Home / WSBK / Opony Pirelli lepsze dla Aprili niż Ducati?

Opony Pirelli lepsze dla Aprili niż Ducati?

Od pierwszej rundy tego sezonu minęły już dwa tygodnie, jednak zapewne wszyscy sympatycy World Superbike Championship mają jeszcze w pamięci wydarzenia, które miały miejsce na Wyspie Filipa. W odróżnieniu od zawodów, które odbyły się tam w 2011 roku, tym razem nie było dominacji jednego zawodnika a zwycięstwa podzielili między siebie Max Biaggi i Carlos Checa. Warto przyjrzeć się, czy na te wyniki miała wpływ tylko forma obydwu kierowców, czy też inne czynniki.

Przypomnijmy, że 26 lutego podczas pierwszego wyścigu zwyciężył Biaggi, natomiast Checa, będąc na czele wyścigu zaliczył potężny uślizg i zakończył jazdę w żwirze. Z kolei podczas drugiego wyścigu, to Włoch już w pierwszym zakręcie wyjechał z toru i spadł ostatnią pozycję. Wyścig wygrał obecny Mistrz Świata, a #3 – dzięki świetnej jeździe – przeciął linię mety jako drugi. Czy na tak spektakularny wynik Mistrza Świata z 2010 roku miała wpływ jego prędkość maksymalna? Zobaczmy.

Największa zarejestrowana prędkość Maxa na RSV4 podczas ostatniego weekendu to 324,6 kilometra na godzinę, podczas gdy Checa na 1198R zanotował 311,6 km/h. W 2011 roku, Ducati osiągnęło tylko 301,1 km/h, a Aprilia 318,9 km/h, więc różnica zmniejszyła się z 17,8 do 13 km/h. Dlaczego więc, pomimo mniejszej różnicy w prędkości maksymalnej #3 dopiero w tym roku zwyciężył na Phillip Island?

Różnica najprawdopodobniej znajduje się w ogumieniu, które w tym sezonie dostarcza firma PIRELLI. Dzięki tym oponom, Aprilia znacznie polepszyła swoje osiągi w zakrętach, czym zwiększyła ogólne tempo jazdy na okrążeniu. Można to zauważyć analizując czasy okrążeń. Podczas wyścigu w sezonie 2011, czas najszybszego okrążenia w wykonaniu Carlosa to 1’32.193sek, natomiast w tym roku, raz udało mu się przełamać barierę 1’32sek – na okrążeniu poprzedzającym wypadek – 1’31.950. Z kolei Biaggi, swój najlepszy rezultat osiągnął w drugim wyścigu 1’31.785sek, dodatkowo notując dwanaście okrążeń poniżej 1’33sek (w ubiegłym sezonie było ich siedem a najlepszy czas to 1’32.012sek). Oprócz tego, Checa miał w swoim motocyklu oponę o szerokości 200mm (w sezonie 2011 była to opona o szerokości 190mm). Taka opona, daje większą przyczepność i zwiększa odporność na przegrzanie. Daje więc ona lepsze możliwości dla motocykli o czterech cylindrach, które mogą w lepszy sposób wykorzystać swoją moc i moment obrotowy. Tak więc, to najprawdopodobniej w tym czynniku leży właściwa różnica.

Na większości torów WSBK, nie ma aż tak długich prostych, na których wyższa prędkość Aprilii dawała by jej znaczącą przewagę, ale szybsze pokonywanie zakrętów – dzięki oponom Pirelli – może przysporzyć kłopotów #7 przy obronie tytułu.

AUTOR: migal

Komentarze: 0

  1. Krzywdzące takie rozważania, dla inżynierów, mechaników i elektroników, jakby wyniki zależały tylko od opon.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
167 zapytań w 2,469 sek