GP Czech: Marquez pokonuje problemy z ciśnieniem opon i wygrywa Sprint!

Źle ustawione ciśnienia opon w fabrycznym zespole Ducati zdecydowanie zdominowały sobotni Sprint w Czechach. Francesco Bagnaia i Marc Marquez musieli oddawać swoje odpowiednio drugą i pierwszą pozycję, by schować się za innymi zawodnikami. Mimo to, #93 zdołał wybrnąć z tej sytuacji i wygrać 11. Sprint w tym roku! KTM cieszy się z podwójnego podium – dla Pedro Acosty oraz – uwaga – Enei Bastianiniego z ekipy Tech3!

Wyścig od startu miał bardzo przewidywalny przebieg. Mimo startu z P2, Marc Marquez już w 3. zakręcie wyprzedził łatwo Francesco Bagnaię i objął prowadzenie. Dwójka ta była szybsza od reszty stawki i wydawało się, że to koniec emocji. Jednak już wkrótce zaczęliśmy obserwować dziwne sceny wśród zawodników Ducati. Okazało się, że ciśnienie w oponach zostało ustawione tak, że bardzo szybko „wypadło” poza regulaminowe okienko i trzeba było ratować się jazdą za innym motocyklem.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Najpierw Bagnaia zwolnił, i zaczął szukać innego zawodnika, za którym mógłby się „schować”. Wpuścił przed siebie Pedro Acostę, ale szybko wyprzedzili go także Fabio Quartararo, Enea Bastianini oraz Marco Bezzecchi. #63 wyraźnie stracił tempo, jakie miał na początku. Niedługo potem to samo zrobił Marc Marquez – w jego wykonaniu wyszło lepiej, bowiem przepuścił tylko Acostę, i „przykleił się” do jego motocykla, i kolejne okrążenia spędził w ślad za KTM-em.

Na ostatnim okrążeniu Marquez pokazał jednak, że ma dużą rezerwę w  tempie i pewnym atakiem pozbawił Pedro Acostę prowadzenia. W tym samym momencie Francesco Bagnaia stracił pozycję na rzecz Raula Fernandeza, który radzi sobie w Brnie nadspodziewanie dobrze na satelickiej Aprilii zespołu Trackhouse. Fabryczni zawodnicy Ducati przecięli metę odpowiednio na P1 i P7 – i były to jedyne Ducati w punktach!

Bardzo chaotyczny wyścig pojechał bowiem Alex Marquez. Po nieudanych kwalifikacjach, już na starcie stracił wiele pozycji, a potem niemal zderzył się z zespołowym kolegą, Ferminem Aldeguerem. Do końca wyścigu nie potrafił zyskiwać pozycji i dojechał dopiero na P17! Fabio Di Giannantonio zaliczył upadek. Za kontuzjowanego Franco Morbidellego ekipa VR46 nie wystawiła rezerwy.

Kliknij, aby pominąć reklamę

Po zmianie asfaltu na super przyczepny, doskonale w Brnie znowu czuli się zawodnicy KTM (przypomnijmy – ostatni wyścig tam wygrywał Brad Binder). Nie tylko Acosta i Bastianini, którzy stanęli na podium – ale także Pol Espargaro, który pojechał dziką kartą i od razu zdobył punkcik! Jorge Martin po powrocie do ścigania długo dzielnie trzymał się w punktach, ale w samej końcówce nie wytrzymał trudów wyścigu i spadł poza TOP10. Warto jeszcze wspomnieć Hondę – po świetnych kwalifikacjach, Joan Mir zajął ostatnie miejsce, a punkty dla japońskiego producenta zdobył tylko Johann Zarco.

Po wyścigu długie chwile zawodnicy byli wstrzymywani przed wejściem na podium – weryfikowano ciśnienia opon u Marca Marqueza, Alexa Rinsa oraz Ai Ogury, ale finalnie, wszyscy zachowali wywalczone na torze miejsca.

