Numer: #35
Narodowość: Brytyjczyk
Data urodzenia: 29 październik 1985
Miejsce urodzenia: Coventry
Debiut: MotoGP: Katar 2011
Zespół: Yamaha Tech3
Motocykl: Yamaha YZR-M1
Strona internetowa: www.calcrutchlow.com
Waga: 66 kg
Wzrost: 171 cm
Cal Crutchlow urodził się 29 października 1985 roku w Coventry w Anglii. Pomimo, że jego ojciec Derek był zawodnikiem, młody Cal nie interesował się sportem, aż do jedenastego roku życia. Najpierw grał w piłkę nożną z drużyną z Coventry City i Aston Villa, a dopiero po tym postanowił skoncentrować się na wyścigach motocyklowych.
Crutchlow w dominujący sposób wygrał w 1999 Mistrzostwa Juniorów Wielkiej Brytanii. Lata 2001 i 2002 spędził w serii Aprilia RS 125 Challenge. W drugim roku startów na cztery wyścigi przed końcem sezonu miał już zagwarantowany tytuł mistrzowski w tej klasie.
Rywalizując z Tommym Hillem w pucharze Yamahy R6 w sezonie 2003 obaj stworzyli niezwykle emocjonujący i pełen adrenaliny spektakl. Dzięki tej parze żaden wyścig nie był nudny. Cal, któremu wyraźnie pasowała Yamaha R6, sezon startów zakończył zdobywając tytuł wicemistrza.
Od 2004 rywalizował już w brytyjskich Supersportach. Debiutujący sezon zakończył dopiero na dziesiątym miejscu. Cal nie czuł się na siłach, aby stanąć do rywalizacji w międzynarodowych mistrzostwach WSS, pozostając więc na rodzimym gruncie przez dwa kolejne lata. Zdobyte doświadczenie zaprocentowało trzecim miejscem w 2005, a już rok później Cal mógł się cieszyć z mistrzowskiego tytułu.
2007 rok był jego debiutem w brytyjskich Superbike’ach u boku doświadczonego, czterokrotnego wicemistrza Chrisa Walkera. Jeżdżąc w zespole Rizla Suzuki do sukcesów dopisał trzecie miejsce na torze Brands Hatch i dziewiąte miejsce w ostatecznej klasyfikacji.
W 2008 przeniósł się do HM Plant Honda. Swoje pierwsze zwycięstwo w tej serii odniósł podczas drugiej rundy w Thruxton. Do trzeciej wystartował z Pole Position, wygrywając pierwszy wyścig. Natomiast w drugim, ze względu na złe warunki pogodowe, uległ wypadkowi doznając kontuzji stawu skokowego. Ostatecznie sezon zakończył na trzecim miejscu, pokonując tylko dwoma punktami Toma Sykesa.
23 września 2008 zostało potwierdzone, że Cal Crutchlow podpisał kontrakt z fabrycznym zespołem Yamahy prowadzonym przez Wilco Zeelenberga i w kolejnym cyklu zmagań wystąpi w serii WSS. Dobra, równa jazda pozwoliła mu kończyć każdy wyścig w czołowej czwórce. Dopiero usterka motocykla w Brnie pozbawiła go punktów. Od tej rundy rozpoczęła się zacięta rywalizacja pomiędzy nim a zawodnikiem Parkalgar Honda – Eugene Lavertym o pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej. Crutchlow dosyć łatwo przewodził stawce i pomimo usterki skrzyni biegów w Imoli oraz czwartego miejsca w Portugalii, ostatecznie wygrał mistrzostwa.
W 2010 Cal dołączył do dwukrotnego mistrza Superbike Jamesa Toselanda uzupełniając zespół Sterilgarda Yamaha Team. Już podczas drugiej rundy w Portimao startował do wyścigów z pierwszego pola. Z domowej rundy na torze Silverstone Cal wywiózł komplet punktów wygrywając z zawodnikiem Ten Kate Racing Jonathanem Rea. Dzięki temu sukcesowi przesunął się z dziesiątego na piąte miejsce w klasyfikacji generalnej minionego sezonu.
Rok 2011 był debiutem brytyjskiego kierowcy w królewskiej klasie MotoGP w zespole Monster Yamaha Tech 3. Sam zawodnik liczył, że uda mu się szybko zaaklimatyzować i wykorzystać potencjał Yamahy. Cal mógł liczyć na pomoc doświadczonego team-partnera, Colina Edwardsa w stawianiu swych pierwszych kroków w najbardziej prestiżowej klasie. Mimo wszystko ten sezon nie był do końca udanym dla #35, który kilkukrotnie się przewracał w wyścigach, a do tego przed własnymi kibicami, na Silverstone, podczas jednej z sesji upadł tak niefortunnie, że złamał obojczyk. Szybko jednak powrócił do walki w MotoGP. Ostatecznie jego najlepszym finiszem była czwarta lokata wywalczona w ostatniej rundzie sezonu, w Walencji. Pozycja ta pozwoliła przypieczętować mu zdobycie trzynastego miejsca w klasyfikacji generalnej, a zarazem wywalczenie tytułu „Debiutanta Roku”.
W nadchodzącym cyklu zmagań, w zespole prowadzonym przez Herve Ponchara, Crutchlow za team-partnera będzie miał Andreę Dovizioso. Do swojej dyspozycji dostanie on po raz kolejny Yamahę M1, z tym, że z silnikiem o pojemności 1000cc. Już pierwsze testy pokazały, że na tej maszynie Brytyjczyk czuje się znacznie lepiej, a on sam zapowiada, że chce walczyć w TOP5.
MotoGP | Łącznie | |
Pierwsze Grand Prix: | 2011 – QAT | |
Pierwsze Pole Position: | ||
Pierwsze najszybsze okrążenie: | ||
Pierwsze podium: | ||
Pierwsze zwycięstwo: | ||
Zwycięstw: | 0 | 0 |
Drugich miejsc: | 0 | 0 |
Trzecich miejsc: | 0 | 0 |
Podiów: | 0 | 0 |
Pole Position: | 0 | 0 |
Najszybszych okrążeń: | 0 | 0 |
Tytułów mistrzowskich: | 0 | 0 |