Yamaha straciła swoje pierwsze podium sezonu 2024, po tym jak Fabio Quartararo został ukarany za naruszenie zasad ciśnienia w oponie po sprincie w Jerez. Po wyścigu stwierdzono, że Quartararo jechał z ciśnieniem w przedniej oponie powyżej minimalnych 1,80 bara przez mniej niż 30% okrążeń wyścigu, co jest nowym minimalnym wymogiem. W sumie ukarano pięciu motocyklistów.
Kierowca Yamahy niespodziewanie spędził znaczną część wyścigu mając przed sobą czystą przestrzeń, po serii wypadków wśród liderów, w tym Marca Marqueza, Mavericka Vinalesa, Alexa Marqueza, Enei Bastianiniego i Brada Bindera.
Quartararo zajął trzecie miejsce na mecie – startując z 23. pozycji – w szalonym wyścigu na dystansie 12 okrążeń, w którym aż 15 zawodników się wywróciło. Mistrz z 2021 roku obronił się przed testerem KTM, Danim Pedrosą, wygrywając z nim o zaledwie 0.050 s.
Pedrosa dzięki karze dla Quartararo wraca teraz na podium MotoGP po raz pierwszy od swojego zwycięstwa w finale sezonu 2017 w Walencji, ponieważ kara dla Quartararo skutkuje ośmiosekundową karą czasową. Francuz zsunął się na piąte miejsce, jeszcze za Franco Morbidellego.
Co ciekawe, Pedrosa ujawnił przed ogłoszeniem kary, że w rzeczywistości nie był świadomy, o jaką pozycję walczył z Quartararo – więc podjął mniejsze ryzyko niż zrobiłby gdyby wiedział iż rywalizuje o TOP3. Przypomnijmy, że podia i zwycięstwa ze sprintów nie wliczają się do oficjalnych statystyk dotyczących sukcesów w niedzielnych wyścigach grand prix.
Ale kary nie ominęły także innych zawodników. Za to samo przewinienie, ukarani zostali również: Raul Fernandez (P6), Fabio di Giannantonio (P13), Jack Miller (P14) i Alex Rins (P15).
stało się coś czego żaden kibic nie lubi, zmiana rezultatów przy zielonym stoliku :(:(:( za chwilę będzie odwołanie Yamahy, kolejna decyzja…. eeeeech, no ale nie ma chyba innego wyjścia :):):) cytując klasyka „… umarł król – Fabio, niech żyje król- Dani…” :):):)
Od czego mają się odwołać, jak kara bazuje na twardych danych?
od decyzji ??? myślę, że jeśli sytuacja byłaby tak jednoznaczna jak piszesz, nie dopuściliby (przynajmniej mnie powinni) tego aby Fabio stanął na podium ???
„jechał z ciśnieniem w przedniej oponie powyżej minimalnych 1,80 bara”…
Chyba poniżej powinno być…
Liczy się dystans pokonany z prawidłowym ciśnieniem >1,8, i powinien on wynosić >30%. QAR jechał >1,8 na <30% wyścigu. Był natomiast błąd z dystansem 60% - tyle jest w grand prix, 30% w Sprincie.
czytam to i raz, że mam problem zrozumieć, ale śmiać mi się chce ze to dotyczy wyścigów, sportu, to ma być rozrywka czy studia inżynierskie? widocznie za głupi jestem nawet na oglądanie 🤪
Miał jechać powyżej 1,8 przez ponad 60% wyścigu a jechał krócej. Jest dobrze napisane
Nie znam dobrze, tych niuansów technicznych ale to nie jest tak, że przed startem pompują np. 1.8 bar, to tak jadą cały wyścig ? Czy w trakcie wyścigu jest możliwość (driver lub box) regulacji ciśnienia? Może ktoś ma wiedzę, jak to wygląda.
A tak całkiem z boku, to ciesze się bardzo, że Dani jest na podium. Choć od 20 lat kibicuje innemu zawodnikowi , to Daniego zawsze darzyłem ogromną sympatią. I ten tekst, że tak do końca nie wiedział na jakiej jest pozycji, można? I jak tu gościa nie lubić
Jak jezdzisz motocyklem to powinieneś wiedzieć jak to działa ale już objaśniam . Ciśnie w oponie jest zmienne w zależności od jej temperatury , jest jest tak że wyjezdzając z domu masz 1.8 bara w oponie i po powrocie masz 1.8 bara no chyba , że nie jedzisz po zakretach a tym bardziej po trze . Inna sprawa , że te wytyczne to kompletny debilizm