2025 Czech MotoGP, Brno – Sprint Race Results
Pos Rider Nat Team
1 Marc Marquez SPA Ducati Lenovo (GP25)
2 Pedro Acosta SPA Red Bull KTM (RC16)
3 Enea Bastianini ITA Red Bull KTM Tech3 (RC16)
4 Marco Bezzecchi ITA Aprilia Factory (RS-GP25)
5 Fabio Quartararo FRA Monster Yamaha (YZR-M1)
6 Raul Fernandez SPA Trackhouse Aprilia (RS-GP25)
7 Francesco Bagnaia ITA Ducati Lenovo (GP25)
8 Johann Zarco FRA Castrol Honda LCR (RC213V)
9 Pol Espargaro SPA Red Bull KTM (RC16)
10 Brad Binder RSA Red Bull KTM (RC16)
11 Jorge Martin SPA Aprilia Factory (RS-GP25)
12 Jack Miller AUS Pramac Yamaha (YZR-M1)
13 Miguel Oliveira POR Pramac Yamaha (YZR-M1)
14 Fermin Aldeguer SPA BK8 Gresini Ducati (GP24)
15 Luca Marini ITA Honda HRC Castrol (RC213V)
16 Ai Ogura JPN Trackhouse Aprilia (RS-GP25)
17 Alex Marquez SPA BK8 Gresini Ducati (GP24)
18 Alex Rins SPA Monster Yamaha (YZR-M1)
19 Joan Mir SPA Honda HRC Castrol (RC213V)
Fabio Di Giannantonio ITA Pertamina VR46 Ducati (GP25)
Takaaki Nakagami JPN Honda HRC Castrol (RC213V)
Augusto Fernandez SPA Yamaha Factory Racing (YZR-M1)

Źródło: crash.net

Kliknij, aby pominąć reklamę

Paweł Krupka

Na MOTOGP.PL - od 2009 roku. W kręgu zainteresowań - wszystko co związane z motorsportem, od żużla, przez MotoGP do Formuły 1.

Powiązane artykuły

24 komentarzy

  1. Taa kolejne sporne kwestie- ludzie latają w kosmos,strumieniuja 16K na drugi koniec świata a tu nagle dane które zajmuja pewnie ze 4kb danych analizuja 10 minut wraz z szefostwem ducati. Kpina!!!! ze sportu. Przesadzili z obniżenie,za późno się Marc zareagował – błąd,spinam poslady i tyle

    1. @HOPKINS_PL Dwa zdania które powinny wszystko wyjaśnić:
      – nie ma zdalnej telemetrii
      – Marquez odpowiedział na komentarz chyba któregoś z mechaników – „jakie problemy z ciśnieniem, przecież miałem wszystko na wyświetlaczu”. Logiczny wniosek z tego taki: jak już ciśnienie było prawidłowe wyprzedził Acoste.
      Mnie zastanawia jedna rzecz, co jest „nie tak” z Ducati?? Przecież Marquez tym manewrem pokazał że może wyprzedzić każdego gdzie chce i kiedy chce. Nic nie ujmuje zawodnikowi ale sprzęt też musi pozwalać – więc czy ten motocykl tak mocno odbiega od innych??

      1. @ctsd Być może i motocykl jest inny ale to już wiedzą tylko w Ducati ale największą różnicą jest tu kierowca po tylu latach tłustych i zarazem chudych Marc się nauczył kontrolować siebie i swoje emocje co w tym sezonie widać a i atmosfera w zespole jest fantastyczna co wpływa na wyniki

  2. Te ciśnienia i limity torów to według mnie najgorsze elementy MotoGP.
    Przyczepie się jeszcze do komentatorów, bo oni potrzebowali dobre 5 minut by połapać się o co chodzi.
    Dla mnie to było już oczywiste gdy Pecco zwolnił by mieć kogoś przed sobą, a oni mówili o jakiś problemach, nawet jak to samo zrobił Marc.

      1. @ctsd Są miejsca gdzie są limity na wyjściu z szybkich zakrętów i tam bardzo często kierowca zahacza i zielone pole, mimo że on nic na tym nie zyskuje.
        Podczas wyścigu dochodzi jeszcze brudne powietrze. Nawet tutaj jest jedno takie miejsce.

    1. @Elsa Lepiej, żeby za miast zielonek farby była trawa i zawodniczką się przewracali? Kij z bezpieczeństwem, ważna że się komuś nie podoba…
      Z ciśnienie to samo. Michelin zrobiłam słabe opony, więc lepiej, aby komuś przednia opona nie wytrzymałam przy hamowaniu? Tak, lepiej aby pony były lepsze, ale nie są i co w tej sytuacji, należy nie dbać o bezpieczeństwo? 🤷🏻‍♂️

      Poza tym jak widać w tym sezonie, problemy z ciśnieniem to NIE JEST coś na co zawodnik nie ma wpływu i można pomimo tego wygrać zarówno wyścig jak i sprint.

  3. Ciśnienie opon , poważnie? Co to ma wspolnego z wyscigami ? Viniales przez to tracił już , Acosta , Marc , i nie pamietam kto jeszcze, to wygląda jak kabaret a nie wyścig, a wszystko przez to , że francuzi wyprodukowali gówno nie opony (ktokowiek miał z nimi kontakt wie o czym pisze ) w dodatku zamiast poprawić błędy, zrobic lepszą oponę ,niszczą wyscig aby zatuszować swoją nieudolność.

