Home / Prywatny: Zawodnicy MotoGP / Randy de Puniet

Randy de Puniet


Numer: #14
Narodowość: Francuz
Data urodzenia: 14 luty 1981
Miejsce urodzenia: Maisons Laffitte
Debiut: MotoGP: Hiszpania 2006
Zespół: Aspar Team MotoGP
Motocykl: ART
Strona internetowa: www.depuniet.com
Waga: 62 kg
Wzrost: 169 cm

Randy de Puniet urodził się 14 lutego, w walentynki 1981 roku w miejscowości Maisons Laffitte. Swoje imię zawdzięcza swojemu ojcu, który to nazwał go tak na cześć swojego idola – Randy’ego Mamoli. Już od najmłodszych lat Francuz przejawiał zainteresowanie motocyklami, a pierwszą pasją był motocross. Starty rozpoczął od Mistrzostw Francji owych maszyn o pojemności 80cc. W 1997 i 1998 roku został on tymczasem Mistrzem Francji 125cc.

W wyścigach Grand Prix #14 zadebiutował w 1998 roku, kiedy to z dziką kartą wystartował na swoim domowym torze Le Mans. Startując w klasie 125cc w kwalifikacjach był on zaledwie dwudziesty siódmy, ale w wyścigu był piętnasty i do punktów zabrakło niewiele. Na pełny debiut w Motocyklowych Mistrzostwach Świata nadszedł czas rok później, kiedy to jednak w najniższej kategorii dosiadł Aprilii. W szesnastu startach wywalczył dwadzieścia sześć punktów i w klasyfikacji generalnej zajął osiemnaste miejsce. Rok później ponownie startował w 125-tkach na maszynie producenta z Noale, tym razem gromadząc na swoim koncie pięćdziesiąt „oczek” i plasując się na siedemnastej lokacie.

W klasie 250cc Randy zadebiutował w 2001 roku, nie odnosząc jednak na początku sukcesów. W debiucie w klasyfikacji generalnej, z dorobkiem punktowym równowartości dwóch zwycięstw, zajął trzynaste miejsce. Sezon 2002 to jednak już znacznie lepsze wyniki na Aprilii. W pierwszej rundzie – w Japonii – sięgnął po drugą pozycję na starcie i trzecią na mecie. Na torze w Rio sięgnął po pierwsze w karierze Pole Position, a rok zakończył z sześcioma miejscami w TOP3 podczas kwalifikacji i dwoma podiami (w tym przy okazji Grand Prix Francji). W „generalce” był dziewiąty.

Rok 2003 był typowym sezonem ze zwyżką formy w wykonaniu de Punieta. W sześciu pierwszych rundach czterokrotnie sięgał po Pole Position, a trzy z czterech pierwszych wyścigów ukończył na podium. Niezwykle ważne było dla niego wywalczenie drugiej lokaty na swoim domowym Le Mans. Na najwyższym stopniu podium stawał on trzykrotnie – w Katalonii, Czechach i Walencji, gdzie przy okazji sięgnął też po PP. W klasyfikacji generalnej uzbierał on tymczasem dwieście osiem punktów, które dały mu lokatę numer cztery.

Pomimo tego, że w sezonie 2004 Randy sięgnął tylko po jedno zwycięstwo – w Wielkiej Brytanii – to w roku tym uzyskał lepszy wynik na koniec cyklu zmagań. Do triumfu z Donington Park dołożył bowiem cztery drugie i trzy trzecie miejsca, a także dwa starty z Pole Position. To zaowocowało tym, że jeżdżąc nadal na Aprilii, wywalczył tytuł drugiego v-ce Mistrza Świata. W kolejnym sezonie chciał on walczyć o tytuł mistrzowski w „ćwierćlitrówkach”, ale zaledwie jedno zwycięstwo i dwie inne lokaty na podium pozwoliły mu zająć tylko ósme miejsce w tabeli.

