Home / Rozmaitości / Kask motocyklowy – jak jest zbudowany?

Kask motocyklowy – jak jest zbudowany?

Kask motocyklowy to najważniejsza część ubioru motocyklisty i zarazem pierwsza, jaką powinien nabyć przyszły motocyklista. Kask zabezpiecza nas nie tylko przed urazami głowy w trakcie wypadku, ale również przed mandatem w wysokości 100 zł oraz otrzymaniu 2 punktów karnych.

Tak więc kierowca jak i pasażer zobowiązani są, zarówno przez przepisy prawne jak i zdrowy rozsądek, aby używać kasku podczas jazdy jednośladem. Inne zalety noszenia kasku to ochrona przed:

  • warunkami atmosferycznymi
  • owadami
  • śmieciami i kamyczkami z ulicy
  • hałasem

Kask powinien posiadać certyfikat potwierdzający jego bezpieczeństwo i legalność do użytkowania na drodze. W Unii Europejskiej jest to zatwierdzenie przez ECE – Economic Commission for Europe. W sklepie motocyklowym https://motoklan.pl znajdziecie szeroką gamę kasków motocyklowych światowych marek, takich jak: Caberg, Shoei, MT, Nolan, Schuberth, HJC, Airoh.

Kask motocyklowy – budowa

Każdy kask motocyklowy składa się z następujących komponentów takich jak: skorupa, warstwa pochłaniająca uderzenia, wyściółka, zapięcie, wentylacja oraz szyka. Poniżej opiszę poszczególne elementy budowy kasku motocyklowego:

Kask motocyklowy – Skorupa

Skorupa zewnętrzna powłoka kasku. Zabezpiecza naszą głowę przed uderzeniem lub przetarciem. Może być zrobiona z różnych odpornych na uderzenie materiałów takich jak poliwęglany, włókna szklane, włókna węglowe lub kombinacją różnych materiałów zwaną kompozytem

Kask motocyklowy – Warstwa pochłaniająca uderzenia

Zadaniem warstwy pochłaniającej uderzenia to amortyzowanie uderzenia i rozpraszanie jego energii. Ta wewnętrzna wkładka kasku zrobiona jest z EPS (expanded polystyryne) rozszerzonej pianki styropianowej. Kaski lepszej jakości posiadają parę warstw pianki o różnej gęstości w celu jeszcze lepszego rozpraszania siły uderzenia.

Kask motocyklowy – Wyściółka

Wyściółka to warstwa wewnętrzna kasku, którą dotyka twoja głowa. Jej zadanie to trzymać kask na miejscu jak i zapewniać komfort. Wyściółki zrobione są z gąbek różnej gęstości oraz tkaniny, która je pokrywa – przeważnie przyjemny w dotyku materiał antybakteryjny poprawiający odprowadzanie wilgoci z głowy.

Kask motocyklowy – Zapięcie

Zapięcie to pasek pod podbródkiem, który trzyma kask na głowie i zabezpiecza przed jego zsunięciem podczas wypadku. Pasek zrobiony jest z tkanego, sztucznego materiału dodatkowo pokrytego tkaniną, z jakiej zrobiona jest wyściółka kasku. W zależności od kasku paski te posiadają różne systemy łączenia takie jak zapięcie DD albo micro lock.

W zależności od rodzaju i przeznaczenia kaski mogą posiadać dodatkowo:

Kask motocyklowy – Szyba

Szyba zabezpiecza nasze oczy np. przed wiatrem czy owadami. Tańsze, ale mniej trwałe zrobione są z akrylu, droższe, ale bardziej odporne na zarysowania i zniekształcenia optyczne to szyby zrobione z poliwęglanu.

Kask motocyklowy – Wentylacja

Wentylacja umożliwia dostęp do głowy powietrza z zewnątrz w najbardziej potrzebnych miejscach. Ma na celu schłodzenie głowy oraz odparowanie wilgoci. Wentylację można zamknąć lub otworzyć, a w niektórych kaskach nawet regulować jej poziom, aby dopasować jej wydajność do swoich preferencji i warunków pogodowych.

  • Blenda – szybka przeciwsłoneczna wbudowana w kask. Zabezpiecza nas przed słońcem. Sprawdza się kiedy nie chcemy wozić ze sobą przyciemnianej szyby albo korzystamy z okularów korekcyjnych.
  • Pinlock – dodatkowa szybka montowana do standardowej szyby. System pinlock wykorzystuje efekt podwójnej szyby uszczelnianej silikonem – powietrze znajdujące się między szybami działa jako izolator temperatur na zewnątrz i wewnątrz kasku co zapobiega parowaniu.

Kask motocyklowy – interkom

Interkom to system komunikacji, dzięki któremu można porozumiewać się z motocyklistami z naszej grupy. Interkom bardzo przydaje się podczas dłuższych podróży w grupie, gdzie komunikacja odgrywa niezwykle ważną rolę. Dzięki utrzymywaniu komunikacji można na bieżąco ustalać przerwy np.: na tankowanie, wymieniać informacje na temat warunków panujących na drodze. Aby można było podłączyć interkom do kasku motocyklowego, musi on być odpowiednio do tego dostosowany, musi posiadać odpowiednie miejsca do podłączenia zestawu.

Kask motocyklowy – zakończenie

Jak widzicie, kaski motocyklowe na motoklan.pl to nie tylko atrakcyjne malowanie, ale przede wszystkich ochrona głowy i twarzy przed uderzeniami, otarciami oraz warunkami zewnętrznymi. Kask motocyklowy to podstawowe i najważniejsze wyposażenie motocyklisty i nie warto na nim oszczędzać, dodatkowo kaski motocyklowe posiadają wiele akcesoriów pozwalających na rozbudowę kasku o dodatkowe funkcjonalności. Podstawą jednak przy wybieraniu kasku jest:

  • odpowiedni atest
  • skorupa wykonana z wysokiej jakości tworzywa
  • wysokiej jakości warstwa pochłaniająca uderzenia

Cała reszta jest jedynie dodatkami podnoszącymi komfort używania kasku. Pamiętajmy zatem, że kask nie jest ozdobą, a gwarancją naszego bezpieczeństwa podczas jazdy na motocyklu.

Źródło: art. sponsorowany

AUTOR: Paweł Krupka

Fan sportów motorowych każdego rodzaju - w szczególności Formuły 1, poprzez wyścigi motocyklowe, rajdy samochodowe, a na żużlu kończąc. Na portalu MOTOGP.PL regularnie od 2009 roku.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
115 zapytań w 0,334 sek