    1. @Nobody To ma wszystko wspólnego z wyścigami🤦🏻‍♂️ Przecież o to chodzi wyścigach, aby zbliżać się do limitu zarówno sprzętu, zawodnika, jak i… przepisów, bez przekraczania ich. Kto to najlepiej zrobi ten wygrywa. To jest sedno motosportu na najwyższym poziomie.

      Rozumiem, że gdyby jakiś zawodnik miał więcej paliwa lub większy silnik i wygrał to też byłyby głosy – co to ma wspólnego z motospoetem?

      Przepisu są takie same dla wszystkich i umiejętność zespołu, aby sobie z nimi radzić.

      Opony są słabe. DLA WSZYSTKICH.

  4. Tak z ciekawości, rozumiemy że wszyscy narzekający na opony, że prywatnie unikają michelina i nigdy ich nie kupili, tak?
    Ja kiedyś kupiłem samochód z takimi oponami i były jednymi z najgorszych jakie miałem i pozbyłem się ich duzi wcześniej niż mówiło zużycie. Zresztą pisałem o tym tutaj, lata temu. Michelin zapisze się w historii Moto GP jako jeden z najsłabszych dostawców opon.

    Pamiętacie jeszcze kuriozalny wyścig, w którym obowiązkowo trzeba było wymienić motocykl po 10 okrążeniach? Pamiętacie jak opony potrafił różnie pracować i się zużywać, bo Francuzi mieli problemy z jakością opon?
    🤦🏻‍♂️ To były prawdziwe problemy, a nie jakieś ciśnienie, więc skąd to oburzenie? Ciśnienie nie wpływa na wyścigi – każdy ma takie same i każdy ma na nie wpływ! Jest po równo i jasno. Nie tak jak jakiś czas temu niektórym trafiały się gorsze opony…

    Teraz czepiacie się kiedy jest sprawiedliwe, a tamte sytuacje ignorujecie. To dziwne.

    Poza tym Dorna też nie jest bez winy, bo mogłaby zorganizować przede sezonem obowiązkowe testy opon. Kuriozalne, że tego nie ma i to jest prawdziwy problem, a nie ciśnienia.

    Autentycznie ciekawie mnie, kto w prywatnym życiu, swoimi czynami poparł krytykę tych opon i zwyczajnie ich nie kupił?

    PS Wiecie, że w waszych autach i motocyklac, też są za niskie ciśnienia, które grożą zniszczeniem opony i wypadkiem? Ba! W nowszych pojazdach też są czujniki! To chyba logicznego, że w GP też to jest limitowanej, aby ktoś nie ryzykował rozwalenia opon w pogoni za urwaniem ułamków sekund?

    1. @stopi17 To jak objechał Fabio Q było imho najlepszym manewrem wyścigu. Mam nadzieję, że nie utyje tych 3 kilogramów, bo ewidentnie mu idzie:D A na serio Acosta mówił, że szło dziś im lepiej, bo asfalt jest nowy i super przyczepny i studził nastroje przed GP Red Bulla w Austrii

    1. @Tryku Ciekawe czy miałby kontrolę jadąc na Hondzie? Sprzęt, sprzęt i raz jeszcze sprzęt odgrywa kluczową rolę w MotoGP. Ktoś kto tego nie rozumie, i uważa że wystarczy talent jest w błędzie i nie ma pojęcia o tym sporcie. Talentem wygra na zlomie? wykluczone, dajcie mu rower, też wygra? takie bzdure gadanie.

  5. Bardzo fajny sprint. W sumie ciśnienie namieszało, ale już bez tego było spoko. Był nareszcie Enea (bardzo mnie to cieszy), był Pedro – obaj naciskali, był Fabio w walce z Bezem. Był nawet Raul, który naprawdę zaczyna od kilku weekendów dowozić. Nie wiem co się stało z Mirem. Muszę obejrzeć ponownie powtórkę startu. Widziałem jak wyjechał szeroko i wrócił już jako jeden z ostatnich.

  6. Dodam jeszcze, że jakoś fajniej się oglądało stawkę z Jorge Martinem. Aprilia się też cieszy, że facet zmądrzał – w transmisji po angielsku ludzie z Aprilii mówili, że spodziewają się jego pełnej formy wyścigowej i znajomości motocykla po trzech wyścigach. Oby bez kontuzji

  7. Ileż można czekać na zatwierdzenia komentarza? Zauważyłem że pozostali nie muszą, jest to niedorzeczne, że w taki sposób traktuje się użytkownika.
    (nie trzeba wcale – spójrz w regulamin, i wydedukuj dlaczego jakiś się nie pojawia) – redakcja

Dodaj komentarz

Back to top button