Wczoraj w Barcelonie miało miejsce spotkanie Komisji Grand Prix. Po tym jak zdecydowano, iż w sezonie 2012 powrócą na tor motocykle o pojemności 1000 cm³, członkowie komisji obradowali nad regulacjami dotyczącymi nowych silników.
W składzie Komisji Wczoraj w Barcelonie miało miejsce spotkanie Komisji Grand Prix. Po tym jak zdecydowano, iż w sezonie 2012 powrócą na tor motocykle o pojemności 1000 cm³, członkowie komisji obradowali nad regulacjami dotyczącymi nowych silników.
W składzie Komisji Grand Prix znaleźli się: Carmelo Ezpeleta (przewodniczący Dorna Sports), Claude Danis (FIM), Herve Poncharal (IRTA) oraz Takanao Tsubouchi (MSMA). W spotkaniu towarzyszyli im ponadto: Ignacio Verneda (dyrektor FIM Sports), Javier Alonso (Dorna) oraz sekretarz posiedzenia – Paul Butler.
W grudniu ubiegłego roku oficjalnie potwierdzono powrót motocykli 1000 cm³ do królewskiej klasy w sezonie 2012. W następstwie tej decyzji, ponownie zebrać się musiała Komisja Grand Prix aby sprecyzować szczegółowe specyfikacje nowych silników.
I tak oto minimalna waga motocykla o pojemności poniżej 800cc nie może być mniejsza niż 150 kilogramy. Maszyny o większej pojemności mają normę wagową minimum 153 kilogramów. Kierowcy będą mieli do wykorzystania sześć nowych silników przez cały sezon, które będą posiadały maksymalnie cztery cylindry o średnicy nie większej niż 81 milimetrów. Pojemność zbiornika paliwa będzie równa 21 litrom.
Komisja dyskutowała również nad przepisami, które obejmą prywatne zespoły biorące udział w Motocyklowych Mistrzostwach Świata. Nowe regulacje będą się znacznie różnił od przepisów przestrzeganych przez satelickie zespoły, o których mowa powyżej.
Otóż jeden zawodnik będzie mógł wykorzystać aż 12 nowych silników w ciągu całego sezonu. Zbiorniki paliwa tych motocykli będą mogły zmieścić 24 litry paliwa. Bardziej dokładniejsze regulacje, które w skrócie nazwano CRT (Claiming Rule Team), opublikowane zostaną z końcem maja bieżącego roku.
Oprócz powyższych regulacji, Komisja postanowiła zmienić przepisy dotyczące opon, które obowiązywać będą już od tegorocznego sezonu. Od kwietnia nie będzie możliwe zamontowanie w oponach czujników ciśnienia powietrza, podczas gdy stosowanie czujników temperatury zakazane jest już od pewnego czasu. Numer zawodnika królewskiej klasy będzie musiał widnieć nie tylko na przedniej owiewce motocykla, ale również na obu bokach tylnej owiewki siedzenia (co w ostatnich latach zostało zaniechane na rzecz reklam sponsorów).
Komisja wyszła naprzeciw nowej klasie Moto2. Dzięki zmianom w regulaminie, zespoły Moto2 będą mogły wnioskować o wymianę silnika ze względu na jego niską skuteczność.