Ducati i BMW ponownie „ukarane” na paliwie. Ale z innych powodów

W sezonie 2025 World Superbike wprowadziło nową zasadę dotyczącą modyfikacji limitu przepływu paliwa, która ma na celu wyrównanie osiągów między producentami – to odpowiedź na rezygnację z wcześniejszego systemu regulacji opartego na limitach obrotów silnika. To posunięcie stanowi część szerszej strategii mającej ograniczyć dominację niektórych marek i uczynić rywalizację bardziej zbalansowaną. Teraz drugi raz zostanie wykorzystany. Ponownie dotknie dwie najlepsze marki – Ducati i BMW.

Na kilka dni przed rundą w Czechach ogłoszono kolejne korekty dotyczące maksymalnego przepływu paliwa dla motocykli BMW i Ducati. Obie marki po raz drugi w sezonie 2025 zostały objęte redukcją w ramach tzw. „Step 1”, która wynosi 0,5 kg/h. Po zsumowaniu ze wcześniejszymi ograniczeniami z rundy w Assen, oznacza to, że zarówno BMW, jak i Ducati mają obecnie do dyspozycji o 1 kg/h mniej paliwa niż wynosił pierwotny limit 47 kg/h, z którym wszyscy producenci rozpoczęli sezon.

Decyzje te zostały podjęte po osiągnięciu drugiego punktu kontrolnego koncesji – mechanizmu oceniającego wyniki i przyznającego ograniczenia lub ułatwienia producentom w zależności od ich konkurencyjności. Warto podkreślić, że kolejne takie przeliczenie i potencjalne zmiany w limicie przepływu paliwa mogą nastąpić dopiero po szóstej rundzie sezonu, zaplanowanej na 13–15 czerwca w Misano.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Choć efekt końcowy – redukcja przepływu – jest taki sam dla obu producentów, to przyczyny zastosowania tego środka są różne. W przypadku BMW, ograniczenie jest wynikiem osiągów przekraczających próg określony przez organizatora, co świadczy o dobrej formie zespołu. Natomiast Ducati „ukarano” z powodu nadmiernej przewagi w punktach koncesyjnych – różnica między zgromadzonymi przez nich punktami a kolejnym producentem przekroczyła granicę 12.

Regulamin jasno wskazuje, że: „Jeśli producent uzyska więcej niż 12 punktów koncesyjnych niż jakikolwiek inny producent, stosuje się odpowiednie ograniczenia” – taka sytuacja dotknęła właśnie Ducati. Dla BMW natomiast: „Redukcja przepływu paliwa następuje w przypadku osiągnięcia progów wydajnościowych zdefiniowanych przez organizatora”.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Back to top button