Home / Rozmaitości / Jak sprowadzić używany samochód z Francji?

Jak sprowadzić używany samochód z Francji?

Polscy kierowcy lubią francuskie auta. Skąd ten wniosek? Zgodnie ze statystykami Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, w 2020 roku więcej samochodów zostało sprowadzonych do naszego kraju tylko z Niemiec. Co takiego jest w pojazdach znad Loary, że chętnie je kupujemy? Ile to kosztuje i jakich formalności trzeba się spodziewać po drodze?

Podróż do innego kraju, poszukiwanie tam auta, załatwianie formalności na miejscu – wydaje się, że tego rodzaju przeszkody powinny zniechęcić do zakupu samochodów za granicą. A jednak chętnie korzystamy z tej możliwości, wybierając się poza Polskę na motoryzacyjne zakupy, do których nie zraża nawet fakt, że już po powrocie do kraju zagraniczne auto musi mieć nie tylko kupione obowiązkowe ubezpieczenie OC (https://mubi.pl/ubezpieczenie-oc/), ale też opłaconą akcyzę czy przetłumaczone dokumenty.

Czemu lubimy auta z Francji?

Niemal 83 tys. pojazdów sprowadzono w 2020 roku do Polski z Francji. Czy to dużo? W zestawieniu z Niemcami, skąd przyjechało do nas prawie pół miliona samochodów – niekoniecznie. Ale już w porównaniu do reszty kontynentu, francuskie auta cieszą się w Polsce naprawdę sporą popularnością. Skąd się ona bierze?

Przyczyn takiego stanu rzeczy można się doszukiwać przede wszystkim w tym, że sprowadzenie używanego auta z Francji może okazać się po prostu opłacalne. Przeprowadzając gruntowne poszukiwania i mając przy tym trochę szczęścia, da się trafić na pojazd w dobrym stanie i w dość korzystnej cenie, dlatego że:

  • używane samochody z Francji są często bogato wyposażone;
  • auta z Francji znajdują się zwykle w dobrym stanie technicznym, a z uwagi na panujący tam przyjazny klimat rzadziej ulegają korozji;
  • ceny używanych samochodów z Francji mogą być obniżone z uwagi na częste drobne uszkodzenia tych pojazdów w postaci rys czy lekko obitej karoserii.

Oczywiście tak jak w każdym innym przypadku, również w odniesieniu do sprowadzania samochodów z Francji można łatwo znaleźć szereg wad takiego rozwiązania. Wydaje się jednak, że osoby zdecydowane na zakup auta z tego kraju doskonale zdają sobie z nich sprawę, zatem czy to długa i kosztowna podróż, czy utrudniająca komunikację bariera bariera językowa, nie powinny stanowić dla nich problemu.

Samochód z Francji – gdzie go szukać i jak go sprawdzić?

W artykule “Samochód z Francji – jak go sprawdzić, sprowadzić i ubezpieczyć?”, wymienione zostało kilka serwisów internetowych, od których można zacząć poszukiwania używanego auta z Francji. Znajdują się wśród nich zarówno serwisy typowo sprzedażowe (np. autoscout24.fr), portale motoryzacyjne z sekcjami ogłoszeń (np. autojournal.fr) czy strony z aukcjami dotyczącymi używanych pojazdów (np. fiveauction.fr). Większość z nich posiada wersje angielskojęzyczne, a niektóre są dostępne również po polsku.

Pamiętaj, że stron, na których można znaleźć oferty sprzedaży francuskich pojazdów jest całe mnóstwo – im więcej ich przejrzysz, tym większa szansa, że trafisz na interesujący Cię samochód. A co robić, gdy już taki znajdziesz? Przede wszystkim należy się upewnić, że sprzedawca podaje o nim prawdziwe informacje. Jeżeli znasz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji pojazdu, możesz to zweryfikować, sprawdzając historię samochodu za pomocą:

  • serwisu historiapojazdu.gov.pl, który zawiera też bazę pojazdów z Francji – aby się do niej dostać, będziesz potrzebować profilu zaufanego;
  • prywatnych serwisów w rodzaju np. AutoDNA;
  • francuskich stron, na których można zlecić ekspertyzę konkretnego samochodu (np. trustoo.fr).

Sprowadzanie auta z Francji – co musisz wiedzieć?

Samochód znaleziony i sprawdzony, a Ty szykujesz się już na podróż do Francji? Sprawdź, o czym nie możesz zapomnieć!

  1. Jeżeli sam nie posiadasz specjalistycznej wiedzy, na oględziny samochodu warto wybrać się z kimś, kto jest lepiej obeznany w sprawach technicznych i zdoła ocenić stan samochodu lub po prostu umówić się na wizytę u mechanika.
  2. Spisując umowę kupna-sprzedaży lub otrzymując fakturę, warto sporządzić ją w dwóch językach – zaoszczędzi Ci to wizyty u tłumacza w Polsce.
  3. Pamiętaj, że samochód musi zostać wyrejestrowany we Francji przez poprzedniego właściciela! W gestii nabywcy będzie z kolei, żeby zadbać o tablice wyjazdowe, ważny przegląd i tymczasowe ubezpieczenie OC.

Oczywiście jeśli nie wracasz samochodem do Polski samodzielnie, lecz korzystasz z usług lawety, wystarczy, że auto zostanie wyrejestrowane we Francji. O tablice, przegląd i ubezpieczenie będziesz mógł się zatroszczyć już po powrocie do kraju.

Samochód z Francji w Polsce – co trzeba załatwić?

Nareszcie dotarłeś ze swoim nowym francuskim samochodem do Polski! Zanim jednak zaczniesz się nim na dobre cieszyć, musisz się upewnić, że załatwiłeś wszystkie formalności, by później nie mieć problemów. O co dokładnie chodzi?

W pierwszej kolejności o zapłatę podatku akcyzowego. Ten wynosi aktualnie 3,1% wartości samochodu (dla aut z silnikami o pojemności do 2000 cm3) lub 18,6% (dla pozostałych), a w przypadku hybryd jest dokładnie o połowę tańszy. Na wniesienie opłaty masz 30 dni.

Następnym krokiem jest przetłumaczenie dokumentów pojazdu. Chodzi głównie o dowód rejestracyjny i kartę pojazdu, a jeśli nie sporządziłeś jej wcześniej po polsku – również o umowę kupna-sprzedaży lub fakturę.

Kolejnym punktem na liście jest wizyta na stacji kontroli pojazdów (jeśli samochód nie ma aktualnych badań), a także zakup ubezpieczenia OC. To może być krótkoterminowe, jeśli potrzebujesz czasu na załatwienie innych formalności, a auto jest Ci do tego niezbędne, ale pamiętaj, że gdy upłynie jego termin, musisz kupić polisę na cały rok – w tym pomoże Ci porównywarka OC AC na mubi.pl.

Gdy wszystko będzie już gotowe, zostanie Ci tylko udać się do wydziału komunikacji w celu rejestracji swojego nowego samochodu. Gratulacje, sprowadziłeś samochód z Francji!

Źródło: art. partnera

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
161 zapytań w 0,462 sek