W 2006 roku Francuz zadebiutował w klasie MotoGP, gdzie dołączył do fabrycznego zespołu Kawasaki. Debiut nie był zbyt udany, bo jak inaczej nazwać dorobek trzydziestu siedmiu punktów i szesnaste miejsce na koniec w klasyfikacji? Jego najlepszym finiszem była dziesiąta lokata wywalczona w Portugalii, a on sam zasłynął z częstego gruzowania swojego ZX-RR. W kolejnym sezonie nie zmienił on zespołu, a w zwariowanym wyścigu o Grand Prix Japonii sięgnął po drugie miejsce, będące jego pierwszym w karierze zawodnika MotoGP podium. Zgromadził on sto osiem „oczek”, które pozwoliły mu zająć w „generalce” jedenaste miejsce ze stratą tylko siedmiu punktów do czołowej dziesiątki.

Na sezon 2008 #14 postanowił dołączyć do zespołu LCR Honda. Chociaż RC 212V sama w sobie mu odpowiadała, o tyle opony Michelin były prawdziwym problemem Francuza. To one nie dostarczały mu odpowiedniego wyczucia maszyny, przez co często lądował na deskach. W ten sposób debiutancki rok w barwach ekipy Lucio Cecchinelliego zakończył z piętnastym miejscem w tabeli. Najlepszą lokatą było szóste miejsce wywalczone na torze Laguna Seca.

W 2009 roku, dzięki wprowadzeniu jednego dostawcy opon, sytuacja nieco się poprawiła. Były drugi v-ce Mistrz Świata klasy 250cc zaczął często pojawiać się w czołowej dziesiątce, a nawet wywalczył trzecie miejsce w Wielkiej Brytanii. Nie finiszował on zaledwie dwukrotnie, a dobra jazda pozwoliła mu zająć jedenaste miejsce na koniec sezonu – zaledwie dwa punkty za TOP10.

W sezonie 2010 tymczasem wszystko szło po myśli Randy’ego i Cecchinelliego – regularnie plasował się on w czołowej dziesiątce, kilkukrotnie startował z pierwszej linii i kwestią czasu wydawał się być finisz na podium. Niestety potworne złamanie nogi na Sachsenringu wykluczyło go z wyścigu w USA, ale powrócił on do walki niewiarygodnie szybko, bo w mniej niż miesiąc po operacji! Do końca sezonu nie jeździł już jednak tak spektakularnie jak w pierwszej jego fazie. Tak czy inaczej w klasyfikacji generalnej zajął on pozycję numer dziewięć.

Na rok 2011 de Puniet postanowił coś zmienić i przeszedł do teamu Pramac Racing. Za team-partnera miał Lorisa Capirossiego i tak jak on liczył, że przejście do Ducati Valentino Rossiego sprawi, że to będzie udany rok dla wszystkich zawodników korzystających z maszyn producenta z Bolonii. Tak się jednak nie stało i dla Francuza był to katastrofalny sezon. Na satelickim GP11 aż siedmiokrotnie nie dojeżdżał do mety (na siedemnaście odbytych wyścigów!), co zaowocowało tylko szesnastą pozycją w „generalce”. Jego najlepszym finiszem na Ducati było szóste miejsce w Australii.

Na sezon 2012 postanowił on tymczasem przejść do teamu Jorge Martineza „Aspara”. Ten, podobnie jak kilka innych ekip, wystawi motocykle zgodne z przepisami CRT. Tym samym #14, u boku Aleixa Espargaro, do swojej dyspozycji dostanie maszynę dostarczoną przez Aprilię i bazującą na RSV4. Czy ten pakiet okaże się pracować tak jak powinien?

MotoGP 250cc 125cc Łącznie
Pierwsze Grand Prix: 2006 – SPA 2001 – JPN 1998 – FRA
Pierwsze Pole Position: 2002 – RIO
Pierwsze najszybsze okrążenie: 2003 – FRA
Pierwsze podium: 2007 – JPN 2002 – JPN
Pierwsze zwycięstwo: 2003 – CAT
Zwycięstw: 0 5 0 5
Drugich miejsc: 1 7 0 8
Trzecich miejsc: 1 10 0 11
Podiów: 2 22 0 24
Pole Position: 0 9 0 9
Najszybszych okrążeń: 0 4 0 4
Tytułów mistrzowskich: 0 0 0 0

Dodaj komentarz

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola oznaczone są gwiazdką *

*

Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej w Polityce prywatności.
107 zapytań w 0,393 sek