Jonatan Rea został zwycięzcą drugiego wyścigu na TT Circuit Assen w Holandii. Jest to dla niego już czwarte zwycięstwo podczas sześciu startów na tej domowej rundzie dla jego zespołu. Drugą pozycję zajął zawodnik Effenbert Liberty Ducati Sylvain Guintoli a jako trzeci linię mety przeciął zawodnik Aprilia Racing – Eugene Laverty.
Kluczową sprawą decydującą o losach wyścigu był dobór opon. Tor, który w wielu miejscach był mokry spowodował, że wielu kierowców miało założone opony przeznaczone do jazdy podczas deszczu lub opony przejściowe. Taką decyzję podjęli między innymi Jakub Smrz czy Leon Haslam, którzy na tylnych kołach mieli założone „deszczówki” a z przodu opony przejściowe. Z kolei dotychczasowy lider klasyfikacji generalnej Carlos Checa założył w swoim motocyklu pełne deszczowe opony. Wkrótce jednak pożałował swojej decyzji, ponieważ nawierzchnia zaczęła przesychać a opony deszczowe zaczęły się bardzo mocno zużywać.
Po starcie, na prowadzenie szybko wyszedł Jakub Smrz, który zaledwie po trzech okrążeniach miał 5 sekund przewagi nad reszta stawki. W pościg za czeskim zawodnikiem ruszył Leon Haslam, który miał założony ten sam zestaw opon. Nie był on jednak w stanie zmniejszyć przewagi wypracowanej przez zawodnika Effenbert Liberty Ducati.
Dopiero w drugiej fazie wyścigu, kiedy na torze widoczna była już sucha linia jazdy, rozpoczęła się większa rywalizacja. Wtedy do głosu doszli zawodnicy, którzy na starcie zdecydowali się założyć opony typu slick. Wśród tych zawodników znaleźli się m.in. Jonathan Rea, Sylvain Guintoli, Eugene Laverty, Marco Melandri i zdobywaca Pole Position Tom Sykes.
Prowadzącymi grupę pościgową byli Guintoli oraz Rea i wkrótce wyprzedzili będącego na drugiej pozycji #91. Opony jadącego na czele Czecha, były jednak w coraz gorszym stanie i wyprzedzenie go przez goniących zawodników było tylko kwestią czasu. I tak, na cztery okrążenia przed końcem wyścigu spadł na pozycję nr 3. Podwójne zwycięstwo francuskiego kierowcy wisiało w powietrzu, jednak po kolejnych dwóch okrążeniach spadł za plecy #65. Tak więc kolejne zwycięstwo w „katedrze” wyścigów motocyklowych przypadło Brytyjczykowi, który wywalczył je pomimo bólu palca, którego nabawił się podczas wywrotki w pierwszym wyścigu. Drugie miejsce przypadło zawodnikowi z nr #50, który nie był już w stanie wyprzedzić Jonathana Rea.
Natomiast o trzecie miejsce walczyli zawodnicy Aprilli oraz BMW. Wszystko dla tego, że na skutek przypadkowej kolizji jadącego do tej pory na trzeciej pozycji Smrza z dublowanym Markiem Aitchisonem, czeski zawodnik musiał wyjechać z toru i zakończyć jazdę. Taki rozwój wydarzeń spowodował, że pomiędzy Marco Melandrim i Eugenem Laverty, do ostatnich zakrętów toczyła się walka o trzecie miejsce, z której górą wyszedł zawodnik Aprilia Racing.Za tą dwójką linię mety przejechał drugi z zawodników BMW Motorrad Motorsport – Leon Haslam. Warto zaznaczyć, że strata jaką zanotował do swojego zespołowego kolegi to tylko 0,002sek! Szóstą pozycję zajął zdobywca Pole Position – Tom Sykes, który stracił do zwycięzcy ponad 20 sek.
Jeśli chodzi o pozostałych czołowych zawodników tabeli generalnej, to Max Biaggi zakończył drugi wyścig na ósmej pozycji, co jednak pozwoliło mu awansować na fotel lidera mistrzostw. Z kolei Dotychczasowy lider Carlos Checa, po złym dobraniu opon zakończył dopiero na siedemnastej – niepunktowanej pozycji. Pociechą dla Hiszpana może być jedynie to, że został on autorem najszybszego okrążenia w wyścigu. W klasyfikacji generalnej spadł on jednak na drugą pozycję i traci do #3 zaledwie 1 punkt.
Wyniki drugiego wyścigu w Assen:
1. Jonathan Rea GBR Honda WSBK CBR1000RR 36m 45.936s
2. Sylvain Guintoli FRA Effenbert Liberty Ducati 1098R +2.189s
3. Eugene Laverty IRL Aprilia Racing RSV-4 +12.638s
4. Marco Melandri ITA BMW Motorrad S1000RR +12.762s
5. Leon Haslam GBR BMW Motorrad S1000RR +12.764s
6. Tom Sykes GBR Kawasaki Racing ZX-10R +20.393s
7. Ayrton Badovini ITA BMW Italia Goldbet S1000RR +36.317s
8. Max Biaggi ITA Aprilia Racing RSV-4 +37.747s
9. Davide Giugliano ITA Althea Ducati 1098R +41.350s
10. Michel Fabrizio ITA BMW Italia Goldbet S1000RR +43.930s
11. John Hopkins USA Crescent Fixi Suzuki GSX-R +57.515s
12. David Salom ESP Pedercini Kawasaki ZX-10R +1m 32.593s
13. Hiroshi Aoyama JPN Honda WSBK CBR1000RR +1m 33.576s
14. Leon Camier GBR Crescent Fixi Suzuki GSX-R1000 +1 okr.
15. Leandro Mercado ARG Pedercini Kawasaki ZX-10R +1 okr.
16. Mark Aitchison AUS Grillini Progea BMW S1000RR +1 okr.
17. Carlos Checa ESP Althea Ducati 1098R +1 okr.
Nie sklasyfikowani:
18. Lorenzo Zanetti ITA PATA Ducati 1098R
19. Jakub Smrz CZE Liberty Effenbert Ducati 1098R
20. Chaz Davies GBR ParkinGO MTC Aprilia RSV-4
21. Maxime Berger FRA Effenbert Liberty Ducati 1098R
22. Brett McCormick CAN Liberty Effenbert Ducati 1098R
23. Niccolo Canepa ITA Red Devils Ducati 1098R