyh przez zawodników.
Komisja w składzie: Carmelo Ezpeleta (przewodniczący Dorny), Claude Danis (FIM), Herve Poncharal (IRTA), Takanao Tsubouchi (MSMA), Alonso (Dorna) oraz Paul Butler (sekretarz posiedzenia) wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących debiutujących w klasie MotoGP kierowców.
Debiutujący zawodnik nie będzie mógł na początku swojej kariery w królewskiej klasie przystąpić do fabrycznego zespołu (nie dotyczy do zespołu Suzuki, który nie ma satelickiego teamu). Przepis ten obowiązywał będzie już od przyszłego sezonu. Aby uniknąć sytuacji, w której zespół twierdzi iż jego zawodnik nie jest debiutantem, ponieważ brał wcześniej udział w wyścigu królewskiej klasy z dziką kartą, komisja postanowiła wyjaśnić na czym polega różnica pomiędzy „debiutantem”, a „zakontraktowanym” kierowcą.
Zakontraktowany kierowca to zawodnik, który wziął udział w dziewięciu lub więcej wyścigach konkretnej klasy w ciągu jednego sezonu.
Debiutant to zawodnik, który dołącza do nowego zespołu, ale który nie był wcześniej zakontraktowanym kierowcą (według powyższej definicji) w klasie, w której zaczyna występować.
Z przepisów tych można wywnioskować, iż debiutujący kierowca po dziewięciu rozegranych wyścigach stanie się kierowcą zakontraktowanym, a co za tym idzie, ma prawo przystąpić to fabrycznego zespołu. Nie wiadomo, czy właśnie o taką sytuację chodziło komisji Grand Prix…
Przepisy dotyczące debiutantów zaczną obowiązywać dopiero od przyszłego sezonu, tj. 2010, ale punkty regulaminu dotyczące limitów ilości silników, zespoły będą musiały przestrzegać już od kolejnej rundy — Grand Prix Czech w połowie sierpnia.
Nowe przepisy mają na celu ograniczenie wydatków.
Zasady dotyczące liczby nowych silników i ich użytkowania wyglądają następująco:
- W klasie MotoGP ilość silników dostępna do wykorzystania przez każdego zawodnika jest ograniczona. W sezonie 2009 kierowca może wykorzystać maksymalnie pięć silników w trakcie kolejnych siedmiu rund Grand Prix, wliczając rundę w Czechach.
- Silniki, które mają zamiar używać zawodnicy, muszą być oznakowane i zaplombowane przez dyrektora technicznego zanim po raz pierwszy zostaną użyte. Do obowiązków zespołu należy poinformowanie dyrektora technicznego aby ten zarejestrował nowy silnik, zanim po raz pierwszy zawodnik z niego skorzysta. Raz zarejestrowany i użyty silnik przez konkretnego kierowcę, nie może następnie być użyty przez innego zawodnika, nawet jeśli jest on z tego samego zespołu. Nowy silnik uznaje się za używany w momencie kiedy po raz pierwszy zawodnik wyjedzie na nim poza granice pit-lane.
- Silniki zostaną szczelnie zamknięte za pomocą plomb i naklejek identyfikacyjnych, tak aby ich poszczególne części nie mogły być modyfikowane bez naruszenia zabezpieczeń. Wszystkie elementy dostępne bez konieczności zdejmowania plomb mogą być wymieniane. Zrywanie lub usuwanie oplombowania bez nadzoru dyrektora technicznego będzie uznawane za „przebudowanie silnika”. Silniki te będą uznawane wówczas za nowe i wliczane jako kolejne z pięciu dostępnych.
- Jeśli zawodnik z jakichkolwiek powodów (wada techniczna, wypadek, poważne uszkodzenia itp.) musi zastąpić używany silnik nowym, powiadomiony o tym powinien być dyrektor techniczny — zanim jeszcze nowy silnik zostanie użyty, w innym przypadku dyrektor wyścigu może nanieść odpowiednią karę. Uszkodzony silnik zostaje usunięty z listy przydziału, a jeśli zespół użyje go ponownie, traktowane będzie to jako użycie nowego silnika i również grozi karą.
- Nie ma limitu obwiązującego w przypadku ilości plombowania tego samego silnika, pod warunkiem, że stara plomba nie jest uszkodzona lub usunięta. Wymiana silnika na inny (nowy lub używany) zapieczętowany przez dyrektora technicznego jest dozwolona i nie podlega karze.
- Aby zapobiec używaniu silników poza wydarzeniami związanymi z MotoGP, wszystkie przydzielone silniki będą musiały być zabezpieczone, zanim opuszczą tor plombami, w miejscu, w którym ich zerwanie sugerować będzie uruchomienie silnika. W takim przypadku zespoły chcąc ponownie użyć silnik w kolejnej rundzie GP muszą zwrócić się do dyrektora technicznego o zdjęcie plomb. Jeśli dyrektor techniczny lub jego pracownicy stwierdzą naruszenie zabezpieczeń, silnik zostanie uznany za nowy oraz nałożona zostanie odpowiednia kara.
Na początku bieżącego sezonu komisja Grand Prix ogłosiła, iż karą za nieautoryzowane wykorzystanie silnika jest odjęcie 10 punktów w klasyfikacji generalnej mistrzostw.