Koniec limitów obrotów w World Superbike!

Koniec regulowania maksymalnych obrotów silników motocykli w World Superbike! Taką informację możemy przynajmniej wyczytać w niedawno opublikowanym regulaminie, na sezon 2025. Od teraz zarządcy będą próbowali wyrównać stawkę poprzez zasady dotyczące przepływu paliwa, minimalnej wagi zawodnika i motocykla (łącznie), koncesjom i super-koncesjom.

Regulamin na rok 2025, właśnie opublikowany przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM), mówi:

2.4.2.3 Limity obrotów

Kliknij, aby pominąć reklamę

Maksymalna liczba obrotów silnika nie jest ograniczona.

Zostało to wprowadzone w 2018 roku, i miało na celu zbalansowanie szybkości motocykli, podczas dominacji Kawasaki i Jonathana Rea. Japońska marka była wtedy sfrustrowana z powodu nowego przepisu, ale musieli z tym żyć. Na stronie WorldSBK, w 2018 roku mogliśmy przeczytać; „Aprilia, BMW, MV Agusta i Yamaha rozpoczną sezon z 14 700 rpm, Honda z 14 300, Kawasaki z 14 100 i Ducati z 12 400 (mieli wtedy dwucylindrowy silnik).”

W kolejnych latach rozmowa na temat usunięcia tego przepisu często była podnoszona, a na przestrzeni tych kilku lat głównie ucierpiało na niej Kawasaki, i w ostatnich sezonach Ducati. Motocykle rozwijały mniejsze prędkości na prostej, co przyczyniało się do gorszego czasu okrążenia. Jeszcze na początku sezonu 2024, Kawasaki ZX-10RR było ograniczone do 15 100 rpm, a Ducati Panigale V4 R do 16 100 obrotów silnika na minutę.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Źródło: roadracingworld.com

Powiązane artykuły

Jeden komentarz

  1. Zobaczy się w trakcie sezonu 🤷 Niejednokrotnie zespoły pokazywały (w innych dyscyplinach motorsportu), że przeplywy paliwa czy masa jednostki (pojazd+kierowca) nie stanowią problemu.

    Na moje to albo powininno dawać się te same jednostki + lista obszarów, które mozna zmodyfikować, albo – jeżeli mamy wielu producentów – nie blokować nic… Skoro Ducati wymyśliło super silnik, to czemu ma nie dominować stawki nawet przez lata?

    A tak, kastruje się jeden zespół, bo drugi nie daje rady 🙆 Chyba w MotoGP jest opcja z pakietem rozwojowym – leader ma testów kilka, gdzie koniec stawki ma wolną rękę – testujcie ile wlezie, bo musicie dogonić czołówkę. To jest jedyna sensowna restrykcja

    0
    0

Dodaj komentarz

Back to top button